Agenda: 1.Even voorstellen 2.Introductie Hessing 3.Hessing en Duurzaamheid 4.Circulaire Economie (Rabobank) PRESENTATIE DUURZAAMHEID.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Realisatie kindcentrum
Duurzaam ondernemen Van idee naar praktijk binnen Bergh Bouw 18 september 2013 Eco2Profit - Antwerpen.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Waarom een Award?  Doel: toekomstige food managers bewust maken van de aspecten gezondheid en meerwaarden van voedsel.
Welkom bij de tussentijdse presentatie
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Duurzaam bouwen Ellen Logtens BWT bijeenkomst 27 maart 2012
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Planet2050 Duurzaamheidadvies 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
een nieuwe LEADER periode
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Door Wouter-Jan Schouten WORKSHOP CIRCLE SCAN. Slide no. 2 WOUTER-JAN SCHOUTEN Doctoraal Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit 21 jaar bij the Boston Consulting.
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Transitie van Fujifilm Tilburg “Wat maakt het verschil?”
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
Transitie van Fujifilm Tilburg Transitie van bedrijventerreinen? 14 Oktober 2015.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Supply Chain Management
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Over de grens met gas Boost your business, ignite your success Werkconferentie Novio Tech Campus Nijmegen, 6 juni 2014.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Jeroen van den Berg Hanze University Groningen, The Netherlands
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Groen op je bord.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Handreiking afkoppelen
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
The Energy Infrastructure of the 21st century
Sector, Firm Size and ICT investments
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
What will you do to change the
Duurzaamheid voedselketen.
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Normering waterveiligheid
Wettelijk Beoordelingsinstrumentarium
Reclassification of the water defence system
Normering waterveiligheid
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud  houdbaarheid.
Transcript van de presentatie:

Agenda: 1.Even voorstellen 2.Introductie Hessing 3.Hessing en Duurzaamheid 4.Circulaire Economie (Rabobank) PRESENTATIE DUURZAAMHEID

1.Even voorstellen André Dijk (CQO QSHE) AANJAGER EN STIMULATOR CIRCULAIRE ECONOMIE CHALLENGE

2. Introductie (HISTORIE): Move to Alkmaar 1992 Move to Zwaagdijk Move to Zwaagdijk 1998 Expansion Zwaagdijk 2002 Coop. Greenery PRESENTATIE DUURZAAMHEID

2002 Take-over Uden 2003 Take-over transport 2006 Take-over STAP Take-over STAP 2008 Expansion Zwaagdijk 2010 Coop. Danmark 2. Introductie (HISTORIE): PRESENTATIE DUURZAAMHEID

2. Introductie (HISTORIE): PRESENTATIE DUURZAAMHEID2012 Take-over Groentehof 2013 Take-over Chiquita Food Innovation 2014 Take-over Tacken DE 2014 Hessing full shareholder

2. Introduction Hessing (Summarized):  Grown into a state of the art producer of Cut/Packed vegetables, Meal salads, Prepared Fruit and Ultra fresh Juices  Today Hessing supplies 80% of the Dutch retailers with an estimated market share of 40% in its combined categories  Significant Food Service business  Joint venture in which Danish retailers like Coop, DS and Rema are supplied  German Market /retail REWE supplied by Hessing Tacken Germany  Belgium Retail Colruyt  Cut Fruit for Mc Donalds UK, The Netherlands, Belgium and Germany, and supply Mealsalads for Mc Donalds Belgium and The Netherlands  Net sales 2014 budgeted at €200mio Over 200mio consumer packs Providing 1300 full time jobs PRESENTATIE DUURZAAMHEID

2. Introduction Hessing (Summarized):  Retail and Foodservice are serviced from 7 production facilities: Zwaagdijk: Head office; Production retail and Logistical Hub Uden: High care production Fruit & Juices Helmond: Production retail, High care production Meal salads Sint Annaparochie: Production Foodservice Maasbree: Production cut Fruit (-salades) Schwalmtal (Tacken): Production retail Germany, High care production Ringsted (DK): Logistical hub and small scale production local retail PRESENTATIE DUURZAAMHEID

3. Hessing en Duurzaamheid “Hessing is de brenger van gezondheid” Dat betekent in de eerste plaats dat wij zoveel mogelijk mensen gesneden groente, bewerkt fruit, verse sappen en maaltijdsalades laten eten. Maar Hessing wil verder gaan dan dat. Bijvoorbeeld door zo ‘groen’ mogelijk te produceren en onze grondstoffen en hulpmiddelen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. “Onze kinderen zijn de toekomst” Hessing kijkt ook de toekomst in. NU iets doen aan goede voeding, milieu, en mens & omgeving draagt bij aan een goed leven voor “onze” kinderen.

