Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Communicatie en draagvlak
Sint-Jozefinstituut Kessel-Lo Vormingsinstituut voor de Begeleiding van Gehandicapten Stellen voor:
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De psychologie van communicatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Risico’s en gevaren van techniek
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Hoe kun je Geloven? 1.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Leidinggeven en coachen
E-participatie Leren werken met de nieuwe site
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Betrokkenheid op de werkvloer
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Verschillende rollen en stijlen
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Meer communiceren met een klein budget
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Omgeving op Mensenmaat
Succesvol implementeren in de zorg
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Methodiek Observeren.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Infomarkten Maarten Debecker (Connect)

Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun belang ingaan Als projecten niet legitiem overkomen Als we méér hinder veroorzaken dan men verwacht of redelijk vindt Dit zijn de vier kernelementen waarmee we rekening moeten houden bij elk project in de publieke ruimte.

Waarom werken hoorzittingen niet? Weinig representatief Geen mogelijkheid tot nuancering, objectivering of argumentatie Voorlopige plannen krijgen vaak een definitief karakter Communicatiemoment, geen inputinstrument Setting leidt tot confrontatie De doelstelling van een hoorzitting is goed, maar het middel niet. Je kan geen input verkrijgen via een outputmiddel.

Waarom werken infomarkten wel? Informatie verschaffen én verzamelen Persoonlijke benadering staat centraal Dynamischere vorm Uitdieping van belangrijke thema’s Geen forum voor dominante persoonlijkheden Een infotentoonstelling is één mogelijke invulling van een infomarkt. Er zijn nog 101 andere concepten te bedenken, afhankelijk van het project.

Hoe ga je te werk? Niet iedereen heeft evenveel tijd of voelt de behoefte om er tijd voor vrij te maken. Toch wil je graag alle burgers betrekken. Dat lijkt op het eerste zicht een onoverkomelijke opdracht, maar dat is het niet...

Hoe ga je te werk? 1) Breng in kaart waar nog discussie over kan/mag zijn 2) Leer je omgeving kennen en schaal ze in 3) Kies op basis daarvan de juiste techniek Met deze drie stappen kan je meteen aan de slag,

Grosso modo mag je uitgaan van 4 groepen

1. De wakkere burger Verdiept zich in het dossier Maakt tijd vrij Neemt actief deel 2. De actieve burger Tot op zekere hoogte geïnteresseerd Maakt niet zoveel tijd vrij Ad hoc deelname

3. De passieve burger Heeft geen tijd Houdt niet van verandering En is daarom doorgaans tegen 4. De conflictburger “per definitie tegen” Zeer goed geïnformeerd Socio-economische situatie of negatieve ervaring

Voor elk type burger zijn er verschillende methodieken - Bij hoge interesse en latent positief: klankbordgroep / schaduwraad - Bij hoge interesse en latent negatief: bilaterale gesprekken / persoonlijke aanpak - Bij lage interesse en latent positief: wijkwandeling / ronde tafel - Bij lage interesse en latent negatief: infotentoonstelling / enquêtes

8 valkuilen die je kan vermijden: 1. Vergeet de pers niet Vergroot je bereik maal x De doelstellingen van de journalist zijn niet dezelfde Geef de journalist wat hij nodig heeft Primeurs bouwen vertrouwen op 2. Externe communicatie start intern College - iedereen op één lijn (BB - perstraining) Première gevoel geven

3. Je bent niet op bekeringstocht Informeren en vragen beantwoorden =/= gelijk halen =/= kritische stemmen overtuigen 4. Creëer niet de illusie van integrale beslissingsmacht Input vragen =/= uit handen geven van beslissingen Aanvulling op studiewerk van specialisten Baken een duidelijk kader af op voorhand

5. Voorbereiden én terugkoppelen Een infomoment beperkt zich niet tot het infomoment Alles beschikbaar stellen + terugkoppelen Timing: voor openbaar onderzoek 6. Verdwaal niet in een technisch verhaal - maak het niet te mooi Twaalfjarige moet begrijpen welke werken je uitvoert Technificering zorgt dat ingenieurs het warm krijgen Bij de modale burger slaat vooral de onzekerheid toe

7. Maak de visualisatie begrijpelijk Vereenvoudigen, inkorten, schrappen Ontwikkel een stijl die je doelgroep aanspreekt Geef mensen de tijd om de beelden te vatten 8. Gebruik de gemeentelijke kanalen Vaste rubriek infoblad Gemeentelijke website Gebruiken als uitvalsbasis