Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Succesvol studeren met
Digitale Studiemaatjes
Gaan studeren met een functiebeperking
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Training examencommissies
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
ISO 21/11/2014. OER basistraining ISO 21/11/2014.
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
Praktische afspraken. 1) verder bouwen op tweede graad 2) voorbereiden op hoger onderwijs.
Toetsen bij de opleiding verpleegkunde
Functiebeperking of Talent? Workshop
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Voorlichtingsavond 5 havo
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Deel: Studiekeuze en LOB
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Het opleidingsgesprek
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
De competente examencommissie: de commissie als kapitein op het examenschip Alie Kamphuis 17 november 2011.
TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
op de voorlichtingsavond van de 4Gp klas
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Voorlichting leerplicht
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
KBO en omgaan met privacy
Transcript van de presentatie:

Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Lex Jansen (1955) Senior consultant handicap + studie diverse functies in het HBO Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Expertisecentrum handicap + studie ondersteunt hogescholen en universiteiten bij het toegankelijk maken van onderwijs voor studenten met een functiebeperking Handicap + studie stimuleert dat jongeren met een functiebeperking succesvol kunnen studeren in een opleiding van hun keuze in het hoger onderwijs. In samenwerking met het hoger onderwijs ontwikkelt en implementeert handicap + studie innovatieve en praktische oplossingen voor inclusiever hoger onderwijs Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Stationsplein 14, 's-Hertogenbosch (NL) Telefoon: Website: Facebook:handicap + studie Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (programma) Voorstellen Facts & figures (NL) Verantwoordelijkheid examencommissie Reactie handicap + studie Korte film: Casper Het Referentiemodel Uitreiken overig materiaal + afronding Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Facts & figures Functiebeperking komt voor bij ca. 30 % van het totaal aantal studenten (ca , met en zonder functiebeperking) Van die groep heeft 1/3 last van die beperking bij het studeren (= 10% van de totale groep). Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Facts & figures % fb% bel% bel:fb Dyslexie6,8%1,8%26,2% Psychische probl.3,9%2,1%54,0% ADHD1,7%0,9%50,1% ASS1,4%0,4%32,0% Bron: Studeren met een functiebeperking 2012, ResearchNed/ITS Nijmegen, april 2013, i.o.v. min. OCW Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Facts & figures Dyslexie Psychische problematiek ADHD ASS Concentratieproblemen (div. oorzaken) Vermoeidheid (div. oorzaken) Veel voorkomend binnen de groep studenten die aangeeft dat hun functiebeperking belemmerend werkt. Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Aangepaste wetgeving (2010 / 2011):  het borgen van de kwaliteit van de tentamens en examens,  het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de onderwijs- en examenregeling, om de uitslag van tentamens en examens te beoordelen en vast te stellen,  het verlenen van toestemming aan een student om een door die student samengesteld programma te volgen, waarvan het examen leidt tot het verkrijgen van een graad (alleen WO),  het verlenen van vrijstelling voor het afleggen van één of meer tentamens. Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Aangepaste wetgeving (2010 / 2011):  het borgen van de kwaliteit van de tentamens en examens,  het vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de onderwijs- en examenregeling, om de uitslag van tentamens en examens te beoordelen en vast te stellen,  het verlenen van toestemming aan een student om een door die student samengesteld programma te volgen, waarvan het examen leidt tot het verkrijgen van een graad (alleen WO),  het verlenen van vrijstelling voor het afleggen van één of meer tentamens. Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Gevolg: examencommissies zijn huiveriger geworden om  aanpassingen aan toetsen,  alternatieve toetsing en  het gebruik van hulpmiddelen bij toetsing toe te staan. Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Verantwoordelijkheid examencommissie Redenen voor die huiver: vermeend verscherpt toezicht (verantwoording!), mogelijke oneerlijkheid in beoordeling (bij alt. toets), toets wordt wellicht minder zwaar (bij gebruik van hulpmiddelen) Inleiding Facts & figures Verantwoor- deijkheid ex.cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Reactie handicap + studie: Project ‘Toetsen, niet minder maar anders’ 2 producten: Referentiemodel (hulpmiddel voor examencommissies), Serie korte films (om problematiek onder de aandacht te brengen). Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Casper Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding Kijkinstructie: Welk door Casper benoemd probleem had u zich niet eerder gerealiseerd?

Klik om de stijl te bewerken Referentiemodel Toetsen, niet minder maar anders Referentiemodel studie.nl/downloads/HS_Toetsen 2013_def.pdf Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding Procedures en protocollen, Borging toetskwaliteit, (beleid, programma, toets, item) Pleidooi voor gebruik toetsmatrijs, Referentie aan UDL, Wettelijk kader (NL), Voorbeelden / alternatieven

Klik om de stijl te bewerken Referentiemodel Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding Procedures en protocollen, Borging toetskwaliteit, (beleid, programma, toets, item) Pleidooi voor gebruik toetsmatrijs, Referentie aan UDL: Het ontwerpen van een leer- en toetsomgeving die toegankelijk is voor álle studenten, zie: ; studie.nl/1_87_Universal_Design_for_Learning.aspx ; studie.nl/1_87_Universal_Design_for_Learning.aspxhttp://udlnederland.nl/ Wettelijk kader, Voorbeelden / alternatieven

Klik om de stijl te bewerken Afronding Aanvullend materiaal (‘leesvoer voor in de trein’) Artikel: ‘Waarom doven niet kunnen lezen’ Artikel: ‘Ieder zijn eigen toets?’ * Artikel: ‘Eens dyslectisch, altijd dyslectisch’ * Gedicht: ‘Ik wil niet weten wat je later wilt gaan worden’ Deze artikelen verschenen eerder in het tijdschrift ‘Examens’. Zie Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding

Klik om de stijl te bewerken Afronding Nog iemand een vraag of slotopmerking? Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie Casper Referentie- model Afronding