Waarom moet gis in het VO gebruikt worden? Overtrekpapier GIS
spreadsheet (= tabel in gis) database (= tabel in gis) beheren van data (wáár plaats ik de bestanden), sorteren, selecteren metadata (hoe benoem ik ze, overeenkomsten zoeken), koppelen databestanden Informatiekunde = aardrijkskunde? 1 Het is ict en dat moet in elk vak aan de orde komen
Spreadsheet +database (= tabel in gis)
Sorteren+selecteren
Koppelen databestanden
2 Het geeft ak juist weer terug dat wat we graag doen nl. : met de kaart aan de gang....
Kaartlezen: informatie opvragen, waar vind ik wat? legenda, symbolen
Kaartinterpretatie: spreiding van elementen Kaartanalyse: verklaren mbv andere thema’s/ lagen eronder leggen- RS+ satelliet+(lucht)foto
Kaartproductie: zelf maken van lagen en layout uitprinten
3 Het zet aan tot zelf nadenken, analyseren van een gevonden spreiding door andere lagen (geo- informatie) er bij te betrekken 4 Het geeft inzicht in HOE (digitale) kaarten gemaakt worden
5 Eigen onderzoek doen in bv de eigen omgeving bv. via EDUGIS: wat, waar, waarom daar etc.
6 Het manipuleren van data: wat als....? Teken een nieuw (bestemmings) plan 7 GIS geeft mogelijkheid om (een) vakoverstijgend (project) te doen met biologie, wiskunde, geschiedenis, economie.... Vooral de koppeling met de natuurprofielvakken is interessant i.v.m keuzevak na 2007
Hoe dan? opbouw vanaf de brugklas- zelfs in het BO: beginnen met gis als een viewer cq digitale atlas eind onderbouw al voorzichtig aan het echte giswerk beginnen: selecteren in een thema, met een ander thema, databestanden koppelen (joinen) bovenbouw: zelfstandig onderzoek doen met gis, tekenen van eigen lagen/ kaarten, verwerken van zelf verzamelde data (coffeeshops in Den Haag) en analyse in bv een PO of Profielwerkstuk in de plaats van lesinhoud, dus lesinhoud maken in gis:
Problemen? Ja, want (nog) te weinig data voorhanden. - Oplossing: nationale databank (?), gemeente, provincie en EDUGIS te dure software: gratis maar dan met beperkingen t.o.v. professionele niet in curriculum opgenomen: nog niet specifiek aangegeven. Oplossing:uitgevers met GIS- lessen, in kerndoelen verduidelijken etc. bijna geen scholing: belangrijk, maar wordt aan gewerkt via KNAG, Community en VU