Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’
Advertisements

Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –14 september 2009.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Brainstorm Workshop 08: :10 Gastcollege door Gijs van Wulfen
Workshop creatief brainstormen
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –05 oktober 2009.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Een startersgids voor innovatie
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –21 september 2009.
Innovatie voor kwaliteitskringen
Concept Development – 4 januari 2010
Talent voor Talent een verkenning. Talent voor handen commercie - Thierry, Peter B marketing - Louise backoffice - Annemieke, (Manny?) bedrijfsleiding.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 12 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 27 maart 2009.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 10 januari 2011.
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Minor Concept Development Schooljaar 2008 – 2009 College 2 Herfst, Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –7 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 7 juni 2010.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 14 december 2009.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
What will you do to change the
Creatief Denken maar eerst:.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Creatief Denken maar eerst:.
Les 1: Introductie Marketing
Transcript van de presentatie:

Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010

Beoordeling Zomer Essays naar eigen keuze (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen opdrachten (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen college maken van a tot z (2 punten) Battle (verplicht, 2 punten ) Lesopdracht of huiswerkopdracht ( 1 punt) Wekelijkse postings ( 1 punt)

Indeling Zomer 26 april – Kickoff en nieuwe producten bedenken 3 mei- Meivakantie 10 mei- Nieuwe producten bedenken + gezamenlijk BoC 17 mei- Gastles Zadan en nieuwe producten bedenken 24 mei - Pinksteren 27 mei - DesignThis! Gastles Gijs van Wulfen 31 mei- Conceptpitches Battle Of Concepts (uitvaart), nieuwe producten bedenken 7 juni- Nieuwe producten bedenken 14 juni- Excursie 21 juni- Eindpitches Battle of Concepts, nieuwe producten bedenken NB: 27 juni uur deadline opdrachten

Beste prestatie zomer Mag mee naar Innovatiecongres 16 september in Hilvarenbeek

Marketingervaring Blogposts......

Nieuwe producten bedenken

Het boek

Over innovatie -Gaat over vernieuwing toch? -Maar vernieuwing van wat? -Wat denken jullie?

Innovatie iets anders bekeken Door innovatie kunnen we leven in Nederland

Innovatie iets anders bekeken Keywords: Draagvlak VisieAmbitie Waardecreatie Onderscheidend Goed idee LefVernuft

Innovatie iets kleiner bekeken De prins spreekt:

Innovatie is van jullie generatie Don Tapscott ( van Wikinomics) v&ad= &kw=innovation&gclid=CIr1ucWHw6ECFYou3godIVWN _Q

Tig definities Zelf vind ik het handig om aan te houden: “Een innovatie is een nieuw product, dienst, of businessmodel dat écht onderscheidend is voor klanten en waarde toevoegt voor zowel klant als organisatie”

New to the world Zijn jullie er nog tegen gekomen? Van nieuwe producten in de Europese supermarkten is slechts 2,2% echt nieuw! De rest zijn line extensions en me-too producten

Lijnextensie Een nieuw product krijgt een bestaande merknaam Voorbeeld: introduceren van steeds nieuwe biersoorten Gevaar: te veel productvarianten Een lijnextensie is het meest succesvol als ermee marktaandeel van concurrenten wordt afgenomen

Merkextensie Wie weet wat dat ook al weer was?

PLC

En die productlevenscyclus trouwens die daalt met een factor 4 Time to market en voortdurend innoveren blijven dus zaak

PLC Cosmetica van 12 naar ongeveer 2 Geneesmiddelen van 24 naar minder dan 8

Wat vinden jullie een innovatief bedrijf?

Volgens de Boston Consulting Group is dit de Lijst: s_2010/ s_2010/

Wat valt op?

Technologie Dus veel R&D effort In andere sectoren is de incentive vaak (onverwachte) ontwikkelingen in de markt Voor voorbeelden zie pag 21 van het boek

Nieuwe producten bedenken Er zijn 7 uitgewerkte productideeën nodig om er 1 succesvol op de markt te brengen En daarom is een goede ideationfase van groot belang

5 succesfactoren in-the-box out-of-the-box 1. innovatiefocus 2. up-to-date klantinzicht 3. frisse blik van buiten 4. effectief creatief proces 5. intern draagvlak

VOORT vooruitblik Vertrekken -bestemming, opdracht Ontdekken -wat is écht belangrijk voor (pot.) klant? Ontwikkelen -ideeën genereren, broeden, productconcept Reflecteren -toetsen, gebruikerstest, selecteren Terugkeren -markt-, omzet- en winstverwachtingen, case ideation-fase

De gemeenschappelijke Battle Hoe kan de opkomst bij de PS verkiezing in Utrecht verhoogd worden? Eerst spontane braindump

Nu input voor omgevingsanalyse Belangrijkste conclusies

Vervolgens scamperen Substitute Wat kan ik in samenstelling, materiaal, uiterlijk, grootte van het product veranderen? Combine Wat kan ik met product combineren zodat het beter wordt? Adapt Is het product aan te passen aan iets anders of kan ik iets kopiëren uit andere sectoren?

Scamperen Magnify/Minimize/Modify Wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen? Put to other uses Kan ik dit product ergens anders voor gebruiken? Eliminate Wat kan worden weggelaten? Reverse, Rearrange Kan er iets worden omgedraaid, binnenstebuiten keren of in een andere volgorde doen?

Ciao Volgende gastles Zadan en afmaken gemeenschappelijk Battle Huiswerk volgende keer: denk na over communicatieconcept en communicatieboodschap van de Utrecht Battle