Welkom bij het MA-programma New Media & Digital Culture Imar de Vries, Ann-Sophie Lehmann Donderdag 7 oktober 2010
Inhoud Universiteit Utrecht en de Master NMDC Opzet studieprogramma Onderzoek en netwerk Toelating Beroepsperspectieven Vragen
Universiteit Utrecht Bachelorfase: keuzevrijheid/profileringsruimte Masterfase: verdieping en specialisatie (zelfstandig onderzoek, eigen inbreng, nieuwe inzichten, participeren in bestaande academische en maatschappelijke debatten)
Waarom NMDC in Utrecht volgen? (1) Toonaangevend in NL (sinds 1998!) Onderdeel van departement Media- en Cultuurwetenschappen → onderzoek is interdisciplinair (TFT, CIW, Filosofie, Rechten, Gender Studies, Informatica) Theoretisch, historisch en vergelijkend perspectief
Waarom NMDC in Utrecht volgen? (2) Terugkerende thema's en actuele debatten: ethics & politics, technology & communication media comparison, popular culture, identity & participation Integratie theorie en praktijk door onderzoeksstage Meertalig (NL, Engels, Duits)
Opzet studieprogramma (1) Eerste twee blokken: vier vakken theoretische verdieping (30 ECTS) Derde blok: onderzoeksstage/beroepspraktijk (15 ECTS) Vierde blok: MA thesis (15 ECTS)
Opzet studieprogramma (2) Blok 1 en 2 (septemberlichting) * Game Studies: Serious/Game/Play * Get Real! The Making and Meaning of Computer Generated Imagery * Technobodies in Cyberspace * Digital Music Cultures * Network Politics : Rethinking Power and Protocol in the Network Society Blok 3 en 4 (februarilichting) * New Media Archaeology: Tracing Recurrent Myths and Epistemological Breaks in Media Evolution * Network Politics: Rethinking Power and Protocol in the Network Society * The Spaces of (New) Media: Spatiality in Digital Audiovisual Cultures * Game Studies: Rules of Play * Coding Culture: ICT and the Constitution of Culture
Lopend onderzoek door medewerkers Playful Identities GAme research for Training and Entertainment Simulation Games Intelligent Software The Brush in the Computer Mobile Augmented Reality Online Music Subcultures Internet Metaphores
Netwerk Internationale congressen Internationale publicaties: MIT Handbook of Computer Game Studies, Digital Material Internationale contacten: MIT, UCLA, HILL, Nederlandse praktijk: KKEP, Hoogt 4, Teleac, Nokia, VPRO, KNAW DANS, IMPAKT
Toelating (1) Wat zijn onze verwachtingen? Kennis van en interesse in: Positie digitale media in hedendaagse cultuur Theorie & praktijk van de nieuwe media Academische vaardigheden
Toelating (2) Wat zijn de toelatingseisen? 'Interne' studenten: BA TFT, CIW of TCS, met minstens vier NMDC-vakken in het BA-traject (waarvan drie verplicht) Studenten UU, externe studenten, HBO: afhankelijk van competenties en kennis volgt een pre-mastertraject (30 of 60 ECTS)
En daarna? Beroepsperspectieven en arbeidsmarkt Beleid (overheid, bedrijven, instellingen) Webredacteur (omroepen, commercieel) Programmamaker (NIMK, VPRO, Impakt, Balie, Waag) Communicatie-adviseur (Endemol) Dramaturg (eye) Docent (UU, HBO, E-Learning bedrijven) Projectleider (IJsfontein, Teleac) Onderwijs (Virtueel Platform, Kennisnet) Onderzoeker (RMA, PhD in onderzoeksprojecten) Cultureel Erfgoed
Verdere informatie master informatie & aanmelding website UU mail voor algemene of voor inhoudelijke aanmelden: voor 15 oktober 2010 of 15 april 2011