Grootte van en afstand tot zon & maan à la Aristarchos van Samos

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door : Randy²¹ en Lorenzo ²¹
Advertisements

Cursus Inleiding in de Sterrenkunde
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Waarom: Andere presentatie Onderzoeksvragen
De wetenschappelijke revolutie
Snelheid.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Licht.
BEWEGING – GROOTHEDEN EN EENHEDEN
Archimedes (3de eeuw v.C.) vindt het volume van een bol met een denkbeeldige weegschaal De methode, onderdeel van het rond 1900 (her)ontdekte en ontcijferde.
Rambles Barcelona 19 mei 2011.
Schaduwvorming Hans Bekaert. Stralen in alle richtingen Druk PageDown om verder te gaan.
Het Uitdijend Heelal Prof.dr. Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP
Licht van de sterren Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP Radboud Universiteit Nijmegen
Presentatie Inhouden en vergrotingen.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 2: Verbranden en verwarmen
Gideon Koekoek 8 september 2009
Renaissance en opstand
Pentagrammen Meetkundig onderzoek.
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
Tweedegraadsfuncties
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?
wet van behoud van energie
Ruimtegeodesie I, ge-2111 Mechanica E.Schrama.
De omtrek van een cirkel
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Ons zonnestelsel op schaal
Ongelijke verdeling 2 Als de som en de verhouding gegeven zijn.
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Tijd, afstand, snelheid.
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
Gemaakt door Juan en Hero
Voorkomen van (communicatie) fouten
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
De Oppervlakte van een cilinder
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Sterrenkunde Klas 7. NaamSymbool Astrologisch teken Zon in teken vanaf ca. Astronomisch sterrenbeeld Zon in sterrenbeeld volgens IAU.
Ziezo… nu ben je een echte “tijddeskundige”!
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: herhaling vlakke figuren
Meetkunde 5L week 19: Vormleer: vlakke figuren – de cirkel vlakke figuren 5L week 19: ‘Vormleer: vlakke figuren – de cirkel’ niet - veelhoeken veelhoeken.
Ontstaan van het getij langs de Nederlandse kust
1 Schijnbeweging van de zon op 50°N
PRESENTATIE PLANEET URANUS KOEN, CHRIS EN DANI 1S2 Foto gemaakt door Voyager 2.
Thema Zonnestelsel - Heelal
Meetkunde 5de leerjaar.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 11: Bouw van ons zonnestelsel.
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Thema Zonnestelsel & Heelal
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Toepassingen 5L week 28: ‘Reizen in de ruimte’
Paragraaf 3. Temperatuurverschillen op aarde Een deken over de aarde
MAANECLIPS juli 2018.
Deel 1: Ons zonnestelsel Docent: Dr. Wim Muizebelt
Ongelijke verdeling 2 Als de som en de verhouding gegeven zijn.
Examentraining.
GROOTHEDEN EN EENHEDEN
MAANECLIPS 21 januari 2019.
Extra oefening Gevraagd: CD en CE zijn raaklijnen aan c(M,r)
Basiscursus Sterrenkunde
De cirkel De cirkel De cirkel © André Snijers.
Transcript van de presentatie:

Grootte van en afstand tot zon & maan à la Aristarchos van Samos Jeroen Spandaw, TU Delft NWD, 30 januari 2015

Hoe groot is de maan?

Hoe groot is de zon?

Hoe ver weg zijn zon & maan?

Doelen van deze voordracht Bepalen van S, L, s en ℓ à la Aristarchos

Moderne waarden afstand S = 150.000.000 km ( 1,7%) afstand L = 380.000 km ( 5,5%) straal s = 700.000 km straal ℓ = 1.700 km S : L  s : ℓ  400 : 1 (1 significant cijfer) S : s  L : ℓ  200 : 1 (1 significant cijfer) S : 2s  L : 2ℓ  100 : 1 (1 significant cijfer)

Doelen van deze voordracht Bepalen van S, L, s en ℓ à la Aristarchos Ideeën v.d. methode belangrijker dan getalsmatige uitkomsten historische correctheid Claim: begeleide herontdekking door leerlingen mogelijk deels zelfs in onderbouw!

