Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Money, pesa, argent, dinero, roepie, dinheiro Van geld krijgen naar ook zelf fondsen werven Heleen Reedijk en Peter Jansen 16 maart 2013 – Hilversum.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Behind Interactive Media. Agenda 1.Intro Content Mangement Systemen 2.Open Source 3.CMS vergelijking 4.Wordpress installeren 5.Huiswerk.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Salt & Light Zout & Licht
The Netherlands in Open Connection
Processing Structured Hypermedia
Dictionary Skills!?.
De taaltaak
Ownership of your organisation
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Just Science Done Right!
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Who knows something about scenarioplanning?
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek About the participants –23 participants from 12 countries –70 % (generally interested people) –only little knowledge about SW –no experience with SW –get more knowledge on SW possibilities –20 % (people ready to jump on the SW train) –Some SW knowledge –thinks about using SW techniques –Learn about easy and effective techniques and the killer app. –Sees benefits but also has serious doubts –10 % (people who have drunk the SW cooling liquid) –Implemented SW techniques –Wanted to see what more is out there

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek We formulated these goals 1.Learn about the Semantic Web (SW) 2.What is needed to start with the SW 3.Value of SW (killer application) 4.Use of thesauri on the Semantic Web 5.overview of available SW data, software and applications.

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Learn about the Semantic Web: examples –GTAA thesaurus browser ( –Museo Suomi ( –E-culture browser ( –Early American Imprints SW Library application ( –Martin Malmsten showed his SW implementation (Lightning talk) –Ron Davies showed British Standard 8723 on thesaurus development (NON SW, but close to SKOS: XSLT)

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek What did these examples show –The applications showed –Mash ups (e.g. with google maps) –Facetted browsing –Result grouping (Picasso Marble, P depicted, Painted by P) –Multiple ways of information visualization –SW applications are still demonstrators –SW applications are often designed to fulfill the same functionalities as Library applications –Improved under the hood performance is hard to show

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Group discussion (1) Q1. Are there gains for a library to post its data in a SW format? –It is the mission of Libraries to make data available, so also in a SW format. –Value is there if you are making applications on top of this. –Chicken-or-egg problem –SW is still a vision –If National libraries will start, we will follow.

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Group discussion (2) Q2. Are there gains of porting your vocabulary to a SW format? –SKOS (cheap) or ontology (expensive)? –Again value is only there if you are going to use it. –You can get grant money if you transform to an ontology.

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Group discussion (3) Q3. Where should you start with the Sem Web? –By making your data available in a SW format (Martin Malmsten) –By making your thesaurus available in a SW format (Ron Davies) –Depends on your control over the data and your thesaurus, (whether you have an own vocabulary)

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Group discussion (Final slide) –SW is unsexy –However 23 people show up at the ELAG SW & LibApp workshop –The SW seems to be a really nice answer, which fits a librarians way of thinking, but to what problem? –The idea is simple but its value is not (No killer app) –The value of standardization is clear, what are the other values? –The SW is a vision / an idea. The massive uptake is still uncertain. –What SW technology enables is also possible with current software and techniques (analogous to Gopher / WWW situation in 1993) –Investment in the understanding of SW techniques is big, using it seems easy. –Some people are hopping on the SW train, others do not know yet whether this is a wise idea (is it gaining enough momentum).