Wat moet je weten aan het eind van de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overgang van handelskapitalisme naar Industrieel kapitalisme
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
8.6 Het moderne imperialisme
De Industriële Revolutie
Industriële revolutie
Kenmerken van de industriële samenleving
Het socialisme Paragraaf 7..
Omgaan met geschiedenis
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
de tijd van burgers en stoommachines
1-arbeiders 2-technische kennis 3-kapitaal 4-grondstoffen 5-afzetmarkten 6-vervoersmogelijkheden 7-politieke vrijheid 8-ondernemerslust.
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
Hoofdstuk 2.
Samenvatting hoofdstuk 4
§ 5 JAPAN EN ANDERE TIJGERS
De IndustriËle revolutie
4.2 de sociale kwestie..
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Industriële Revolutie
3 Industrialisatie en Ismen
Tijd van burgers en stoommachines,
Industriële Revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Wat moet je weten aan het einde van de les?
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Tijd van burgers en stoommachines,
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De industrialisatie van het westen
H1 De tijd van jagers en boeren
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
De gelaagde samenleving
Context 2: Duitsland Les 1 –
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
H9.1 De Industriële revolutie
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Milieuvervuiling,
Industrie en samenleving
Les woensdag 7-1 Nakijken huiswerk 4.2 en 4.3. Geen HW check. (vraag mij maar waarom niet) - Max. 15 min. Maken opdracht deel C van samenvattingsopdracht.
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Sociaal-culturele dimensie:
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
december De doodende mist 63 doden door fijnstof Luik (België)
§3.1 Industrie en samenleving
§2.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het eind van de les? -Wat een revolutie is -Wat Industriële Revolutie was -Waarom fabrikanten overstapten op stoomkracht -Waarom Engeland een geschikt land was om met stoomkracht te werken -Wat de gevolgen waren van de industrialisatie H3 De Industriële Revolutie §3.1 De eerste fabrieken

De Industriële Revolutie Grote verandering waar veel mensen iets van merken De Industriële Revolutie Landbouw-stedelijke samenleving Industriële samenleving +/-1760 +/-1910 -Economisch Grond het belangrijkste bezit Kapitaal het belangrijkste bezit -Sociaal Standensamenleving Klassensamenleving -Politiek Meeste landen monarchieën Steeds meer landen democratisch -Cultureel Iedereen gelovig Mensen worden minder gelovig H3 De Industriële Revolutie §3.1 De eerste fabrieken

Rond 1760 ontstonden in Engeland de eerste fabrieken langs rivieren Producten Grondstoffen Dat was het begin van de overgang van ambacht naar massaproductie Oorzaken: Uitvinding van grote machines die niet in huis paste Veel rijke mensen die hun geld wilden investeren Verbeteringen in de landbouw Koloniën H3 De Industriële Revolutie §3.1 De eerste fabrieken

Al snel was er te weinig plaats langs de rivier voor alle fabrieken Om niet meer afhankelijk te zijn van waterkracht stapte veel fabrikanten over op stoomkracht In Engeland zaten veel steenkolen in de grond In Engeland zaten veel ijzererts in de grond H3 De Industriële Revolutie §3.1 De eerste fabrieken

De industrialisatie had grote gevolgen Dorpjes groeide uit tot steden Er ontstond ook een transport- revolutie H3 De Industriële Revolutie §3.1 De eerste fabrieken

Wat moet je weten aan het eind van de les? -Wat een revolutie is -Wat Industriële Revolutie was -Waarom fabrikanten overstapten op stoomkracht -Waarom Engeland een geschikt land was om met stoomkracht te werken -Wat de gevolgen waren van de industrialisatie H3 De Industriële Revolutie §3.1 De eerste fabrieken