d’Antwoorde Vriendenavend 2008 'kwis't wel 'kwis't nie Vriendenavend
Ronde 1: Vertaal in’t Nederlands Falievouwer: mooiprater Echelstèèrt: flinke onweersbui met een staart Ompelèèr: iemand die mank loopt Klipscheet: ’n kleinigheid Snorrepijperij: prullaria, snuisterijen / lamlendigheid Apsjaar: rare snuiter Kwezel: pannenlap Pezewever: zanikerd Kwaksuis: ogenschijnlijk toevallig Piezemieter: rare opschepper Moelvrééker: lepel Ronde 2: Vertaal in ‘t Berregs Vergiet: sermijn / ollekesbak Accordeon: ope n’en toe / trekzak Scheiding in het haar: luizepadje Snol, hoer: smots Lievelingetje: poetje Zwitserse kaas: sjapsuker Poon: knor’aan Goeiedag zeggen: besjoekes geve / bezjoerkes geve Dadels: stiense vijge Mondharmonica: fieper / monika Zakgeld: orke
Ronde 4: D’uitdrukkinge n’aanvulle Ronde 3: Wa betekene d’uitdrukkinge Van oew besuus gaan/valle: flauwvallen Deur de ke(r)dons motte: er van langs krijgen M’n bloed wier kerre(ne)mellek: ik werd heel erg boos Iemand mè d’n stekske z’n kont open’ouwe: iemand in de watten leggen ’t Is net of t’r ’n wever op sterreve leg: als er maar een heel klein beetje licht brandt Ge mag t’r zijn; de verrekes zijn d’r ok: als niet gemeend compliment Op ’n spieker gezaagd: ongewenst zwanger Die è d’t ok Spaans: heeft het hoog in z’n bol Ronde 4: D’uitdrukkinge n’aanvulle Die deugt d’n ond z’n... kont nie Ja, ’k zal m’n kont weggeve n’en zellef... Deur m’n ribbe schijte ’n Ons kont en ’n... kilo broek Da’s sjiek... de friemel Meer afzien as ’t winterkore... n’op ’t veld ’k Eb ’t zo druk as ’n koekepan... mè Vastenavend IJ è d’n kop as ’n... meukesmand IJ lat niks legge n’as gloeiend ijzer en... meulestééne
Ronde 5: Gif de Berregse benaming van de voorwerrepe Leilatje Koefles / konfles Nistels Klotje Appel(e)siene Ripke Aremuts Murrepels Lefdaske Waspin(neke) Gurrenòòt / gurrenaat / gernaal Ronde 6: ........................................................................................ ............................................................................ ...............................................................