Woordenschattherapie bij peuters met TOS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
naamwoordelijk gezegde
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Communicatie ouder-kind
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Van Maybel, Dewi, Sarah, Allysha, Karin, Tamia en Giselle van Maybel, Dewi, Sarah, Allysha, Karin, Tamia en Giselle.
Met meester Cor en meester detmer
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
Levensvragen Over geluk…..
Ik voel me zo alleen !.
Dit is Isabel 1.
Krantenbeurt Van Ploon Vrijdag 28 oktober 2011
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Presentatie Artikel Traditionele Chinese Geneeskunde
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
De stake out … “ons kamp” En het gebruikelijke tentje werd weer opgezet.
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Woordposters in de klas
De oudere stagiaire.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Een liefdesgeschiedenis
Communiceren met Marloes
Succesvolle implementatie: tips en tools
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
C-Mill gait adaptability training voor ouderen met een valgerelateerde heup fractuur: gebruikerservaring en trainingsintensiteit Mariëlle van Ooijen,
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Doelrealisatie in de praktijk
Vroeg geleerd is oud gedaan: stimulering van vertelvaardigheid op school Akke de Blauw (UvA/HvA)
Psalm 89:1 Lezen Johannes 3:22-36 LB 456B:1,2,3,4,8 Tekst Johannes 3:27-30 LB 439:1,2,3 LB 342 LB 447:1-3.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Altijd ziek, kan dat niet beter? Zorgpad Immunologie & el TIM studie Dr. Esther de Vries, kinderarts-infectioloog/immunoloog Jeroen Bosch Ziekenhuis,
COMMUNITY SERVICE PROJECT VU-GGD Nicole, Lotte, Berend, Paulien, Leandra & Oda Slaapproblemen bij kinderen in Amsterdam.
Welkom, introductiebijeenkomst Logo
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Cognitive behavioral therapy for treatment of anxiety and depressive symptoms in pregnancy: a randomized controlled trial dr. T. Verbeek arts-epidemioloog,
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
Het ontwerpen van lessen
Welkom! Neem plaats in de kring.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Passend onderwijs.
Een frequent attender is meer dan de som van zijn morbiditeiten
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
De ontwikkeling van het kind !
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
“Knuffels” Kies een spel.
Auris leergemeenschap midden
WOORDSOORTEN HAVO-2.
Transcript van de presentatie:

Woordenschattherapie bij peuters met TOS Een onderzoek naar de effectiviteit van geprotocolleerde woordenschattherapie met semantische scripts

Onderzoeksgroep Ellen Gerrits, HU Karin Wiefferink, NSDSK Astrid Kruythoff, NSDSK Floor Cohen Tervaert, NSDSK Esther Ottow, Auris Financiering: Verbindend Vernieuwen

Inhoud Aanleiding & wat weten we al Het onderzoek De woordenschatbehandeling Resultaten Aanbevelingen voor praktijk Meedenken / discussie

Woordenschat bij TOS Eerste woorden verschijnen laat (Leonard & Deevy, 2004) Passieve en actieve woordenschat zijn beperkt (Bishop, 2006) Nieuwe woorden leren verloopt moeizamer (Brackenbury & Pye, 2005; Sheng & McGregor, 2010) Leren van werkwoorden meest problematisch (Brackenbury & Pye, 2005; Leonard & Deevy, 2004)

Wat helpt? (1) Mogelijk effectieve aanpak met scripts (Van den Dungen, 2007) ‘Focused stimulation’, doelwoorden frequent aanbieden in een transparante context (Girolametto, 1996) Herhaling cruciaal bij kinderen met TOS (o.a. Gray, 2003; Nash and Donaldson, 2005; Rice et al., 1994; Riches et al., 2005)

Wat helpt? (2) Bied semantische en fonologische cues aan (Owen, 2010) Kies betekenisvolle doelwoorden, bied woorden in verschillende contexten aan, gebruik cues en gebaren (Steele en Mills, 2011)

Aanleiding onderzoek Afstuderen Floor Cohen Tervaert (2012) Vocabulary intervention protocol for preschoolers with specific language impairment Universiteit Utrecht geprotocolleerde woordenschat therapie

experimentele groep n=24 Onderzoeksopzet voormeting randomisatie experimentele groep n=24 NSDSK 3x pw Auris 2x pw controle groep n=25 NSDSK 3x pw Auris 3x pw directe nameting usual care uitgestelde nameting

Onderzoeksvragen Leren peuters met TOS meer doelwoorden van de experimentele therapie met scripts dan de usual care? Is er een verschil in woordsoort? (werkwoorden versus zelfstandig naamwoorden) Heeft het verschil in frequentie van de experimentele therapie tussen de organisaties invloed op het aantal geleerde doelwoorden? Hebben de verschillen in de ususal care tussen de organisaties invloed op het aantal geleerde doelwoorden?

