Mijn kind gaat een studie kiezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Evaluatie van mentorprojecten
Autonomie in de derde graad
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Aanmelden in studielink
Oriëntatie op studie en beroep
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
09 september 2013 Welkom Oudervoorlichting. “help, mijn kind moet kiezen” 1.Generaties 2.Puberbrein 3.Uw rol als ouder 4.Tips voor u 5.Uw vragen.
Het studiekeuzeproces en studentenbegeleiding
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Ouderavond Radboud Universiteit Nijmegen, 25 april 2013
Theoretische modellen
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Welkom ouders van H5 en V6 Een (on)zekere toekomst?
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Ouderavond klas 2 9 september Mentor(en) Mentor(en) Naam : Mailadres: Naam : Mailadres:
Welkom ouders van H5 Een (on)zekere toekomst?. Wat komt er ter sprake? Keuzemogelijkheden na havo Nieuwe ontwikkelingen? Door de bomen het bos….. Aandachtspunten.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Oriëntatie op studie en beroep
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Kiezen is een werkwoord Kiezen = verliezen. Studiekeuzeproces Realiseer je dat je echt moet kiezen wie ben je, wat wil je, wat kun je? wat vind je belangrijk?
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Kiezen is een kunst, want……
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Informatie-avond na Roncalli
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Studiekeuze voor ouders
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
De eisen aan de (aankomende) student
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
KIEZEN IS LASTIG, BEGELEIDEN EN HELPEN Autotechniek Civiele Techniek Life Science Forensisch onderzoek Bedrijfskunde Commerciële economie Small business.
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VWO 6 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken.
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
Kiezen voor keuzedelen
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op het Maurick College
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiekeuzes in leerjaar 3 van de Dalton MAVO
Welkom op het Maurick College
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Wageningen University and Research Centre
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Mijn kind gaat een studie kiezen Mijn kind gaat een studie kiezen.. ..wat is mijn rol als ouder in dit proces? Je staat er bij en kijkt er naar, vaak met een onmachtig gevoel. Het is een ingewikkelde keuze, daar staan de laatste tijd de kranten ook vol van: zie: AD 51 HO instellingen 950 open dagen, meer dan 2000 opleidingen… Wat wij laten zien is hoe we in de praktijk omgaan met studiekeuzeoverwegingen en hoe we in die praktijk ouders daarbij betrekken. Mary Zuiderwijk, Studiekeuzeadviseur Career Centre Student & Career Support Onderwijs en Studentenzaken Studiekeuze 1

Ouders en studiekeuze Student and Career Support/Career Centre Het puberbrein Studiekeuzeproces: een stappenplan Valkuilen en tips Wie we zijn: S&CS waar studentendecanen en studentenpsychologen werken die als deel van hun taak ook studiekeuze, en in ons geval veel studie(her)keuzetrajecten begeleiden. Er is verder wel iets te zeggen over natuurlijke fasen die bij een keuzeproces horen. Steeds meer erkenning voor het feit dat die processen niet door elk kind op gelijke wijze worden doorlopen. Kijkt u eens in welke fase uw kind zit, daarmee kunt u ook iets meer begrijpen van de behoeftes aan ondersteuning die uw kind heeft in een bepaalde fase. Helaas is het zo dat ons onderwijs niet wacht op “of een kind aan een bepaalde fase toe is”, de keuze MOET nu gemaakt worden. En dan zal ik steeds tussen neus en lippen door, als het war als ondertiteling bij keuzeoverwegingen, aangeven wat u eventueel zou kunnen bijdragen, en ook wat u niet kan.

Het puberbrein Hersenen zijn nog volop in ontwikkeling tussen het 10e en 24e levensjaar Bepaalde verbindingen zijn nog onderontwikkeld Hierdoor meer moeite met: Redeneren en strategisch denken Beslissen en effecten van keuzes overzien Plannen Blackberry, Hyves, facebook, twitteren, pingen, gamen, chatten…..het lijkt wel of kinderen tegenwoordig alles tegelijk kunnen. Maar hersenen kunnen niet meerdere taken tegelijk, ze worden NA elkaar uitgevoerd. In feite schakelen de hersenen van jongeren constant….heel vermoeiend!

En dan… Groot opleidingsaanbod Moeite met lange termijn denken Toekomst: ver van mijn bed Complexe keuze HELP! Keuzestress… Verwarring…. Ze lijken zo zelfstandig en volwassen, de genartie Einstein, maar er is wel behoefte aan begeleiding…..

