Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Weblogs en journalistiek TUE 15 feb 2006 Over webloggers en journalisten: ‘Those People in Pajamas’ of de toekomst van de journalistiek? Martijn de Waal.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Faculteit Sociale Wetenschappen
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kenmerken van de concept contextbenadering
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
STRATEGY AND THE NEW ECONOMICS OF INFORMATION
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Cooperation Evenement promotie ‘Social software makes explicit, amplifies, and extends many of the informal cooperative structures and processes that have.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Being There - 1 KERN: Sociale Media zijn kennisbronnen voor de Sociale Beroepspraktijk Social Work en Sociale Media matchen!
Welkom bij het MA-programma New Media & Digital Culture Imar de Vries, Ann-Sophie Lehmann Donderdag 7 oktober 2010.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
De toekomst van jouw onderneming Arjen Kamphuis
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Workshop Identiteit?.
Keuzevrijheid: lust of last?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Taboos and desires of IM Liesbet van-Zoonen, Erasmus Universiteit.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Introductie Zorg & Technologie
‘INNOVATIE’.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Thinking like an economist
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Welkom bij DAIly NURSE.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw: de nieuwe norm Eco-systeeem is ook elk niveau en dus ook de kansen om het te veranderen.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media & Re/Presentatie, Letteren, UU

Universiteit Utrecht Programma 20:45 Introductie NMDC 20:55 Wat is ‘nieuw’ aan Nieuwe Media? 21:05 Groepsopdracht 21:15 Discussie en samenvatting 21:35 Reflectie

Universiteit Utrecht Introductie NMDC (1) Specialisatie gestart in 1998 Sinds studiejaar 04/05 een MA opleiding Tien werknemers De grootste Letteren Master samen met Conflictstudies 60 studenten in 04/05 Aandacht niet zozeer voor verandering in wat we doen, maar in hoe we dingen doen

Universiteit Utrecht Introductie NMDC (2) Aandacht vanuit vijf deelgebieden: Actuele debatten (Elektronisch Patiënten Dossier) Mediavergelijking (Videofonie) Populaire Cultuur (Computergames) Identiteit & Participatie (Weblogs) Technologie & Communicatie (Mobiele telefonie / internet) Interdisciplinair onderzoek

Universiteit Utrecht Wat is ‘nieuw’ aan Nieuwe Media? Nieuw = digitaal? Nieuw = het papierloze kantoor? Media verlengen zintuigen Media ‘verbeteren’ zich Media vinden hun plek door de wijze waarop ze ontvangen worden Huhtamo: “[Topoï are] ‘building blocks’ of cultural traditions [that] provide ‘pre_fabricated’ moulds for experience [which are] always cultural, and thus ideological, constructs.” (Huhtamo, 1994)

Universiteit Utrecht Groepsopdracht (1) Verdeel Uzelf over vier groepen: MediaDiscours Concreet12 Fantasie34

Universiteit Utrecht Groepsopdracht (2) 1: Beschrijf huidige media-apparaten en - toepassingen die volgens U vallen onder ‘Nieuwe Media’ 2: Beschrijf ervaringen en problemen die door nieuwe media verwezenlijkt/opgelost zijn 3: Beschrijf (technische) problemen van huidige media die U opgelost zou willen zien worden 4: Beschrijf ervaringen en toepassingen die U in de (nabije) toekomst vervult ziet worden

Universiteit Utrecht Discussie en samenvatting (1) Overkoepelende nieuwe media kenmerken: Virtualiteit Multimedialiteit Interactiviteit Connectiviteit Convergentie

Universiteit Utrecht Discussie en samenvatting (2) Overkoepelende discours kenmerken: Misverstanden voorkomen Sociaal contact houden Weg vinden in chaos Tijd vrij maken Uitbreiden van domein van kennis Controle over individuele sfeer houden Peters: “Speaking into the Air” (1999)

Universiteit Utrecht Discussie en samenvatting (3) Martin Lister: “The ‘technological imaginary’ [is a] realm of images, representations, ideas and intuitions of fulfilment, of wholeness and completeness that human beings, in their fragmented and incomplete selves, desire to become” (Lister et al, 2002) Basis set aan verwachtingen/angsten Let op: geen ‘business as usual’ ! Sociaal/politiek/economische context bepaalt activiteit van technological imaginary en topoï

Universiteit Utrecht Praktijkvoorbeeld Ericssons “Into the Mobile Future”

Universiteit Utrecht Reflectie Ja, nieuwe media voegen nieuwe mogelijkheden toe aan ons handelingsspectrum… Maar: kritisch blijven kijken naar patronen rondom innovatie, door… Beter bewust te zijn waar gebruik wordt gemaakt van abstracte utopieën die de concrete politieke, economische of sociale factoren lijken te ontkennen

Universiteit Utrecht Tot slot 1895: “It’s good to talk” 2004: “It’s great to communicate!” Vragen?