Programma zonder window commandline interface. Commandline programma public static void main (String [ ] params) { System. out. println (“Hoi allemaal!”);

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
Advertisements

KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Van domeinklasse tot implementatie
Het ontwerpen van een klasse
Het type int Tekenen met Java operatoren
Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.
Hoofdstuk 5: Bestanden.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 10: Omgaan met problemen.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Consoleprogramma’s Hoofdstuk 19. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe consoletoepassingen maken In- en uitvoer bij consoleprogramma’s.
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
Opg.1a: substring } String substring(int a) { int t; for (t=a; t
Imperatief programmeren nProgramma bestaat uit nRunnen is opdrachten gegroepeerd in methoden één voor één uitvoeren te beginnen met main.
Bluetooth Communicatie tussen computer en Brick Computer zet de connectie op, Brick wacht Enkel communicatie van de Brick naar de computer Lejos API: NXTConnecion.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 9 februari Universiteit Leiden.
Checked exceptions: FileNotFoundException, IOException, …
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
P. 1 Vakgroep Informatietechnologie Scanf voorbeeld #include int main(void) { int i=-1,j=-1,k=-1,l=-1; int b; b=scanf("%d %d %d %d",&i,&j,&k,&l); printf("res=%d.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Hoofdstuk 13.6 File-I/O. Files n40 verschillende klassen in library java.io Exceptions niet meegeteld... nMethodes voor het plegen van Input en Output.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
Inleiding tot programmeren
Datacommunicatie en netwerken
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  programma draaien vanuit ROM.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Scope. Scope van variaben/methoden Een variabele is te gebruiken binnen de { en } waarbinnen hij is aangemaakt. Hetzelfde geld voor een methode { int.
Hoofdstuk 10.3 Tekst-editor: MDI-interface Dialogen Files lezen Abstracte klassen.
Inlezen en uitlezen van txt bestanden
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Reader en Writer Stream FileStream MemoryStream NetworkStream BufferedStream GZipStream CryptoStream TextWriter StreamWriter StringWriter BinaryWriter.
Gelijkheid van Strings static bool Gelijk( string s, string t) { } int m = s.Length; int n = t.Length; for (i=0; i
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  de track structuur van een MIDI file interpreteren.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Bestanden Lezen Schrijven Afbeeldingen. Bestandstypen.txt.png eigen.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
2e Deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) Neem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken Discussies.
ISensorEventListener
Reader en Writer leest en schrijft bytes leest string en char
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Letterfrequentie turven
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Gameprogrammeren: Tiles in Tick Tick
Tinpro015b-les5 Invoer en Uitvoer.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Libraries, Platform Games
Practicum: schets-editor
Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Tiles en File I/O in Tick Tick
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Transcript van de presentatie:

Programma zonder window commandline interface

Commandline programma public static void main (String [ ] params) { System. out. println (“Hoi allemaal!”); } public class Hoi { } object dat kan schrijven op het console window

Toepassingen commandline interfaces nOuderwetse Basic-achtige dialoog uPRINT “tik een getal en druk op Enter” READ n PRINT “het kwadraat is ”, n*n nOuderwetse Pascal-achtige dialoog uwriteln ( “tik een getal en druk op Enter” ); readln ( n ); writeln ( “het kwadraat is ”, n*n ); nProgramma’s die batch-gewijs files verwerken populair bij Unix operating system

java Grep patroon file1 file2... Voorbeeld file-processor nlaat alle regels van de files zien waarin het gegeven patroon voorkomt n(met filenaam en regelnummer) onze Java-versie grep patroon file1 file2... Unix-commando

Grep: main import java.io.*; public class Grep { public static void main (String [ ] params) { int t; for (t=1; t<params.length; t++) Grep.bewerk ( params[0], params[t] ); } if (params.length==0) System.out.println(“Usage: java Grep pat file...”); else

Grep: bewerk public static void bewerk (String pat, String naam) { regel=buffer.readLine()( ) != nullfor ( ; ; ) System.out.println( nr + naam + regel ); if ( regel. indexOf(pat) >= 0 ) lees, en test meteen reader = new FileReader (naam); buffer = new BufferedReader (reader); nr=1 nr++

java Grep patroon Variant van Grep nlaat alle ingetikte regels zien waarin het gegeven patroon voorkomt onze Java-versie grep patroon Unix-commando

Lezen vanaf het toetsenbord n System. in is een InputStream InputStreamReader isr; isr = new InputStreamReader (System.in ); BufferedReader br; br = new BufferedReader (isr); leest bytes van het toetsenbord de bijbehorende character-stream de bijbehorende gebufferde stream

Grep: bewerk public static void bewerk (String pat, String naam) { System.out.println( nr + naam + regel ); if ( regel. indexOf(pat) >= 0 ) reader = new FileReader (naam); buffer = new BufferedReader (reader); if ( naam.equals( “” ) ) reader = new InputStreamReader( System.in ) else regel = buffer.readLine()( ) != nullfor ( ; ; )nr=1 nr++