Het ideale keuzeproces bevestiging inspiratie informatie Inspiratie door bijvoorbeeld iemand in de omgeving die als voorbeeld dient. Dat kunt u als ouder zijn, maar ook een familielid, een buurman, vriend van de familie of een docent. Ook inspiratie door hobby’s of belangstellingen (bouwen, gebouwen, computers, games) Vroeger was dat duidelijker…als bakkerszoon werd je bakker, beroepen waren veel concreter. Informatie: opzoeken hoe je hetzelfde kunt bereiken, dat toetsen aan eigen interesses en mogelijkheden. Waar kun je dat worden? En wat word je dan. Hoe ziet je dag er dan uit? Bevestiging: het kan en is leuk, dus dat ga ik doen.

Stappenplan Stap 1: zelfkennis: wat wil ik, wat kan ik, wie ben ik? Stap 2: de ideale studie criteria Stap 3: verkenning van de mogelijkheden opties Stap 4: vergelijken van de opleidingen keuzematrix Stap 5: beslissen Orientatie Verkenning Verdieping Besluitfase WhatMakesMeMove WhatMakesMeMove – voor 5 en 6VWO en 4 en 5 HAVO en studenten Dit programma is bestemd om bovenbouwleerlingen en studenten te faciliteren bij het maken van een intrinsiek gemotiveerde studiekeuze. In het programma wordt van leerlingen gevraagd vijf activiteiten te beschrijven die zij met plezier en tot eigen tevredenheid hebben uitgevoerd. Deze activiteiten worden daarna in groepjes van drie leerlingen uitgebreid besproken, met als doel om zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Vervolgens analyseren de deelnemers hun verhalen in de online werkomgeving en wordt het MotivatieKompas samengesteld. In de volgende fase zoekende deelnemers op het internet aan de hand van het programma naar aantrekkelijke beroepsrichtingen. Daarna toetsen zij of deze beroepen passen bij hun MotivatieKompas. Eveneens met behulp van internetsites worden daarna opleidingen in kaart gebracht die nodig zijn om het gevonden beroep te kunnen uitoefenen. Ten slotte wordt de uitkomst besproken in het groepje van drie, samen met de docent die het programma begeleidt. Agenda WhatMakesMeMove Introductie, verhalen schrijven ( 2 lesuren) Interviewen en analyseren, (4 lesuren of twee maal 2 lesuren) Beroepen en studiepaden zoeken (2 lesuren) Afrondende gesprekken in groepjes van drie leerlingen, 45 minuten per groepje Stap 1: Ken jezelf EMERGO: aanbod training 2 dagen…folders en info in onze stand. Weten aan welke criteria een profiel, studie of beroep moet voldoen om je maximaal te kunnen ontplooien, om productief te zijn en met voldoening te kunnen werken. Waar loop je warm voor? Wat doe je graag? Wat kun je goed? Zet je sterke en zwakke punten op een rij. Je bent toegelaten tot een TU-studie, dus wat wis- en natuurkunde betreft zit het wel goed met je. Of heb je juist daar het gevoel de aansluiting te missen? Het gaat natuurlijk ook om je andere mogelijkheden. Maak daarom eens een lijstje met jouw interesses, kwaliteiten, talenten en vaardigheden, maar ook met je beperkingen. Praat erover met mensen die jou goed kennen. Stap 2: Jouw ideale studie Welke eisen stel jij aan een studie? Wat verwacht je ervan? Stel een lijstje op met criteria. Denk aan zaken als inhoud, lesvormen, niveau, loopbaanmogelijkheden, sfeer en locatie. En: wat ben je bereid te investeren? Elke opleiding heeft immers minder leuke onderdelen. Stap 3: Verkenning van de mogelijkheden Verzamel alle informatie die je kunt vinden. Kijk op internet, lees brochures, ga naar voorlichtings­dagen of –bijeenkomsten en spreek met studiekeuzevoorlichters. Praat ook eens met (ouderejaars) studenten. Vraag hen wat zij leuk of uitdagend vinden aan hun opleiding. Stap 4: Vergelijken van de opleidingen Toets nu de opleidingen die passen bij jouw interesses, capaciteiten en wensen. Bekijk meerdere studies grondig; er zijn veel meer leuke opleidingen dan je misschien denkt. Stap 5: Beslissen Je weet wat je zoekt en je hebt ook iets gevonden? Dan is het tijd voor een beslissing. Schakel je gevoel vooral niet uit: kies datgene wat je echt interesseert. Blijf je twijfelen? Geen paniek. Eerst een jaar werken of reizen levert soms nieuwe inzichten op. Wat je ook doet, zorg dat het jouw keuze is.

Valkuilen en tips Valkuilen Een brede studie kiezen Tradities (doorbreken) Te weinig alternatieven bekijken (numerus fixus) Verleggen van de grenzen Nog even snel kiezen Tips Breder kijken dan die éne studie Kijk ook eens naar HBO opleidingen

Meer informatie Algemeen: www.careercentre.tudelft.nl Interessetests: www.studiekeuze123.nl www.icares.com Mail: studiekeuze@tudelft.nl

Veel succes en plezier met het keuzeproces!