Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,
Wie zijn wij? Afstammelingen van de apen… Een zak vol water en een handvol organen… Een complexe verzameling chemische reacties… Ons bewustzijn… Onze individuele en collectieve geschiedenis!
Geschiedenis van de geschiedenis Middeleeuwen: onderdeel van Gods plan, op weg naar de eindtijd Renaissance: vooruitgang Verlichting: Europa vs. de wereld 19 e eeuw: deel van de natie
Geschiedenis leren, vroeger… Rijtjes jaartallen Namen van de vorsten en andere Grote Mannen Inhoud: ijkpunten van de natie Didactiek: kennis memoriseren
Breekpunt jaren-1960 Ontvoogding dagelijks leven Migratie globalisering Europese integratie Gevolgen: 1. Ander onderwijs 2. Andere “identiteit”
1. Ander (geschiedenis)onderwijs Minder hiërarchie Minder kennisverwerving Meer keuzevrijheid Meer leervaardigheden Gevolg: “Probleemoplossers zonder basiskennis”
2. Andere “identiteit” Elite gewone mannen/vrouwen (sociale geschiedenis) Cultuur cultuur (mentaliteitsgeschiedenis) Autochtoon allochtoon (migratiegeschiedenis) Natie Europa wereldgeschiedenis *Canon, Plaatsen van herinnering!
* Canon Rapport Commissie Van Oostrom: “het geheel van belangrijke personen, teksten, kunstwerken, voorwerpen, verschijnselen en processen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven” Voor Lager Onderwijs in 50 “vensters” (
* Lieux de mémoire Pierre Nora, 1984vv, 7 delen, 150 artikelen, bladzijden Agincourt, Verdun, Lourdes… Marianne, tricolore, Marseillaise, 14 juillet… “een familiealbum van alle Fransen”
Plaatsen van Herinnering , 4 delen, 160 plaatsen, bladzijden “Plaats” = plaats Concreet, bezoekbaar
Keuzes maken: 17 e 18 e eeuw Holland rest van Nederland Nederland wereld
Dus wie zijn wij Nederlanders? Perspectief 17 e -18 e eeuw: Voorheen toonaangevend: Rembrandt, Vermeer, Huygens, Spinoza… Economisch: landbouw, handel Sociaal: land van steden, migranten Cultureel: religieus pluriform “wereldnatie”