E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Piet Blankert, VU 15-3-2005, DU Innovatium.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Stage bij Technische Informatica
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
RAJ Luijsterburg / SUMMA-techniek / Eindhoven
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Stichting RechtenOnline
Learning analytics: de docent
Ontwerpprojecten In de praktijk
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Toekomst van de e-Infrastructuur
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Bétapartnersconferentie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Michel Visser Founder EesySoft
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Trillingen en golven Sessie 1.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
ICT in het Onderwijs bij TBM
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Inrichten van een dienst Weblectures
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Gerjan Bobbink NIKHEF 14 June 2007 National institute for subatomic physics (For Gabby Gezers)
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Procesmanagement in de praktijk Boekpresentatie Hugo Hendriks.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Handleiding lesprogramma Docenten Voortgezet Onderwijs.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Planning producten COINS(2.o) Frans van Dam Projectleider COINS2.0 1.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Groenzone Aalsmeer 4 november Sloopzone Aalsmeer.
Klankbordgroep III 2 okt 2008
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
ET Werkoverleg April 2015 April /2015 ET werkoverleg.
Krachtige zorgprofessionals via eigen regie
Realisatie en implementatie
Kader kritische vakkennis Gehandicaptenzorg (GZ)
Sieberdam/ROCS & KODOS
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Samenwerking voor meer waarde
Lectoraat New Business & ICT
Digitale architectuur
Plexuz Leer effectief! RU Onderwijsdag 2018 Donderdag 1 februari 2018
Transcript van de presentatie:

e-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Piet Blankert, VU , DU Innovatium

Inhoud Trends Idee Project Wat gaat het opleveren? Visie Demonstratie

Hoge Energie Fysica

Virtual Lab. Application Layer Grid Layer Virtual Lab Environment

Samenwerkende Industrie: Collaboratory.nl

De Idee: Experimenten op afstand Lab is virtueel, experiment is echt Anywhere, anytime Delen van kennis en resources Opbouwen van pool van experimenten Opbouwen van community of practice  Vernieuwing van het onderwijs  DU project

Project: e-Xperimenteren + Universiteit van Amsterdam Leendert van Gastel, Jasper Bedaux Universiteit Twente Jeroen Verschuur Vrije Universiteit Piet Blankert, Jan Mulder Fontys Hogeschool Eindhoven Wopke Wijngaard

Waarom online experimenten? Beschikbaarheid Besparing Veiligheid Inzetbaarheid: geen op- en afbouwtijd Meer onderwijssettings: –Experiment in zelfstudie –Demonstratie-experiment –Kortdurend experiment –Focus op concept i.p.v. instrumentatie

Experimenten Experimenten ontwikkeld –Fresnel diffractie en interferentie (VU) –Michelson-Morley (UT) –Röntgen fluorescentie en absorptie (VU) –Niveau regel systeem (Fontys) –Doppler effect met micro-golven (UvA) Experimenten in ontwikkeling –Dipool in een Bol -- model voor ECG (UT) –Laser Doppler Anemometrie (VU) –Constant Temperature Hot-Wire Anemometer (Fontys) –Bepaling e/m (UvA) –Weerstations (allen)

Project e-Xperimenteren+: tijdschema Voorloper: OBM-project E-xperimenteren Definitiefase (apr 2004): plan Ontwerpfase (nov 2004): eerste experimenten, prototype omgeving, schets organisatie Realisatiefase (aug 2005): pool experimenten, 1ste versie omgeving, ontwerp organisatie Afrondingsfase (sept 2005): oplevering, documentatie Vervolgproject?

Wat levert het project op?

Opstellingen

Software omgeving

Business Model makelaar aanbieder afnemer operator makelaar docent studenten SLA

Community Of Practice