Union Européenne des Médecins Spécialistes: platform voor Europese strategie en harmonisatie Prof. Dr. Patrick Cras Neurologie, Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen, Universiteit Antwerpen
Casus 36 jarige studente geneeskunde 4 jaar studies in Medellin, Colombia Diploma nog niet behaald Bekomt Belgische nationaliteit Maakt verpleegkundestudies in België niet af, bekomt visum als zorgkundige Gelijkwaardigheid tot nu toe ondernomen studies geneeskunde? België: bijna volledig curriculum opnieuw Nederland: beginnen na het 2 de jaar Spanje: volledige vrijstelling voor alle vakken behaald in Medellin, begint in 5 de jaar
Harmonisatie nodig?
Mobiliteit van artsen – EU - België Herkomst Oostenrijk24Litouwen17 Bulgarije57Luxemburg5 Czechische Rep24Malta3 Denemarken4Nederland377 Finland1Polen41 Frankrijk545Portugal19 Duitsland231Roemenië917 Griekenland154Slovakije49 Hongarije23Slovenië1 Ierland5Spanje63 Italië234Zweden16 Letland13Verenigd Koninkrijk44 Periode
Artsenmobiliteit naar België periode
Beslissingen GastlandPositiefNegatief% Oostenrijk ,4 België ,4 Bulgarije ,9 Croatië332 6,1 Cyprus1630 0,0 Czech Rep ,4 Denemarken ,2 Estland ,3 Finland2761 0,4 Frankrijk ,7 Griekenland ,2 Duitsland ,4 Hongarije ,3
UEMS Geschiedenis 20 juli 1958 zes landen Europese Gemeenschap (EEC) Gynaecoloog Jacques Courtois, eerste voorzitter ( ) ORL Oscar Godin, Secretaris Generaal ( ) Basisprincipes van specialistenopleiding harmoniseren In 2015 bestaande uit: UEMS Council, UEMS Executive ‘Specialist Sections, Divisions, Multidisciplinary Joint Committees’ en ‘European Boards’ Accreditation Councils in each key area of UEMS: EACCME®, ECAMSQ® and EACQM
Union Européenne des Médecins Spécialistes Maillet en Maissonneuve, 2011
‘European Union of Medical Specialists’ Strategie: 1.Harmonisatie van Postgraduate medische Training in Europa 2.Coordinatie van ‘Continuous Medical Education-Continuous Professional Development’ in Europa 3.Kwaliteitsbevordering van specialistische medische praktijk 4.Analyse van data ivm specialistische medische praktijk 5.Kennisgebaseerde medische en professionele expertise 6.Leiderschap en management bevorderen 7.Marketing en instrumenten ontwikkelen 8.Identiteit van de organisatie bevorderen
For a limited number of professions the Directive allows for automatic recognition of qualifications. This means that the host state only has the ability to check whether or not the qualifications are in line with what is required under the Directive. Professionals including doctors, dentists, nurses, midwives, pharmacists, veterinary surgeons, and architects are granted automatic recognition of their qualifications based on EU-wide agreed minimum training requirements throughout the EU.
ECAMSQ® “European Council for Accreditation of Medical Specialist Qualifications” Eindtermen en kwalificaties definiëren voor de medische specialismen om de hoogste standaard te bekomen en daardoor kwaliteit en veiligheid van gezondheidszorg garanderen ECAMSQ®’s ultieme doel is de beoordeling en certificatie van de competentie van medische specialisten te baseren op geharmoniseerde Europese standaarden ontwikkeld door de UEMS
CESMA 2007 “Council of European Specialist Medical Assessment” 1984: ‘European Diploma Examination’: anesthesiologie 2015: 30 specialismen hebben Europees examen Volgende ‘European Board of Neurology’ examen op 19 juni 2015 Berlijn – met steun van European Academy of Neurology Erkenningscommissie neurologie erkent examen als eindevaluatie in kader van MB 23 april 2014 ‘Ministerieel besluit tot vaststelling van de algemene criteria voor de erkenning van geneesheer-specialisten, stagemeesters en stagediensten’
European Board Examens 20 laten non-UEMS kandidaten toe, 2 doen dat niet 24 houden MCQ examens, 2 niet 19 examens zijn enkel in het Engels, 5 gebruiken meerdere talen (e.g. Oftalmologie) Boorman, 2014
Kwaliteit van de evaluatie Curriculumontwikkeling piramide van Miller CanMeds rollen Kennis versus vaardigheden MCQ vs stationsexamen Wie is de examinator? opleiding standaardisatie accreditatie Finaliteit van erkenning
Samenvattend Europese wetgeving ondersteunt mobiliteit Subsidiariteit in beoordelingscriteria erkenning specialisten UEMS heeft geloofwaardigheid in ontwikkeling van curricula en evaluatie van medische specialisten Nadruk op kennis en professionele ontwikkeling Belang van Diversiteit, Communicatie & Talenkennis Beleid dient verdere harmonisatie in eindtermen en evaluaties te ondersteunen Vlaanderen, een rolmodel voor Europese regio’s