CG04 Project: Inhoud Doel Middelen Fonologie: Oei!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Life in the universe.
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Werkwoordspelling Volg de weg!.
Persoonsvorm verleden tijd
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Oplossingsgericht werken
Verdeel het woord in lettergrepen
Dag 11 Dag 11 van het dagboek Hoi jongens en meisjes, Wat was het gezellig zondag!!! Ik ben er nog steeds van aan het nagenieten. Ik vond het wel heel.
Grammar Chapter 6 G 1 De Passive.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Presentation Of Learning
Taalkunde Grammatica A
Eva Croonen, Koen Klinkers, Gijs Wijnholds, Melchior Langeveld
Grammaticale modellen
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Categoriale Grammatica
Klein wit visje wordt groot
Gemaakt door Mila en Luuk
Is al het voedsel REIN?. A. Vanaf het begin zorgde de ________ voor goed voedsel. Schepper.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
Leven in vrijheid Vrijheid heeft te maken met: in je element zijn… Als mens ben je vrij als je leeft in het ‘element’ waar jij voor gemaakt en bedoeld.
Het hele werkwoord.
Vredig kerstfeest.
All Right 3hv Unit 1 Grammar 4.1
Gemaakt door: Jorn van Sisseren
Kikker in de kou Dit is een PowerPoint Presentatie van:
LL 13: Grammatica Perfectum Passivum en PPP
Wat ik wil…..
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Reguliere talen nReguliere grammatica: versimpelde Contextvrije grammatica nFinite-state Automaton: andere manier om een taal te beschrijven nReguliere.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Brugklas Werkwoordspelling.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Workshop klassenmanagement
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Project Zuid-Afrika.
Grammatica en spelling
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Resultaten Leerlingenenquête 2015
Overige spellingsregels
Hoofdstuk 1 Spelling Verkleinwoorden
Bounce rate verlagen: is SEO de oplossing?
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Het is je gegund..
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (94% in 2014) Goed:94% (94% in 2014) Matig:5% ( 5% in 2014) Matig:5% ( 5% in 2014) Slecht:1%
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Pakjes feest Dames in Windekind 15 januari 2016 Op een natte 15 januari gaan alle dames aan tafel na de nodige kussen tijdens de begroeting.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Wie de tijd van toen heeft ervaren, wil het huidig comfort wel bewaren.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Werkwoordspelling -d of –t?
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd. Stam zoeken (infinitief –en) PersoonVormPersoon Ik …Stam Je/JijStam + t StamJe Hij/zij/hetStam + t Wij/jullie/zijStam.
Esperanto La ŝalmisto de Hamelin
Werkwoorden Hele werkwoord: wij-vorm tegenwoordige tijd Stam: ik-vorm tegenwoordige tijd Persoonsvorm: Belangrijkste werkwoord in de zin.
Mol en beer.
God heeft het eerste woord
Transcript van de presentatie:

CG04 Project: Inhoud Doel Middelen Fonologie: Oei! Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Inhoud Doel Middelen Fonologie: Oei! Morfologie: Verkleinwoorden Morfologie: Mixed composition Conclusie Klein kwartier, rondleiding langs onze speurtocht naar de verborgen potentie van Categoriale Grammatica Deze presentatie is gemaakt met Krachtwijs van Microzacht N.V. Waarvoor onze dank.

CG04 Project: Doel Het doel was niet meteen duidelijk: Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Doel Het doel was niet meteen duidelijk: CG, wat doe je er mee? of: CG, wat kunnen wij er mee? Randvoorwaarden: Twee weken tijd, verdelen over CG opdrachten – Tentamens - Robots - CKI-A

Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Fonologie Passen CG regels ook op fonologische verschijnselen? Waar zijn de makkelijke hapklare fonologische regels? Resultaat Uitdaging voor volgende cursus: Fonologische notatie in Grail.

CG04 Project: Morfologie-tje Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Morfologie-tje Hapklare regels gevonden: morfologie van verkleinwoorden in “Morfologie van het Nederlands”, G.E. Booij c.s., 1979! Beperken tot verkleinwoorden met één lettergreep vanwege klemtoon problematiek.

