Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concercommunicatie middelen
Advertisements

boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Par. 4.1 Inleiding Communicatie 2HA
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat.
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
College 5 media.
Cross Media.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Wat is een communicatieplan?
MVO en public relations
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 1. Werkwijze en toetsing Website: (let op: geen trema!)
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
detaillistenpromotie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatiebeleid Onderneming
Varkens Vandaag Het echte verhaal in de media. Zo maar wat voorbeelden John van Paassen, varkenshouder in Deurne.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Basis communicatieplan
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
The medium is the message
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Landelijk overleg Remonstrantse Broederschap webmasters en communicatoren Bussum 12 juni 2004.
PLUK Motivatie 2. Over Nike 3. Doelgroep 4. Boodschap 5. Doelen 6. Tools 7. Marketingvormen 8. Strategie 9. Waarde-oordeel 10. Bronnen.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Communicatie & Relatie
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Dienstenmarketing Week 4.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3. Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een.
Inbound marketing en bloggen
Een goed product maken is niet genoeg …
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Sociale media inzetten
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Basics over communicatie
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Op het werk, in de klas en prive.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Communicatie.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6

Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen die verzonden en ontvangen kunnen worden via een kanaal dat tijd en/of ruimte overbrugt. Guido Fauconnier (maar ook: medium = reclamedrager)

Informatiedistributie methodeMEDIA voorbeelden ‘push’uitstallingsmedia affiche, verkeersbord verzendingsmedia direct mail, folder, pamflet conversatiemedia telefoon, , newsgroup, MUD multiplicatiemedia krant, tijdschrift, radio, tv ‘pull’consultatiemedia teletekst, website

Theorieën van massacommunicatie Niet-wederkerig (‘machtige’ media)focus op media Injectienaaldtheorie two-step flow (gate-keepers) multi-step flow, agenda setting-theorie uses & gratifications theorie  wederkerig (actief publiek) focus op publiek

Marshall McLuhans metaforen en slogans 1.The medium is the message. 2.The medium is the massage. 3.We live in a mess-age. 4.The content of a new medium is the old medium. 5.Hot and cool media 6.Global village

Voorlichting, PR, Propaganda Voorlichting: mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een concrete situatie Public Relations: stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar interne en externe publieksgroepen. Propaganda: zender probeert mensen over te halen tot het navolgen van gedachten of idealen op het terrein van politiek, godsdienst, opvoeding of consumptie

Beïnvloeding (1) Niveau: gericht op:typisch voor: cognitief kennisvoorlichting affectief attitudepublic relations conatief gedragpropaganda

Beïnvloeding (2) doel:taalfunctie:gepaste stijl: informatiereferentieelzakelijk acceptatierelationeelpersoonlijk, beleefd intentieappellerendwervend (diverse doelen)expressief(afh. van doel, genre)