PRESENTATIE DUURZAAMHEID Uitgangspunten:  De natuur kan zichzelf niet redden.  Duurzaamheid en groen is de drijfveer. “wij zijn de meest duurzame groente en fruit snijder van Nederland”, met kostprijs verlagende en mogelijk waarde creërende werking. Een beter wereld. 3. Hessing en Duurzaamheid

PRESENTATIE DUURZAAMHEID

4. Circulaire Economie (Rabobank) Hessing scan:

PRESENTATIE DUURZAAMHEID Brainstormsessie geeft Hessing 21 circulaire kansen 1.(GMP) 2.Waardevol verpakken 3.Waterkringloop / waterhuishouding 4.Energieverbruik

1. GMP (Good Manufactering Practices) : 1.Presentatie personeel (opkomst leden) 2.Inventarisatie ideeën personeel 3.Plan van aanpak; a. draagkracht via presentatie op borden / Hessing vakblad b. actielijst uitrollen c. meten d. evalueren en verbeteren PRESENTATIE DUURZAAMHEID

2. Waardevol verpakken: 1.Duurzame verpakkingen a. herbruikbare verpakkingen b. bioplastics o.i.d. met behoud van kwaliteit (bv shelf-life ) PRESENTATIE DUURZAAMHEID

3. Reststromen: 1.Afvalwaterzuivering a. VE omlaag b. Biogas voor hergebruik c. Reststromen voor hergebruik (slib – grondverbeteraar) d. Hergebruik van gezuiverd water 2. Waterwinning 3. Reststroomkringloop a. vergisting b. Veevoer, veredeling c. bio - raffinage PRESENTATIE DUURZAAMHEID

4. Energieverbruik: 1.Energieverlaging door GMP (zie slide 1) 2.Efficiente procestechnologie 3.Duurzame energie opwekking a. op eigen terrein b. uitwisseling PRESENTATIE DUURZAAMHEID

Next steps? PRESENTATIE DUURZAAMHEID

Next steps? PRESENTATIE DUURZAAMHEID

Hessing’s DROOM! GEZONDHEID KETEN PROCES PRODUCT MEEST GEZONDE PRODUCT Van veld tot vork Van grond tot mond BIG HAIRY AUDACIOUS GOAL (BHAG!)

Wat hebben we al gedaan, wat kunnen we al, waar zijn we goed in? Wat kan er nog niet, wat kunnen we beter, wat ontbreekt er? KENNIS COMMUNICATIE MIDDELEN PRESENTATIE DUURZAAMHEID Wat, Wanneer, Wie?

COMMUNICATIE MT Personeel Presentatie op “borden” Artikel in het Hessing tijdschrift “JAN” PRESENTATIE DUURZAAMHEID

Stappenplan Personeel Eerste sessie in september 2014; opkomst personen  Mededeling: Vind je duurzaamheid belangrijk en wil je hier binnen Hessing er iets mee doen? Dan nodigen wij je uit om mee te denken/doen. Van productiemedewerker en chef tot chauffeur en administratief medewerker; iedereen is van harte welkom!  Algemene presentatie: boodschap + motivatie  Ronde tafel sessie; elke inbreng is welkom  Inbreng / ideeën / vragen ronde  Inschrijving om verder deel te nemen

PRESENTATIE DUURZAAMHEID Stappenplan Personeel Tweede sessie in Januari 2015; opkomst personen  Opnieuw al het personeel uitgenodigd; nieuwe gezichten schuiven ook aan!  Alle ideeën en inbreng van personeel gecategoriseerd  Categorieën gaan projectteams vormen Gedrag / Logistiek / Energie / Productie / Overige  Inschrijving personeel projectteams  Elk projectteam wordt geleid door een voorzitter (gekozen!)  Begeleiding door Duurzaamheid-aanjager

PRESENTATIE DUURZAAMHEID Stappenplan Personeel Derde sessie in April 2015; opkomst +/- 40 personen  Al het aangemeld personeel is in teams ingedeeld  Alle nieuwe ideeën en inbreng van personeel worden toegevoegd aan de categorieën  Tijdens sessie gaan teams apart zitten en kiezen een voorzitter  Nieuwe afspraak per team (afzonderlijk)  Agenda volgend team-overleg:  Projectaanpak (duurzaamheid aanjager)  Inbreng / ideeën bespreken en prioriteren  SMART  Mogelijkheid tot uitnodigen van experts (intern – extern)

staat (ook) in het kader van: MEEST GEZONDE PRODUCT Van veld tot vork Van grond tot mond PRESENTATIE DUURZAAMHEID