Nieuwe Mappenstructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Sollicitanten - Wat / Waarom? - Algemene werking - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden directies.
Van kartonnen dozen tot USB-stick
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Organisatie AG Stadsplanning
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Orde en structuur in de schooladministratie
Introsessie voor medewerkers
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
VVSG CRAB en adresbeheer
WIE KLASSEERT, DIE VINDT HEDENDAAGS DOCUMENT- EN ARCHIEFBEHEER IN BESTUREN EN ORGANISATIES S TUDIEDAG M ECHELEN DINSDAG 5 MEI 2009.
Infosessie Hosted mail – Exchange en 23 januari 2013 Kristof Brams.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Het elektronische zorgplan - SEL-verantwoordelijken Het elektronische zorgplan SEL-verantwoordelijken Dienst Welzijn en Gezondheid Provinciebestuur Vlaams-Brabant.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Standaardmail voor downloads Project Voorstelling –
Computer Club Bodegraven Organisatie en mappen. 8 januari 2013 De programma’s en bestanden staan in het externe geheugen: 1. z.g. harde schijf(en); in-
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
2014 EVALUATIES N+1.
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
ComputerClubBodegraven - ccbodegraven.nl Opslaan van bestanden in de PC In de PC bevindt zich geheugen/opslag: 1. Interne opslag; wordt intern geheugen.
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
Werken op de N-schijf.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Wat is een backup? Een back-up is een reservekopie van gegevens die zich op een gegevensdrager (bv. de harde schijf) bevinden.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
college van burgemeester en schepenen
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
Werken met OCMW selectielijsten. 00Algemene categorieën kunnen bij elke functie voorkomen 00.01…Dubbels van brieven, repertoria van ingekomen of uitgaande.
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Masterproef Papier versus digitaal. Informatie op het Studentenportaal Studentenportaal o Belangrijke informatie Richtlijnen o Documenten Sjablonen titelbladen.
Optimaal digitaal Informatiebeheer op school Ria Christens en Sarah Macquoy Woensdag 17 februari 2016 Navorming “Optimaal digitaal Informatiebeheer op.
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Wat is een Back-up Wat is synchroniseren Wat is een kopie maken Vragen vooraf.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Windows mappen en bestanden woensdag 3 februari 2016.
Computer Bestanden (Her)Inrichten
Openbaar Lichaam Bonaire
Gegevens exporteren Handleiding
Hoe werkt mijn werkplek?
Verspillingen in de processen
Interactiviteit Deze PowerPoint hebben geen animaties of overgangen, maar kunnen er wel gebruiken. Voer max 1 animatie in per dia Kies maximaal 2 soorten.
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
SharePoint Versiebeheer
Bescherming Persoonsgegevens
Hoe werkt mijn werkplek?
Documentbeheer op een fileserver: simpel en efficiënt
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Principes van digitale communicatie
Vernieuwde webkaart Programma welkom en inleiding presentatie
RVC – Clinical Assistant
Handleiding NODR Schade App
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Mappenstructuur Overzicht en uitleg van de nieuwe indeling

Wat wordt er besproken Nieuwe mappenstructuur en waarom Detail van nieuwe mappenstructuur Praktische voorbeelden Tips en trucks Stukje Outlook Adhemar richtlijnen

1. Taakgericht Waarvoor is een dienst opgericht? Kerntaken Welke taken komen er extra bij? Ondersteunende taken Eén structuur voor alle stadsdiensten Documenten die NIET dossiergebonden zijn Financiën Goederenbeheer Teamvergaderingen Documentatie en handleidingen Adresgegevens …

Oude indeling Nieuwe indeling Algemeen 01_Algemeen Iedereen 02_Personeel Middelen 03_Financiën Taken 04_Goederenbeheer 05_Informaticatoepassingen --------------------------------------- 380_Projecten 381_Vastgoed 382_Facilitair_Beheer 383_Parkmanagement 384_Interne_Organisatie_AGSL

2. Digitale dossiervorming Documenten die behoren tot dossier/project? Eén digitale map! Efficiënt werken Ongeacht de vorm Verslagen Foto’s E-mails (export uit Outlook) Ingescande brieven (export uit postregistratiesysteem) Presentaties ….

3. Samenwerking tussen diensten Map ‘Projecten’ Vooral toegespitst op organisatie evenementen en ‘projecten’ Stadsbreed Procedure voor aanvraag en beheer projectmap Aanvraag via Lavanet Overzicht projecten stad Leuven

Taakmappen delen Niet alles van een afdeling staat bij elkaar, wel dossiers die behoren tot dezelfde taakuitvoering Kan zelfs directieoverschrijdend zijn

Voorbeeld Communicatie Secretariaat 01_Algemeen 02_Personeel 03_Financien 04_Goederenbeheer 05_Informatietoepassingen 71_Public_Relations 180_Aanplakkingen 71_10_Algemeen 181_Centrale_Bibliotheek 71_20_Logistiek 182_Inname_Openbaar_Domein 71_30_Bezoeken 71_40_Recepties 71_50_Diners 71_60_Eretekens_Titels 72_Bewegwijzering 73_Verzusteringen

Oude indeling Nieuwe indeling Algemeen 01_Algemeen Iedereen 02_Personeel Middelen 03_Financiën Taken 04_Goederenbeheer 05_Informaticatoepassingen --------------------------------------- 380_Projecten 381_Vastgoed 382_Facilitair_Beheer 383_Parkmanagement 384_Interne_Organisatie_AGSL

