‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Hier en hiernamaals.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kan ook maar iets dat gemaakt wordt door mensen in de buurt komen van de schoonheid van de natuur? Misschien muziek! FAUNA FAUNA.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1. Levensbeschouwing en communicatie

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
aangename ont - moeting
Waar gaat het nou toch om?!
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Geweldloos Communiceren van Marshall Rosenberg
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Is er iets gemaakt door de mens dat de schoonheid van de natuur kan benaderen? Misschien de muziek! FAUNA FAUNA.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
Transcript van de presentatie:

‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’ Volksuniversiteit voorjaar 2015 9e avond

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Geweldloos Communiceren van Marshall Rosenberg Dr. Marshall Rosenberg: Psycholoog, Ontwerper van Geweldloze Communicatie (NVC), Oprichter van het Centre for Non Violent Communication in de VS. Sinds 1960 heeft Rosenberg NVC onderwezen in meer dan 60 landen. NVC gaat over hoe te leven en meer vreedzaam, empathisch, en met meer mededogen te communiceren .

Geweldloos Communiceren ´Ik´ boodschappen ´Jij´ boodschappen Giraf Jakhals

‘Ik boodschap’ Een jij-boodschap zegt: jij doet iets fout. Een ik-boodschap zegt: ik zou het graag anders zien. Een ik-boodschap nodigt je gesprekspartner uit om begrip op te brengen voor jouw kant van de zaak en laat ook begrip zien voor de ander. Jij-boodschap: Jij maakt me boos, als je ……… Ik-boodschap: Ik merk dat ik boos word en ik wil graag weten wat jouw behoefte is als ……. Het model van Geweldloos Communiceren is een uitgebreide ‘Ik boodschap’ (giraf) De valkuil is de Jij-boodschap (jakhals)

Geweldloos Communiceren

Aanvallend Communiceren

De stappen van de Giraf

1. Waarnemen zonder oordeel of interpretatie “Ik zie............... “ “Ik hoor............ “

Wat gebeurt er? gedrag Int. voorstelling aan de kant van de oorzaak Interne voorstelling Int. voorstelling aan de kant van de oorzaak Int. voorstelling aan de kant van het gevolg Giraf Jakhals

2. Voelen Herken jouw gevoelens Erken jouw gevoelens “Ik voel me daarbij...............”

Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen gevoelens

Ik heb het idee dat jij mij dit aandoet Schijngevoelens Ik heb het idee dat jij mij dit aandoet 1.     aangetast 22.     hulpeloos 43.     niet gewenst 2.     aangevallen 23.     in het nauw gedreven 44.     verveeld 3.     afgescheiden 24.     in de steek gelaten 45.     niet gezien 4.     afgewezen 25.     ingelijfd 46.     verwachtingsvol 5.     bedreigd 26.     jaloers 47.     teleurgesteld 6.     bedrogen 27.     misbruikt 48.     vervreemd 7.     beschaamd 28.     mishandeld 49.     terneergeslagen 8.     betrokken 29.     vernederd 50.     verwaarloosd 9.     bezorgd 30.     opgelaten 51.     op mijn nummer gezet 10.  toegenegen 31.     onveilig 52.     niet serieus genomen 11.  gedeprimeerd 32.     verontwaardigd 53.     neerbuigend behandeld 12.  gehinderd 33.     verraden 54.     wantrouwig 13.  geïnspireerd 34.     netelig 55.     onder druk gezet 14.  geïntimideerd 35.     overheerst 56.     verdoofd 15.  gekweld 36.     niet gehoord 57.     onderbroken 16.  gekwetst 37.     overwerkt verslagen 58.     onderdrukt 17.  gemanipuleerd 38.     niet gesteund 59.     ongerust 18.  getergd 39.     sceptisch 60.     verkeerd begrepen 19.  getiranniseerd 40.     versterkt 61.     ontgoocheld 20.  gewantrouwd 41.     niet gewaardeerd 62.     verlangend 21.  haatdragend 42.     schuldig vertrouwd 63.     gebruikt

