Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak, 26.04.2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Advertisements

De Nieuwe Tijd HISTORIA 4.
Hst 4: De wereld indelen.
Deze foto’s zijn genomen tijdens betoging in Londen. Men durfde ze niet te publiceren in kranten. Vertaling van de tekst. Toegekomen uit Madrid Onthoofden.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Omgaan met geschiedenis
Fictieanalyse-proza.
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
469 Doop Frankische koning Clovis
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Aantekening §2 Aids in Afrika.
Europese Expansie overzee
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Tortilla curtain Grens USA - Mexico.
Onze identiteit in Christus
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Achttiende en negentiende eeuw
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
VOC, Grachtengordel, Rembrandt
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Waarom werden tussen 1000 en veel nieuwe steden in Europa gesticht?
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
De golven van onze beschaving
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Tijd van jagers en boeren
TRENDS 2014 Hafida
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Ontwikkeling in adolescentie
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 4 Gevolgen van gewapende conflicten.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Dide Breuer.
Globalisering en migratie
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Diversiteit en integratie
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Sociaal-culturele dimensie:
Master in de Geschiedenis
Posters voor in het geschiedenislokaal
A H1 Samenhang & verscheidenheid P4 Globalisering & migratie
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Globalisering als kans en als dreiging
Westland op weg naar 2050 CO2 neutraal, aardgasvrij.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,

Wie zijn wij?  Afstammelingen van de apen…  Een zak vol water en een handvol organen…  Een complexe verzameling chemische reacties…  Ons bewustzijn…  Onze individuele en collectieve geschiedenis!

Geschiedenis van de geschiedenis  Middeleeuwen: onderdeel van Gods plan, op weg naar de eindtijd  Renaissance: vooruitgang  Verlichting: Europa vs. de wereld  19 e eeuw: deel van de natie

Geschiedenis leren, vroeger…  Rijtjes jaartallen  Namen van de vorsten en andere Grote Mannen  Inhoud: ijkpunten van de natie  Didactiek: kennis memoriseren

Breekpunt jaren-1960  Ontvoogding dagelijks leven  Migratie  globalisering  Europese integratie Gevolgen:  1. Ander onderwijs  2. Andere “identiteit”

1. Ander (geschiedenis)onderwijs  Minder hiërarchie  Minder kennisverwerving  Meer keuzevrijheid  Meer leervaardigheden Gevolg: “Probleemoplossers zonder basiskennis”

2. Andere “identiteit”  Elite  gewone mannen/vrouwen (sociale geschiedenis)  Cultuur  cultuur (mentaliteitsgeschiedenis)  Autochtoon  allochtoon (migratiegeschiedenis)  Natie  Europa  wereldgeschiedenis *Canon, Plaatsen van herinnering!

* Canon Rapport Commissie Van Oostrom: “het geheel van belangrijke personen, teksten, kunstwerken, voorwerpen, verschijnselen en processen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven” Voor Lager Onderwijs in 50 “vensters” (

* Lieux de mémoire  Pierre Nora, 1984vv, 7 delen, 150 artikelen, bladzijden  Agincourt, Verdun, Lourdes…  Marianne, tricolore, Marseillaise, 14 juillet… “een familiealbum van alle Fransen”

Plaatsen van Herinnering  , 4 delen, 160 plaatsen, bladzijden  “Plaats” = plaats  Concreet, bezoekbaar

Keuzes maken:  17 e   18 e eeuw  Holland   rest van Nederland  Nederland   wereld

Dus wie zijn wij Nederlanders? Perspectief 17 e -18 e eeuw:  Voorheen toonaangevend: Rembrandt, Vermeer, Huygens, Spinoza…  Economisch: landbouw, handel  Sociaal: land van steden, migranten  Cultureel: religieus pluriform  “wereldnatie”