Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenleving en cultuur
Advertisements

Beelden storm.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
De Republiek in een tijd van vorsten De Republiek verliest haar voorsprong § 4.3.
Omgaan met geschiedenis
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
4.1 De Pruikentijd.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
De Republiek in Europa Les 24: Een land apart
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Aantekening §2 Aids in Afrika.
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Cultuur van het moderne
Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700
Goed voorbereid naar de Pabo!
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VOC, Grachtengordel, Rembrandt
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Wat de Nederlandse Opstand is
Stedelijke cultuur in Nederland
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Nederland Les 6: De Gouden Eeuw; Sociale aspecten
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Een nieuw geloof: het christendom
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Les 4: De Reformatie - Luther
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
DE GOUDEN EEUW Grote Reis Thema 2: Kolonialisme.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Renaissance en Opstand
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Geschiedenis 3de jaar.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 42: De Christelijke Kerk valt uiteen.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW

Godsdienst in de Republiek Was er sprake van godsdienstvrijheid in de Republiek? ◦Feitelijk was er sprake van Wat was de positie van de Katholieken in de Nederlanden? ◦1590: 90% van de bevolking; 1650: nog maar 40% Wat was de rol van godsdienst in het algemeen? ◦Klantgerichtheid boven geloof.

Opkomst van de Wetenschap ◦De Republiek kende vele grote wetenschappers ◦De wetenschap floreerde in de Republiek ◦Hoe kwam dit? ◦Het economisch klimaat was zeer gunstig ◦Veel welvaart ◦Allerlei zaken moesten worden onderzocht, uitgevonden, verbeterd om de handel/nijverheid te bevorderen ◦Goede uitvindingen konden geld opleveren, waardoor er veel investeerders waren ◦Het sociaal-cultureel klimaat was gunstig ◦De dominante godsdienst legde wetenschap (i.t.t. de Rooms Katholieke Kerk) niets in de weg.

Beeldende kunst ◦Wanneer er welvaart is, besteden mensen geld aan kunst ◦2 redenen: ◦omdat ’t mooi is ◦omdat het aanzien gaf (status)

Beeldende kunst – betaalbaar & allerdaags In de Republiek waren veel mensen gek op schilderijen en konden deze ook nog betalen ◦Gewone volk ◦deze konden geen opdrachten tot maken geven, maar kochten wel een schilderijtje als ze ’t geld konden missen ◦Burgers ◦konden af en toe een schilderij scoren ◦Rijke burgers (Regenten & Patriciërs) ◦lieten in opdracht schilderen ◦Overheid (lees: de stadsbesturen) ◦lieten regelmatig schilderijen maken ◦Gewone volk: ◦kochten wat hun wel aardig leek en betaalbaar was; landschapje of stilleven ◦Burgers: ◦allerlei onderwerpen; soms in opdracht ◦Rijke burgers (Regenten & Patriciërs): ◦veel in opdracht; o.a. portretten; klassieke voorstellingen ◦Overheid (lees: de stadsbesturen): ◦o.a. historische afbeeldingen; belangrijke personen; gebouwen Gevolg ◦veel schilderijen drukten het dagelijks leven uit!

De nachtwacht van ….

Schrijvers & vrijheid van drukpers De boekdrukkunst kende in de Nederlanden een grote vlucht. Hier waren meerdere oorzaken voor ◦Ten eerste was er vrijheid van drukpers ◦Hierdoor kon men in de Republiek alle werken drukken, dus ook die boeken die in het buitenland verboden waren ◦Ten tweede was er veel welvaart waardoor ◦Mensen boeken konden kopen ◦Boeken noodzakelijk waren om kennis te vergareen/verzamelen voor handel en nijverheid ◦Ten derde was lag de geletterdheid van de bevolking zeer hoog ◦Veel mensen konden lezen/lazen; om te beginnen natuurlijk de Bijbel

Huiswerk Lees Lees blz en de bijbehorende aantekeningen van dit hoofdstuk MaakBeroemdheden herdenken of niet? (p 120)