Syntaxis.  afbakening morfologie / syntaxis ? ◦ dier / dieren ◦ spreekt / spreken ◦ een dier spreekt niet / dieren spreken niet  hoe analytischer een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie, missie en kernwaarden
Advertisements

Instructie grammatica
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
THEMA VOOR VANAVOND: GESTOLEN GOED GELD & GOED HEMELS GOED
Moeten: must, have (got) to, should, should have
Instructie grammatica
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Kinderboekenweek op de Wissel
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 I’M LEAVING This is a simple warning That I’ll leave in the morning I’ll come back now and then But today,
TOV! Openingsavond Het thema is Spreuken. Bidden.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Past Simple (verleden tijd)
Question-tags toch? is het niet? nietwaar? hè? is het wel?
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
5 Minuten lesen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Fehler und Heimtücken Kapitel 2 Aufgabe 44
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Joel Houston & Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/7 MY BEST FRIEND (Joel Houston &
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Russell Fragar & Darlene Zschech / Hillsongs Australia 1/5 GOD IS IN THE HOUSE (Russel.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Welkom Israelzondag.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Vaste voorzetsels en keuzevoorzetsels
Ein informeller Brief Gute Tipps. Formuleringen Hoe gaat het met je? = Wie geht es (geht’s) dir? Ik heb het druk = Ich habe viel zu tun. in de vakantie.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen some en any? 2. Wanneer gebruik je some? 3. Wanneer gebruik je any? 4. Woorden met some en any erin 5. Samenvatting.
Duits -1 Grammatica.
Grammatik C + I Redemittel D + J
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
PERIODE 3: KAPITEL 3 Grammatik C + J Redemittel D + J.
Grammar – period 2.
The Passive Year 4.
Die deutsche Satzbau Welche Reihenfolge, in Beziehung auf die Verben, muss man beachten, wenn man einen deutschen Satz schreibt?
Bijwoorden van tijd allesvoorengels.nl.
Present Simple (t.t.) allesvoorengels.nl.
Toekomende tijd: met “going to”
Present Continuous (T.T.)
Ontkenningen in de Present Simple (t.t.)
Simple en continuous tenses
Present simple Grammar.
Past Continuous (V.T.) allesvoorengels.nl.
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
De Imperativ De gebiedende wijs.
Vragen in de Present Simple (t.t.)
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Toekomende tijd: met “will”
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Hoe maak je zinnen vragend in het Engels.
Transcript van de presentatie:

Syntaxis

 afbakening morfologie / syntaxis ? ◦ dier / dieren ◦ spreekt / spreken ◦ een dier spreekt niet / dieren spreken niet  hoe analytischer een taal, hoe ‘syntactischer’ de grammatica: ◦ Lat. aramus / Ndl. wij ploegen

 woordschikking: woordorde wordt strenger naarmate het vormensysteem verarmt → Engels strengste, Duits vrijste woordvolgorde ?  De man eet een appel  Ik kom morgen / morgen kom ik  Deinem Vater, nicht deinem Bruder hat der Diener das Buch überreicht / Den ermüdeten Krieger eine junge Frau umarmet

 Ich vermute, dass den Ausschlag dabei die Erfahrung gab, dass Menschen, die gegenseitig ihre Sprachen nicht verstehen, instinktiv sich mit Gebärden verständigen und dass diese natürliche Gebärden, ohne vorherige Kenntniss und Übereinkunft, überall zum Ziele führen (uit: Révész, Ursprung und Vorgeschichte der Sprache)

 Frits gaf het meisje de sleutel / Frits gaf de sleutel aan het meisje ---- Fritz gab die Schlüssel dem Mädchen  Ik las gisteren om elf uur na mijn thuiskomst de krant / Ik heb gisteren om elf uur na mijn thuiskomst de krant gelezen / De regering zal in het begin van de volgende maand beslissen  Ik heb de hele wereld doorgereisd / I have travelled all over the world

 Men beweert dat de minister het veelbesproken wetsontwerp zal intrekken  De kranten berichten dat de minister in de tweede helft van de maand terugkomt van zijn vakantie / De kranten berichten dat de minister in de tweede helft van de maand van zijn vakantie terugkomt / De kranten berichten dat de minister terugkomt van zijn vakantie in de tweede helft van de maand.

 Het horloge dat ik verleden zomer op mijn reis naar Zwitserland kocht / Das Buch das Sie mir gestern durch die Post sandten / The watch I bought... The book you sent me...  de angsten die ik uitgestaan heb / de angsten die ik uitgestaan heb  de boeken die ik heb laten inbinden / die Bücher die ich habe einbinden lassen

 De angsten die ik tussen het eerste en het tweede deel van mijn doctoraal uitgestaan heb / De angsten die ik heb uitgestaan tussen het eerste en het tweede deel van mijn doctoraal  Ik heb hem horen spelen, zien spelen, laten spelen...  Ik ben gaan wandelen, hij is komen fietsen  Ik heb het niet kunnen horen / Ich habe es nicht hören können

 Ik lag te slapen / Hij zat te roken / We liepen te praten // 17de-eeuws Ndl.: Ik lag en sliep  Engels: transitief-intransitieve werkwoorden: ◦ to grow, to gain, to labour, to sink, to stand  Duits/Ndl: simplex: intransitief / afleiding: transitief ◦ werken / bewerken, afwerken, uitwerken, verwerken ◦ kijken / bekijken, afkijken

 Ik word opengedaan ?  De reizigers wordt verzocht / De reizigers worden verzocht  I was told to go up  I was given the book / the book was given to me  I like, I lack, I want / het spijt mij, het ontbreekt mij, es fehlt mir / mij mankeert niets > ik mankeer niets

 I do not say / Do you mean that ?  You saw him ? John is coming ?  do not > don’t (cfr. amare habeo > j’aimerai)  I am writing / We are always saying that boys and girls must think for themselves / He seems to be singing all the time

 A scheme of his partner’s devising = een plan dat zijn compagnon bedacht had  John’s coming home tomorrow will make all the difference / ?Jan z’n thuiskomst morgen...  I can’t excuse Betty’s being rude to students

 Morfologie: Nederlands tussen Engels en Duits, helt op sommige punten over naar het Engels  Lexicon: Nederlands + Duits ↔ Engels  Woordvorming: Nederlands + Duits ↔ Engels  Syntaxis: Nederlands + Duits ↔ Engels