Waarom moet gis in het VO gebruikt worden? Overtrekpapier GIS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
De Toegevoegde Waarde van digitale kaarttafels Geo-informatie op Tafel, 17 oktober 2013 Peter Pelzer.
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Ontsluiting Veldnamenarchief
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
Veldwerk Teunis Bloothoofd - SG Lelystad
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Ouderavond klas 1 12 september 2012
Adobe formulieren : stand van zaken.
Lesgeven en begeleiden
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Op de koffie bij de kabouters
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Welkom in groep 6.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
KNAG-onderwijsdag 10 december Haal meer uit de ICT van buiteNLand Hub Stohr en Maarten Boddaert
Introductie metadata april 2009 train de trainers.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Leren in nieuwe contexten
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
van informatiemodel naar informatiemanagement
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Werken met de Stercollecties
Wegwijs in mijn atlas en in mijn land
3D modellen van de Nederlandse Ondergrond
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Belgische rivieren.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
GROEP 8.
Social work Week 2.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
De familie Atlassen 21 juni 2016 Channah Betgen (contentbeheer)
Welkom bij de aanvullende informatieavond
BGT: Een integrale beheerkaart voor BOR en
Implementatie BGT Gemeente Leeuwarden.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Digi(bord)boek project <titel project>
VeiligheidsRegioTwente
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Welkom bij de aanvullende informatieavond
ICT gebruik op het Blariacumcollege
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Vernieuwde webkaart Programma welkom en inleiding presentatie
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
BGT en Beheer&Onderhoud data op orde
CitaVista 2018 Utrecht, 31 januari 2019.
Transcript van de presentatie:

Waarom moet gis in het VO gebruikt worden? Overtrekpapier GIS

spreadsheet (= tabel in gis) database (= tabel in gis) beheren van data (wáár plaats ik de bestanden), sorteren, selecteren metadata (hoe benoem ik ze, overeenkomsten zoeken), koppelen databestanden Informatiekunde = aardrijkskunde? 1 Het is ict en dat moet in elk vak aan de orde komen

Spreadsheet +database (= tabel in gis)

Sorteren+selecteren

Koppelen databestanden

2 Het geeft ak juist weer terug dat wat we graag doen nl. : met de kaart aan de gang....

Kaartlezen: informatie opvragen, waar vind ik wat? legenda, symbolen

Kaartinterpretatie: spreiding van elementen Kaartanalyse: verklaren mbv andere thema’s/ lagen eronder leggen- RS+ satelliet+(lucht)foto

Kaartproductie: zelf maken van lagen en layout uitprinten

3 Het zet aan tot zelf nadenken, analyseren van een gevonden spreiding door andere lagen (geo- informatie) er bij te betrekken 4 Het geeft inzicht in HOE (digitale) kaarten gemaakt worden

5 Eigen onderzoek doen in bv de eigen omgeving bv. via EDUGIS: wat, waar, waarom daar etc.

6 Het manipuleren van data: wat als....? Teken een nieuw (bestemmings) plan 7 GIS geeft mogelijkheid om (een) vakoverstijgend (project) te doen met biologie, wiskunde, geschiedenis, economie.... Vooral de koppeling met de natuurprofielvakken is interessant i.v.m keuzevak na 2007

Hoe dan? opbouw vanaf de brugklas- zelfs in het BO: beginnen met gis als een viewer cq digitale atlas eind onderbouw al voorzichtig aan het echte giswerk beginnen: selecteren in een thema, met een ander thema, databestanden koppelen (joinen) bovenbouw: zelfstandig onderzoek doen met gis, tekenen van eigen lagen/ kaarten, verwerken van zelf verzamelde data (coffeeshops in Den Haag) en analyse in bv een PO of Profielwerkstuk in de plaats van lesinhoud, dus lesinhoud maken in gis:

Problemen? Ja, want (nog) te weinig data voorhanden. - Oplossing: nationale databank (?), gemeente, provincie en EDUGIS te dure software: gratis maar dan met beperkingen t.o.v. professionele niet in curriculum opgenomen: nog niet specifiek aangegeven. Oplossing:uitgevers met GIS- lessen, in kerndoelen verduidelijken etc. bijna geen scholing: belangrijk, maar wordt aan gewerkt via KNAG, Community en VU