Thema: Ik en mijn lichaam Thema: Ziek zijn aanwijzen baby gezicht hand handdoek huilen knie mond knippen oor rug schrikken spiegel springen tekenen traan afdrogen wang schouder washandje stampen zeep troosten zien vrouw Thema: Ziek zijn aanwijzen bed bezoek buik deken huilen knie slapen knuffel (knuffelbeest) kussen (hoofdkussen) liggen plakken pleister prik jeuk prikken koorts uitkleden krabben voorlezen meten ziekenauto thermometer ziekenhuis zorgen

foto benoemtaak

Ontwikkeling scripts Herhaling van doelwoorden Voorbewerken, Semantiseren, Consolideren, Controleren Fonologische en Semantische cues Thema-liedje Doelwoorden benadrukken en gebaren Geef het kind een reden het doelwoord te gebruiken

Stukje script

Themaliedje op melodie ‘visje in het water’ Dag gezichtje in de spiegel ik zie je wangen en je mond Ik zie je schouders in de spiegel je knie, je rug en daar je kont We gaan springen - spring spring spring We gaan stampen - stamp stamp stamp Ooh niet schrikken moet je huilen ik zie een traantje op je wang Kom maar bij me, ik zal je troosten lieve baby wees niet bang

Deelnemers Interventie (n=24) Controle (n=25) Leeftijd 3;5 (5 mnd) WQ 64 (14) 65 (13) IQ 97 (9) 102 (13)

Voor- en nametingen doelwoorden

Beantwoording onderzoeksvragen (1) Leren peuters met TOS meer doelwoorden van de experimentele therapie met scripts dan de usual care?  Ja Is er een verschil in woordsoort?  Ja, experimentele groep heeft significant meer werkwoorden geleerd.

Beantwoording onderzoeksvragen (2) Heeft het verschil in frequentie van de experimentele therapie invloed op het aantal geleerde doelwoorden (8 vs. 12 behandelingen)?  nee Hebben de verschillen in de ususal care tussen de organisaties invloed op het aantal geleerde doelwoorden? (‘Met woorden in de weer ‘ vs. niveauwoordenlijsten)

Conclusies Alle manieren van woordenschattherapie waren effectief Kinderen die scripts kregen leerden wel meer doelwoorden, dat zat hem in de doelwerkwoorden

Ervaringen van logopedisten Voordelen scripts Nadelen scripts Alles is uitgewerkt Aansprekende ideeën Leuke werkvormen Leerzaam Je weet zeker dat alles aan bod komt Vaste opbouw werkt prettig Herhaling is fijn Weinig ruimte voor eigen inbreng Voor het onderzoek geen goede clustering vanwege controlewoorden Alle doelwoorden in elke sessie is veel Veel voorbereidingstijd Je moet veel op het papier kijken Sommige sessies duurden (te) lang

Aanbevelingen Scripts niet per se implementeren maar: Vergeet de werkwoorden niet in woordaanbod! Gebruik alle elementen: Voorbewerken, semantiseren, consolideren Herhaling in verschillende betekenisvolle contexten Benadrukken doelwoorden Cues, fonologisch en semantisch Geef een reden om het woord te gebruiken Aansluiten bij interesse kind Weken met scripts kan goed gebruikt worden in scholingstraject van nieuwe medewerkers

Discussie / meedenken

De experimentele groep leert meer woorden maar is het wel genoeg??

Welke doelwoorden werden het meest geleerd? Waarom? Ziek Bekend bij voormeting Meest geleerd nameting 1 Exp. (n=13) Contr. (n=14) Ziekenhuis 1 2 6 5 Plakken 7 Buik 4 3 Knie Ziekenauto Lichaam Bekend bij voormeting Meest geleerd nameting 1 Exp. (n=11) Contr. (n=11) Rennen 2 1 5 4 Stampen 3 Rug Vrouw 6

Welke woorden werden het minst geleerd? Waarom? Ziek Bekend bij voormeting Minst geleerd nameting 1 Exp. (n=13) Contr. (n=14) Bed 9 11 -2 Prikken 2 3 1 -1 Krabben Pleister 5 8 Aanwijzen Meten Lichaam Bekend bij voormeting Minst geleerd nameting 1 Exp. (n=11) Contr. (n=11) Baby 8 5 -1 Washandje 1 2 Aanwijzen Afdrogen Troosten

Woordherhalingen in scripts NSDSK Woordherhalingen in scripts Auris Woorden die vaker in de scripts voorkwamen werden niet vaker geleerd. Vreemd? Woordherhalingen in scripts NSDSK Woordherhalingen in scripts Auris Lichaam Ziek ziek Gemiddeld 59 70 43 52 Minimum 31 40 22 Maximum 121 186 94 131

Waren het wel de scripts of was het de persoon? De exp. therapie met scripts werd gegeven door logopedisten, de usual care door geschoolde pedagogisch medewerker. Is dat de reden dat de exp. groep meer doelwoorden leerde? Werken volgens protocol heeft grotere invloed op uitkomsten, dan opleidingsniveau van degene die interventie uitvoert (Boyle et al, 2009). werken volgens protocol heeft grotere invloed op uitkomsten, dan opleidingsniveau van degene die interventie uitvoert Boyle et al, 2009; Dickson et al, 2009).

Bedankt! Alle medewerkers en kinderen TOS groepen Auris en NSDSK: Eend, Beer, Bumba, Maan, Ieniemienie en Tommie Ster Julianadorp, Ster Amsterdam Oost, Ster Alphen en Ster Haarlem Logopedisten: Yvonne van Vilsteren Anne Steendijk Jildou Harmse Soraya Siebert Hanneke van Overveld Marjan Kraaijenbrink Mieke Geilenkirchen Jacobien van Kooten Renske Mur Jorien Zorzi