A digital toolkit for patients with COPD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Delen van informatie. Inhoud I.T. Works TerraIndex Digitaal samenwerken en de centrale/landelijke service.
Best Practices Operate for Excellence Willem de Vries, RVO.NL 2 april 2014.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
E-Vita HF Effectiveness of an interactive web-based platform and a disease specific information website in patients with heart failure: a 3-arm randomized.
Dictionary Skills!?.
Implementation of Flexicurity Measures
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Testphases still relevant?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

A digital toolkit for patients with COPD Telekit A digital toolkit for patients with COPD Max Wieselmann KITTZ KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

KITTZ and me Institute for Quality and Applied Home Care Innovation www.kittz.nl KITTZ and me: active in telecare Me active in care projects: ICT and medical/technical aids/devices m.wieselmann@home.nl KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

To day The Telekit: what is it? The pilot we did The results and its follow up The relevance for telecare projects KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

What is it? It has something to do with COPD It is a concept It is a simple PC It is a kit of facilities and services KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Question: how to cope with? COPD Chronic disease Growing number of patients Isolation Example of a vulnerable group Addictive behaviour Question: how to cope with? KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

The concept The COPD patient: the problem of the revolving door The idea of a digital umbilical cord A mix of care, after care and self management: the cockpit A toolkit: take what you need KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

PC Standard machine Webcam Internet KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Facilities & services Patient↔health professional: info, guidance, monitoring, (video)communication Patient↔patient: info, (video)communication Patient↔the world: info, contact KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

From idea to reality: a long way! Feasibility study Searching for money A small pilot A bigger project Implementation KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

The pilot Money from ZonMw Astmacentrum Heideheuvel in Hilversum in the Netherlands A small group of outdoor patients KITTZ and me for projectmanagement and expertise on self management KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Scope of the pilot Testing the technical infrastructure, the acceptance, the feasibility, the possibilities for implementation No conclusions yet possible on health or medical effect, efficiency and effectiveness or prevention KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Videospreekuur KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Opstartbijeenkomst: later ook: bent u nog niet aangekleed mevr. Jansen?! KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Result: the content Video ‘home visit’ Start of the day meeting with video-contact Contact with fellow patients General information Specific info for the patient Video’s for excersises ‘The window to the world’ Videohuisbezoek: een op een op afgesproken tijden, opstartbijeenkomst: collectief, Lotgenotencontact: onderling. Algemeen medische info, patiëntgebonden info: digitale versie van wat patiënten al naar huis meekregen bij ontslag, oefeningen e.d. Videomateriaal op site, venster op de wereld: andere pc functies (belangrijk voor deze groep!) KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Result: the technics New pc’s for the participants (Apple) Website: www.telekit.nl (open and closed part) Videoconferencing software (I Chat en camera I sight) Connection to the internet (ADSL) Connection to the infrastructure of Heideheuvel (Lotus Notes) Bleek al gauw dat ivm onderhoud & installatietijd we moesten uitwijken naar nieuwe pc’s, waarvan we er wel een aantal hadden, maar die waren aanvankelijk bedoeld als aanvulling op verouderde apparatuur of voor mensen die niets hadden, kom hier later nog even op terug Website: openbaar en besloten gedeelte Videoconferencing: I Chat en camera I sight Aansluiting via ADSL, soms via router om Telekit niet te laten interfereren met eigen pc gebruik Aansluiting op infrastructuur van Heideheuvel: cms, fire-wall etc. KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Result: the organisation Project management Digitalizing protocols, forms etc. Instruction of patients and professional workers Creating video working places KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Evaluation: the content More info, interactivity and links needed Videocontact: very useful and effective Videocontact with fellow patients: quite an experience! Start of the day (video)meeting: top of the bill! Info and personal dossier: not yet very useful because of lack of content and data KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Evaluation: the technics Installation and maintenance a problem The Telekit as a medical device? Compatibility, what standards to chose? Website: standard solutions not welcome Installation of ADSL: takes time For some people a pc is still a strange thing Small technical problems, big impacts Nieuwe pc’s dus kosten maar Telekit eigenlijk medisch hulpmiddel Keuzes van cms e.d. kost tijd maar oplosbaar Realisatie van site lastiger, moeilijk over te brengen wat je wilt en vaak heeft de leverancier toch standaardoplossingen zeker binnen een beperkt budget. Wachttijden: je kan hier bijna niet vooruit werken, bovendien nog problemen bij provider KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Evaluation: the organisation To combine content, technics and organisation: complex To ‘translate paper’ into the screen of a PC: difficult Internal support for innovation: hard to reach Better to start with the Telekit earlier The Telekit should be part of the program, not on top of it Inhoud en techniek bij elkaar brengen, verschillende competenties en redelijk complex Wordt al gauw digitaal papier, bovendien nieuwe discussie over formats Conflicterende eisen: gebruiksgemak, technische uitvoerbaarheid, formats en leesbaarheid Concept in hoofden van weinigen, uitvoering door velen, bovendien traject zo lang, dat we de zaak opnieuw moesten oppeppen en je moet eigenlijk deel van de organisatie opnieuw inrichten KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

The success The concept ‘works’ The concept is feasible (in terms of content, technics and organisation) A first impression of costs and ‘savings’ One knows the nuts that are the hardest to crack! There is a start! KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

The follow up For Heideheuvel: a bigger pilot, more content Integration of the Telekit in the Heideheuvel program Try out with children with obesitas Study of the ‘clinical’ effectiveness National cooperation of COPD centres on content and facilities A ‘regional’ pilot Verbreding en verdieping: meer patiënten, meer inhoud Reguliere behandeling: overleg met verzekeraars en die zaten al in klankbordgroep van project Obesitas: ook verslavingsgedrag en leefwereld van kinderen sluit natuurlijk aan bij Telekit, een keer minder naar kliniek en contact via Telekit Klinisch effect: zijn Telekitpatiënten echt beter straks, lange termijn, vergelijkingsgroepen KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Telecare: what is needed to start? A clear concept A specific customer Insight in the feasibility: technics, content, organisation Some indication of costs and savings Build a prototype and start a pilot A long breath! Concept: dus niet uitgaan van leuk apparaat Gebruiker: vaak te globaal, de oudere en wat zou die gebruiker kunnen bewegen Inzicht: vooral organisatorisch vermogen, technische hobbels (en die zijn er) Kosten en opbrengsten: hoeft nog niet meteen te worden doorgerekend Prototype en pilot: niet alleen ervaring, maar je hebt wat te laten zien aan geïnteresseerde partijen Lange adem: niet alleen in geld KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

Telecare: the hardest nuts Technics: not user friendly, not reliable No clear concept, too much focus on high technology Not to make it too complex An organisation that does not think in terms of logistics, does not know how to cope with the digital customer Lack of innovation in the minds of people Lack of information and consultation KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing