Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Omgaan met geschiedenis
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Hoofdstuk 3 De grieken.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
de tijd van burgers en stoommachines
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
De Grieks-Romeinse wereld
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Griekenland.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Denken over wetenschap
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Griekse mythen en wetenschap
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Kolonisatie en Dekolonisatie
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Griekenland De Geleerde Grieken.
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Van polis tot keizerrijk
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Renaissance en Opstand
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
De Griekse wereld.  Griekenland was niet één centraal geregeerd rijk maar bestond uit verschillende stadstaten (poleis); zelfstandige staten bestaand.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
3.3 Geloven en Weten Wetenschap.
3.4 Strijden of Sporten.
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 3: De Godenwereld. Goden/Geloof Ook polytheïstisch Maar hun goden verschilden behoorlijk van die van de Egyptenaren –Op.
H2.1 De Griekse Democratie
Ook bloei in de republiek op gebied van:
De Atheense Democratie
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Verlichting V5.
Renaissance en Opstand
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
Filosofie en wetenschap
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten

HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN Maatschappijmodel ECONOMIE GELD & WERK SOCIALE VERHOUDINGEN HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN CULTUUR RELIGIE KUNST NORMEN/WAARDEN BESTUUR OVERHEID POLITIEK

Mythes vs Wetenschap Verklaar als Griek de wereld om je heen Vergelijk Griekse denkbeelden met die van tijdgenoten (vb. de Egyptenaren) De Grieken waren hun tijd ver vooruit Gedurende de 6e eeuw gaat een groepje intellectuelen de mens steeds meer los zien van het buitenaardse en meer als individu! Oorsprong westerse mensbeeld

Een nieuwe manier van denken Geboorten der wetenschappen Nieuwsgierigheid Systematisch onderzoek Kenniscumulatie Theorievorming Ontstaan van wetenschappen Geneeskunde Hippocrates Geschiedenis Herodotus & Thucydides Filosofie Levensvragen beantwoorden; o.a. Socrates

Onderricht Vooral in poleis als Athene vond men het geven van een goede opleiding aan jongens belangrijk. Een burger moest meer weten dan hoe te vechten en/of hoe een product te maken of te verhandelen. Een brede opleiding was het ideaal. Daarbij vond men in Athene dat burgers aan het denken moesten worden gezet. Een typisch aspect van democratie Verhalen (mythen) en toneelvoorstellingen vormden een belangrijke schakel hierin.

Huiswerk Lees par 3B Maak 3 & 4