De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Advertisements

Karel en grote problemen
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
Handel in de zilveren eeuw: verval/stagnatie/groei?
De Republiek in een tijd van vorsten De Republiek verliest haar voorsprong § 4.3.
1.4 een geglobaliseerde wereld
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
De stad als motor van een mentaliteitsverandering
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Paragraaf 4.2 Vorige les: de opkomst van steden
Romeinse Rijk: -goed bestuur -sterk leger Landbouwstedelijke
De Republiek in een tijd van vorsten
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 45: Karel V en de Gewesten.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Aletta Jacobs 5.5.
De opkomst van de middeleeuwse stad
Machtige heren, halfvrije boeren
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
De burgemeester van Delft en zijn dochter
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
UITDAGING 2 Wat is het kinderrecht dat hoort bij ‘onderwijs’ en bij ‘bescherming tegen kinderarbeid’? De wet dat hierbij hoort is het kinderwetje van houten.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonisatie en Dekolonisatie
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Bestuur in andere landen
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
4.5 De Nederlanden onder de Bourgondiërs - de Gewesten
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Renaissance en Opstand
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Van gewesten naar eenheidsstaat
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Ka11. het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Griekse geschiedenis.
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
De kolonie Nederlands-Indië
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Par 3: Oorzaken van de Franse Revolutie
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Transcript van de presentatie:

De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië Bestuur en verandering § 2.3 & 2.4

Het Cultuurstelsel en het dualistisch bestuursstelsel Gouverneur Van de Bosch introduceerde een dualistisch bestuursstelsel (zie schema) De Regenten waren leden van de hoge inheemse adel Zij vormden de schakel tussen het Nederlandse en het Inlandse (Inheemse) bestuur Zij konden in de praktijk doen wat zij wilden zolang er maar geleverd werd Hun positie was erfelijk gemaakt door de Nederlanders Hun inkomsten herendiensten & deel van de opbrengt van de oogst (inlands) Salaris en cultuur-procenten (van het koloniale bestuur)

Dualistisch bestuur

Nederlandse Ambtenaren en de inheemse bevolking Opzichters van de “plantage” Gericht op de goederenstroom Zeer kleine gemeenschap Weinig contact met de inheemse bevolking Zelfs overheidsadvies (1850) Omslag in 1850 Aantal opzichters nam toe Meer bemoeien met het inheemse bestuur Bescherming bevolking tegen uitbuiting Regenten langzaamaan meer uitvoerders Maar niet in de ogen van de bevolking

Culturele invloed In de steden trof men wel Indo-Europese cultuur aan (o.a. eten, drinken, kleding, taal, vrouwen) De Nederlandse overheid trachtte deze invloed te beperken door Poging koloniale elite te vernederlandsen Hoge ambtenaren diende een opleiding in Nederland te volgen Echter de ‘oudgasten’ hadden grote invloed op nieuwkomers, die zich bij de Indo-Europese cultuur aansloten Naar buiten toe gedroeg men zich Nederlands, maar thuis waren ze gewoon Indisch te kunnen doen Voor buitenstaanders was dit iets afstootwekkends

Afschaffing cultuurstelsel Zo’n succes, maar toch verlaten! Oorzaken: opkomst liberalisme; tegen gedwongen arbeid en voor handelsvrijheid; tegen leidende rol van de staat Ellende/humanitaire ramp op Java, doordat het stelsel leidde tot grote hongersnood (1845-1850) Eerste pas de regering het stelsel nog aan Verplichte werk werd verminderd Cultuurprocenten omlaag Striktere controle op de regenten

Afschaffing cultuurstelsel en de Nederlandse ondernemer Kritiek bleef toenemen Nederlandse ondernemers wilden zelf aan de slag De wil en het geld was er (i.t.t. begin 18e eeuw) Vanaf 1845 neemt het aantal ondernemers sterk toe In eerste instantie suikerplantages, daarna theeplantages Ook in de handel nam het aantal ondernemers toe en werd de positie van de NHM ondergraven Vanaf 1860 werd het cultuurstelsel opgeheven. In 1870 zij het stelsel en de NHM ter zielen! In 1870 werd de Agrarische wet geïntroduceerd Ondernemers hebben de vrije hand Beperking: men mocht geen land kopen, huren kon echter wel!