Duidelijk? Bestanden die behoren tot één dossier: dossiermap Dossiers die kaderen in één bepaalde taakuitvoering worden bij elkaar geplaatst Het organogram staat niet meer centraal Samenwerking tussen afdelingen/diensten/directies bevorderen

Detail Mappenstructuur Overzicht en uitleg van de nieuwe indeling

1. Algemene mappen 01-05 mappen: administratief luik Algemeen Personeel Financiën Informatietoepassingen

2. De archiefmap Tijdens overzetting: ‘archiveren’ van oude dossiers Archiefmap = identiek aan nieuwe mappenstructuur

3. De aanmaak van nieuwe mappen 02_Personeel 30CC 02_10_Reglementering 02_20_Werkinstructies 02_30_Organogram 02_40_Aanwerving 02_50_Loopbaan 02_60_Vorming 02_70_Veiligheid_Gezondheid 02_80_Verlofregeling 02_90_Tijdelijken 02_100_Personeelsactiviteiten 02_110_Reiskosten 02_90_Tijdelijken 02_901_Stagiairs 02_902_Jobstudenten 02_903_Vrijwilligers Vaste Structuur Aanpasbare structuur

4. Werken met sjablonen Bijvoorbeeld een sjabloon voor de projecten

Duidelijk? Nog vragen over de details van de mappenstructuur? Wat kan je / wat kan je niet?

Praktijk En wat nu….

1. Rechten Zoals op de vorige mappenstructuur zijn er nu ook rechten ingesteld op de mappen. Dit heeft tot gevolg dat je ook niet in alle mappen zal kunnen werken Aanvraag tot aanpassing van de rechtenstructuur gaat via het afdelingshoofd of de verantwoordelijke – rechtenbeheer

2. Overzetten De oude mappenstructuur en de nieuwe mappenstructuur zullen tegelijk toegankelijk zijn. Het is aan jullie om bestanden en mappen van de oude naar de nieuwe structuur over te plaatsen. Overzetting zal gebeuren op vaste tijdstippen, volgens afspraken diensthoofd

3. Opkuisen fotomateriaal

5. Wondermiddel De nieuwe mappenstructuur kan een wondermiddeltje zijn…. indien niemand gemakshalve ‘zijn/haar’ bestanden onder één map plaatst om verder te werken! Deadline = eind oktober 2014 (6 maanden) Oude structuur wordt verwijderd Controle op nieuwe mappenstructuur Informatiebeheerder Stadsarchief HeLics

6. Aanpassingen Er kan altijd een situatie opduiken waarin je bestanden of mappen niet duidelijk kunt plaatsen. Contacteer dan Caroline en Yehudi: mappenstructuur@leuven.be Niets is definitief. De mappenstructuur kan na overleg aangepast worden. Omdat er afgesproken is om op vaste tijdstippen gegevens over te zetten, bundelen we de vragen en worden deze vragen daags nadien besproken met de afdelingshoofden.

Afspraken - Regels

Digitale dossiervorming centraal Casus e-mail: hoort de e-mail tot een dossier? In dossiermap! Praktisch? Exporteer de e-mail en bijlagen uit MS Outlook Open het e-mailbericht ‘Opslaan als’ Blader naar de correcte map in de mappenstructuur Duidt als bestandsformaat ‘.msg’ aan Verwijder het bericht in MS Outlook

Ingescande brief uit postregistratiesysteem

Bewaar documenten op N- en H-schijf N- schijf versus H-schijf Dagelijkse back-up = veilige bewaarplaats De mappenstructuur op N-schijf: tijdsbesparend en efficiënt NIET Lokale C- of D-schijf Externe gegevensdragers (DVD, externe harde schijf, USB,…) Privé-documenten op H-schijf

Correcte bewaring mappen en bestanden Logische, duidelijke locatie Creëer geen nieuwe mappen indien niet nodig Maak geen mappen op een verkeerd niveau aan Correcte bewaring = snel en efficiënt

Correcte naamgeving bestanden en mappen Initialen in bestandsnamen niet nodig Gebruik het veld ‘opmerkingen’ Lengte van de naam: maximum 35 karakters (cfr. informatica-technische problemen) NIET Verslag_Laatste_overleg_UNESCO_dossier_Universiteit_ binnenstad_Leuven.doc WEL Verslag_Overleg_UNESCO.doc Gebruik enkel de karakters 0-9, a-z, A-Z. Andere tekens (vb. leestekens) geven problemen

Correcte naamgeving bestanden en mappen Geen blanco’s, wel ‘underscore’ (_) of een hoofdletter NIET Overzicht Midzomer.xls WEL Overzicht_Midzomer.doc of OverzichtMidzomer.xls De datum = JJJJ/MM/DD NIET Brief_Janssens_01/10/2009.doc WEL 20091001Brief_Janssens.doc

Correcte naamgeving bestanden en mappen Een BETEKENISVOLLE naam GEEN persoonlijke namen, nietszeggende afkortingen,.. Mapnaam = zelfde naam papieren dossier Bestandsnaam Geef steeds het ‘type’ van het document aan Verslag, rekening, brief,.. Gebruik vaste afkortingen GR, CBS, DOL Geef de versie van het document aan Rapport_V1, rapport_V2,…

Schonen en selectie Verwijderen van Verouderde documenten/beperkte informatie Documentatie Dubbels Oude versies Lege mappen Termijnen voor bewaring en vernietiging bestanden: selectielijsten Archiefmap Verwijder nooit uit eigen beweging bestanden!

Vragen? Werkgroep Mappenstructuren Mappenstructuur@leuven.be Yehudi Bosmans (Helics) Caroline Vleugels (Stadsarchief) Mappenstructuur@leuven.be