CG04 Project Morfologie-tje Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project Morfologie-tje Regels: -tje, tenzij m na ongedekte klinker: -pje “bloempje” p, t, k, f, s, g : -je “flesje” na ongedekte klinker m, n, l, r: -etje “kar(r)etje” na gedekte klinker Voor het nageslacht: klemtoon, medeklinkerverdubbeling (en klinkerontdubbeling)

CG04 Project Morfologie-tje Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project Morfologie-tje Regels: l :: stamok/stamok. l :: stamgk/stamgk. aa :: stam1. a :: stamgk. p :: stamgk\stam4. tje :: stam1\kw. je :: stam4\kw. Test: l aa t je Test: l a p je

CG04 Project Morfologie-tje: Grail Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg

CG04 Project Morfologie-tje: MorfGrail Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg

CG04 Project Morfologie-tje Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project Morfologie-tje Vanuit CG oogpunt niet spannend: Stam voor elk van de typen, opgebouwd uit letters. Differentiatie op gedekte of ongedekte typen eindletters Nog oplossen: Meer lettergrepen Overproductie: “p s g oe tje” Spellinggedoe: klinkerverdubbeling, medeklinker ontdubbeling Stress testen: http://home.hccnet.nl/b.brandenburg/project1.pl

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition N.a.v. artikel “Mixed composition and discontinuous dependencies”, M. Moortgat in Oehrle, Bach & Wheeler (eds.) Categorial Grammars and Natural Language Structures, Reidel, Dordrecht 1988(!), pp 319-348. Aan de wieg van de moderne categoriale grammatica!

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition In den beginne was er: Application: x/y • y  x Lifting: x  (y\x)/y Division: x/y  (x/z)/(y/z) maar uit efficiency overwegingen werd uitgevonden: Composition (=Application en Division ineens): x/y • y/z  x/z

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition Composition (x/y • y/z  x/z) wil directe nabijheid. “tevreden (a/pp) om (pp/np) iets (np)” wordt type a. Hoera! en toen kwamen de morfemen: “heid” maakt van bijwoord een zelfst. naamwoord “tevreden (a/pp) heid (a\n)” “tevreden (a/pp) heid (a\n) om (pp/np) iets (np)” Boeh!

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition Dus voorstel: Mixed composition x/y • y/z  x/z composition x/y • z\y  z\x mixed composition ofwel haakjes-verplaats postulaat: (A • B) • C  (A • C) • B

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition Overproductie inperken met <>: (A • <>B) • C  (A • C) • <>B en (<>A • B) • C  <>A • (B • C)

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition (A • B) • C  (A • C) • B leidt tot overproductie

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition Met (A • <>B) • C  (A • C) • <>B

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition Gecontroleerde “Mixed Composition” postulaten Aangepaste Grail Typedefinities: tevreden :: a/pp. heid :: <>[](a\n). heid :: (a\n). metiets :: pp. blij :: a. met :: pp/np. om :: pp/np. over :: pp/np. iets :: np. voldaan :: a/pp. on :: <>[](a/a). spijt :: n/pp. en :: ((n/pp)\(n/pp))/(n/pp). roep :: v/pp. ge :: <>[](n/v).

CG04 Project: Mixed Composition Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project: Mixed Composition " blij heid" ===> n. "ge roep om iets" ===> n. "tevreden met iets" ===> a. "tevreden heid met iets" ===> n. "on tevreden heid met iets" ===> n. "on voldaan heid en spijt over iets" ===> n.

CG04 Project Conclusies Kan fonologie met CG? Kan morfologie met CG? Groep 4: Reinier Lamers Coert van Gemeren Matthijs Hovelynck Harm Faber Ben Brandenburg CG04 Project Conclusies Kan fonologie met CG? Kan morfologie met CG? Kan spelling met CG? Kunnen wij iets met CG ? Wie weet? Ja Beter niet: uitzonderingen, klemtoon ??????