3. Behoeftes erkennen Verbind je gevoel met je behoefte. “Ik voel me....., omdat ik behoefte heb aan...............”

Behoeften Ik heb op een diep niveau behoefte en ik zorg zelf voor de vervulling ervan. Eigenheid 1.   Authenticiteit 2.   Autonomie 3.   Creativiteit 4.   Integriteit 5.   Zelfexpressie Emotioneel 6.   Acceptatie 7.   Bijdragen 8.   Delen 9.   Erkenning 10.  Geruststelling 11.  Mededogen 12.  Nabijheid 13.  Ondersteuning 14.  Respect 15.  Tederheid 16.  Veiligheid 17.  Verbinding 18.  Vertrouwen 19.  Warmte 20.  Zekerheid 21.  Zorg Spirituele verbondenheid 36.  Beschouwing 37.  Betekenis 38.  Eenheid 39.  Harmonie 40.  Heelheid 41.  Helderheid 42.  Inspiratie 43.  Leren/groeien 44.  Ordening 45.  Schoonheid 46.  Vervulling 47.  (Innerlijke) vrede Vieren 48.  Vieren van het leven 49.  Rouwen   Fysiek 22.        Aanraking 23.        Bescherming 24.        Beschutting 25.        Beweging 26.        Licht 27.        Lucht 28.        Ruimte 29.        Rust 30.        Seksuele expressie 31.        Voedsel 32.        Water Spel 33.        Humor 34.        Plezier 35.        Spelen  

4. Opties Welke verschillende mogelijkheden heb je om aan jouw behoeftes te voldoen?

5. Verzoek doen of actie ondernemen Zou je .......... willen doen? Ik ga .......... doen.

De stappen van de Giraf

Wat zegt NLP ? Ja, maar …… …… ja maar ………  Ja, en …… Zeg in plaats van “Ja maar …..” de woorden “Ja, en …..” Het woord van de vorige spreker wordt dan niet ontkent Je eigen ervaring komt er naast te staan. Het is niet of, of, maar en, en. …… ja maar ………  Ja, en ……  Marshall Rosenberg: “Never say a ‘but’ in an angry face”

“Het centrale zenuwstelsel kan geen ontkenning vasthouden” Wat zegt NLP ? “Het centrale zenuwstelsel kan geen ontkenning vasthouden”  Gebruik zo weinig mogelijk ontkenningen, zoals niet en geen. Onze hersenen kunnen namelijk geen ontkenningen vasthouden. Probeer maar eens het volgende: Denk maar eens niet aan een blauw olifantje Dat kan alleen als je aan een roze olifant denkt! 

Wat zegt NLP ? “Ga aan de kant van de oorzaak staan, neem verantwoordelijkheid voor je eigen gevoelens” ‘aan de kant van het gevolg’ = slachtofferrol = kun je niets veranderen de ander moet veranderen = je geeft je macht/kracht uit handen ‘aan de kant van de oorzaak’ = je kunt jezelf veranderen Giraf: ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen gevoel. De ander heeft daar wel iets mee te maken, maar is er niet verantwoordelijk voor. Voorbeeld: “Hij verpest mijn hele dag.” je maakt jezelf tot slachtoffer en je staat aan de kant van het gevolg. Als je dan zegt “Ik kies ervoor om vandaag een goed humeur te hebben” sta je aan de kant van de oorzaak: Jij bepaalt zelf hoe jij je voelt.

De valkuilen van de Jakhals Aanvallend Communiceren De valkuilen van de Jakhals

1. Waarnemen met eigen oordelen De valkuilen van de Jakhals 1. Waarnemen met eigen oordelen je eigen oordeel opplakken “Jij doet het ook nooit goed!”

2. Gevoelens vermengen met denken De valkuilen van de Jakhals 2. Gevoelens vermengen met denken Gedachten lezen: “Ik zie/voel dat jij er geen zin in hebt.”

3. De ander verantwoordelijk maken voor mijn behoeftes De valkuilen van de Jakhals 3. De ander verantwoordelijk maken voor mijn behoeftes “Ik wil dat jij mij niet boos maakt.”

“Alleen jij kunt ........ ..........................., ik kan niets.” De valkuilen van de Jakhals 4. Er is maar één optie “Alleen jij kunt ........ ..........................., ik kan niets.”

5. Verzoek vermengen met een eis De valkuilen van de Jakhals 5. Verzoek vermengen met een eis “Ik wil dat je dat meteen doet.” “Jij moet dat doen, anders…...”

Welk lichaamsdeel van de Giraf hoort bij welke stap? Hoofd Waarnemen, zonder oordeel Hart Voelen Buik Behoeften Poten Opties voor actie 1e stap vooruit = actie/verzoek