Beetje geschiedenis Pythagoras van Samos (ca. 572 – 500): aarde = bol; geocentrist Pythagoreeërs: centrum = vuur  zon Aristarchos van Samos (ca. 310 – 230): afstand en grootte zon & maan; heliocentrist! Eratosthenes van Alexandrië (ca. 276 – 195): omtrek van de aarde Archimedes van Syracuse (ca. 287 – 212) Ptolemeos van Alexandrië (ca. 100 – 175): Almagest

Zonsverduistering S : s = L : ℓ S : L = s : ℓ Nu: Hoe groot is L : ℓ ?

Duimsverduistering

Duimsverduistering L : ℓ  200 : 1 hoek  0,5

Zonsondergang zonsondergang duurt 2 minuten 1 diameter  2 min hele cirkel  24 uur dus: diam : 360 = 1 : 720 dus diameter = 0,5 en L : ℓ  200 : 1

Tussenstand Weten nu: S : s  L : ℓ  200 : 1 Volgende vraag: Wat is S : L?

Wat is S : L ?

Hoek MAZ bij halve maan

Hoek MAZ bij halve maan

Waarde van S / L = cos(MAZ) Aristarchos: MAZ = 87 en 1/20 < cos(87) < 1/19 ! (b) uitstekend, (a) niet Werkelijke waarden: MAZ  89,85 en cos(89,85)  1/400 Kleine meetfout, grote consequenties!

Tussenstand: S : L : s : ℓ Kennen nu alle verhoudingen tussen S, L, s, ℓ : S : s  L : ℓ  200 : 1 (duim of zonsopgang) S : L  s : ℓ  400 : 1 (halve maan) Volgende vraag: Hoe verhouden zich deze grootheden tot de aardstraal t?

Maansverduistering

Maansverduistering

Maansverduistering breedte aardschaduw b  2t

ruimte-tijd-grafiek

Conclusie

Conclusie

aardschaduw : maandiameter = 8 : 3

BONUS: Afstand naar de maan Middelpunt maan doet aardschaduw in 160 minuten; doet hele cirkel om aarde in maand. Dus 2πL : b  maand : 160 min Dus: L : b  40 : 1

Samenvatting Maansverduistering L : b  40 : 1 en b : 2ℓ = 8 : 3 Samen: L : ℓ  210 : 1. Compatibel met eerdere resultaten duimsverduistering tijdsduur zonsondergang

Tussenstand: S : L : s : ℓ : t Kennen alle verhoudingen tussen S, L, s, ℓ : S : L  s : ℓ  400 : 1 S : s  L : ℓ  200 : 1 Weten nu ook: L : b  40 : 1 TO DO: Hoe verhoudt breedte aardschaduw b zich tot de aardstraal t? Volgende dia’s: b  0,7  2t Daaruit volgt: L : t  60 : 1

Tapse aardschaduw Te bewijzen: b  0,7  2t Equivalent: D := |AF|  4L

Tapse schaduw, want ……….……………….…

Tapse schaduw, want de zon niet oneindig ver

Tapse schaduw, want de zon niet oneindig ver

Tapse schaduw, want de zon niet oneindig ver D bepalen via (S + D) : D = s : t

Synthese Weten: Gevolg: Klopt zeer goed! b / 2t = 1 – L / D (S + D) : D = s : t S  400L s  2L L  40b Gevolg: b / 2t  0,7 L : t  60 : 1 Klopt zeer goed!

Conclusie Met elementaire methoden kun je uitdrukken in aarddiameter. afstanden tot maan en zon en hun diameters uitdrukken in aarddiameter. Conclusie: Zon VEEL groter dan aarde.  heliocentrisme?

Was Aristarchos heliocentrist? Archimedes: Ja! Sir Thomas Little Heath: Aristarchos van Samos = Copernicus van de Oudheid

Heliocentrische herinterpretatie van Ptolemeus’ Almagest Straal planeetbanen uitgedrukt in Astronomische Eenheid = straal aardbaan Numeriek spectaculair goede resultaten (fout 0.3% – 3%) Omlooptijden al bekend van Babyloniërs Dus Ptolemeus had Derde Wet Kepler T  R3/2 kunnen ontdekken!

Regressie met GR Data uit Almagest! exponent = 1.500 r2 = 0.9999

Bronnen Aristarchos van Samos, On the sizes and distances of Sun and Moon Sir Thomas Heath, Aristarchos of Samos – The Ancient Copernicus, Dover (2004). Ptolemeus, Almagest, Princeton (1998). Uitwiskeling, zomer 2013, 3, jaargang 29.