Factor4, Charles-Henri Bourgois, Johan Coolen Brussel, 2 April 2015
Contents Wat en waarom Voorbeelden Beleidsaanbevelingen Disclaimer: The sole responsibility for the content of this publication lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Union. Neither the EACI nor the European Commission are responsible for any use that may be made of the information contained therein.
Guaranteed profit Plus+ ® projects Guaranteed profit with energy efficiency Higher productivity Comfortmeter © surveys Comfort measurement campaigns Comfort measures Independent advice Development of smartEPC ® (first EPC-contract in Belgium) EPC facilitator Measurement & verification of energy savings Factor4
Return vs Risk
Marktpotentiëel België
Valkuilen klassieke aanpak Wat nu? Correct? Opnieuw studie? Onafhankelijk? Financiering? Controle? Nazorg? EnergieauditEngineeringUitvoering Weinig besparingspotentieel effectief gerealiseerd...
Energy Services Company ESCo Energie- audit Engineering Techniek1 Engineering Techniek2 KLANT Opvolging Installatie Opvolging Installatie ENERGIEBESPARING Meting & Verificatie Onderhoud Wettelijk kader Wettelijk kader Engineering Techniek3 € Financiering € Financiering
Garantie – ESCo Contracten Terugbetaalcapaciteit Energie-Kost Energiekost zonder besparingsproject Energiekost na besparingsproject Financierings- mechanisme Energy Performance Contracting, Energy Supply Contracting Integrated Energy Contracting Shared Cost Savings, No Cure No Pay, Energy Public Private Partnership... Tijd besparingsproject
Inregelen van nieuwe ketel
Inregelen van verlichting
Jaarlijkse kosten besparing - 20% - 10,000€ Meer comfort IRR: 40%
Tijdschakelaar verlichting
Correcte instellingen
Jaarlijkse kosten besparing - 16% - 12,000€ IRR: 60%
Drempels voor EPC in publieke sector 1.Belgium = “beginners market” => EPC = innoverende aanpak, vergt verandering “tussen de oren” 2.Weerstand bij maintenance/technische staff 1.Vrees “jobverlies” 2.Ingenieurs vertrouwen enkel technische input lastenboeken ( output control van EPC) 3.“Engineers like … engineering” ( engineering door ESCo)
Drempels voor EPC in publieke sector 3. Belgische overheden beperken drastisch investeringsbudgetten, en dus ook budgetten voor outsourcing Source: De Standaard
Beleidsaanbeveling 1 Erkenning minister en Vlaamse overheid van: EPC als best practice EPC = juridisch OK
Beleidsaanbeveling 2 Subsidieer EPC-facilitatie Opdrachtgever ESCO EPC- facilitator Zie
Beleidsaanbeveling 2 Subsidieer EPC-facilitatie, want: Opdrachtgevers onderschatten complexiteit EPC- project, zie (externe EPC-facilitatie als ‘overhead’ => Opdrachtgevers ontwikkelen zelf ‘EPC’-projecten: – foute contracten – faling projecten – Ineenklappen EPC-markt (cfr. Nederland en Zweden) Subsidie EPC-facilitatie: relatief weinig subsidie, véél resultaat
Beleidsaanbeveling 3 Stimuleer innoverende EPC-pilootprojecten Reeds vanuit EU gesteund: Stad Gent, (Transparense.eu) Stad Antwerpen, (EESI2020.eu) Steunpunt DUBO, EPC aanlooptraject Provincie Vlaams-Brabant (Beastproject.eu) Vanuit VL, Agentschap Ondernemen: ESKIMO project (3 pilots)
Beleidsaanbeveling 4 Verplichte energiebesparing door energieleveranciers/DNB = Zeer efficient: Slovenië (o.a.): snelle ontwikkeling EPC-markt Negatieve kost ! Fraudebestendigheid van het systeem van “EE- certificaten” (cfr Italië)
Contact Factor4, Johan Coolen Mob Factor4, Charles-Henri Bourgois Mob en