Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN Maatschappijmodel ECONOMIE GELD & WERK SOCIALE VERHOUDINGEN HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN CULTUUR RELIGIE KUNST NORMEN/WAARDEN BESTUUR OVERHEID POLITIEK
Mythes vs Wetenschap Verklaar als Griek de wereld om je heen Vergelijk Griekse denkbeelden met die van tijdgenoten (vb. de Egyptenaren) De Grieken waren hun tijd ver vooruit Gedurende de 6e eeuw gaat een groepje intellectuelen de mens steeds meer los zien van het buitenaardse en meer als individu! Oorsprong westerse mensbeeld
Een nieuwe manier van denken Geboorten der wetenschappen Nieuwsgierigheid Systematisch onderzoek Kenniscumulatie Theorievorming Ontstaan van wetenschappen Geneeskunde Hippocrates Geschiedenis Herodotus & Thucydides Filosofie Levensvragen beantwoorden; o.a. Socrates
Onderricht Vooral in poleis als Athene vond men het geven van een goede opleiding aan jongens belangrijk. Een burger moest meer weten dan hoe te vechten en/of hoe een product te maken of te verhandelen. Een brede opleiding was het ideaal. Daarbij vond men in Athene dat burgers aan het denken moesten worden gezet. Een typisch aspect van democratie Verhalen (mythen) en toneelvoorstellingen vormden een belangrijke schakel hierin.
Huiswerk Lees par 3B Maak 3 & 4