Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Advertisements

FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Welkom.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Louise C. Urlings-Strop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Decanenmiddag 2005 Hbo rechten
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Portfolio Faculteit der Letteren
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Opleiden van medewerkers
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
Prof. Mr. Dr. W.S.R Stoter (Suzan) & Ruben Kamerling
Een ambitieuze studiecultuur
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Opbrengsten van onderwijs
Kiezen is een werkwoord Kiezen = verliezen. Studiekeuzeproces Realiseer je dat je echt moet kiezen wie ben je, wat wil je, wat kun je? wat vind je belangrijk?
Afname Analyse Advies AAA Studiekeuzecheck: studie(keuze)bijsluiter
Louis Visscher (ESL) en Wietske Rowaan (ESE)
Do’s en dont’s in het eerste studiejaar
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Gedeelte: Studiekeuze en LOB
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
De eisen aan de (aankomende) student
Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe.
Eerstejaarsproblemen
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Deel: Studiekeuze en LOB
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Opzet BSA nieuwe stijl voor EMEA Dutch track 2015 EMEA, Rotterdam, 17 november 2015.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
KIEZEN & GEKOZEN WORDEN VERVOLGSTUDIES & LOTING. AANDACHTSPUNTEN vervolgstudie wat kan ik? -sterke en zwakke punten -vereist profiel/vakken -vakken tijdens.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Welkom! Ouderavond klas 5 – Deel: Studiekeuze en LOB Erik Hegge
Welkom bij Scheikundige Technologie!
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Wat? Waarom? Waar? Wanneer? Hoe?
Decanaat Drs. M. Kraanen.
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Hoe verder na het Felisenum?
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Transparantie over Toegang master
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde

Waarom wil de Universiteit Twente een Bindend Studieadvies? Waarom zou de faculteit TNW een BSA willen introduceren?

Mogelijke redenen invoeren BSA 1Bezuiniging Openstaande vragen: -Wat kosten vertraagde studenten met/zonder diploma? -Wat kost invoeren en uitvoeren van BSA? -Is Bsa het juiste instrument?

Mogelijke redenen invoeren BSA 2Studietempo verhogen Openstaande vragen: Wat zijn de prestaties van de studenten op dit moment? Zijn die te laag? Hoe komt het dat deze prestaties te laag zijn? (onderzoek van onderwijs ) Om hoeveel studenten gaat het? Is BSA het juiste middel (kosten-baten)?

Mogelijke redenen invoeren BSA 3Toename selectieve functie eerste jaar Openstaande vragen Is het onderwijs/B1 zelf niet selecterend genoeg? Worden de mogelijkheden van het OER optimaal benut? Is BSA het juiste antwoord? Selecteer je met BSA de juiste studenten?

Onderzoek BSA Bedrijfskunde EUR Aanleiding: Massale instroom eerste jaar, grote studievertraging vergeleken bij andere opleidingen Erasmus  behoefte aan selectie; Onderzoek naar vertraging  propedeuse bleek een goede voorspeller van studietempo en slagingskans Doctoraal; Onderzoek naar voorspellende norm B1  45 ECTS  veiligheidshalve gekozen voor 40 ECTS

Randvoorwaarden BSA Bedrijfskunde Goede studiebegeleiding (Studieadviseurs, studentdecanen, psychologen, mentoren, examencommissie, docenten); Gedegen & toegankelijk studie-voortgangs-en administratie-systeem; Relevante studiebegeleidingsinformatie weegt mee bij uitbrengen BSA; Evaluatie effecten BSA.

Opbrengst BSA zorgt niet voor meer of minder uitval. BSA zorgt ervoor dat de uitvallers eerder stoppen; Studietempo in het B1 ligt met BSA hoger. Aantal studenten dat uiteindelijk zijn B1 afrond is gelijk, met BSA wordt dit sneller gehaald; In de eerste 3 jaren ligt het gemiddelde studietempo hoger met BSA, daarna komt dit op gelijk niveau met niet-BSA-cohorten; 90 % Van de uitvallers achteraf tevreden met negatief BSA/nieuwe studiekeus.

Kosten Verbeteren studie-voortgangs-en administratie- systeem; Optimaliseren studiebegeleidingsysteem; Zomerrooster herkansingen + uitslagen vervroegen in de zomer ivm tijdig informeren van studenten; Ontwikkelen van heldere klachtenprocedure Na het invoeren van BSA kost BSA de opleiding ongeveer 4 uur p/j/p/s  toename personele kosten.

Leren van Rotterdam Is de massale instroom bij bedrijfskunde vergelijkbaar met de instroom van de lotingstudie TG (100)en een instroom van ongeveer 50 studenten bij TN. Is de soort studenten en hun aanvangsmotivatie vergelijkbaar? Is de oorzaak van de studievertraging vergelijkbaar?  Loting zorgt ervoor dat studenten zeer tijdig voor TG moeten kiezen. Dit is doorgaans een zeer doordachte keus.  TN en TG zijn geen studies die worden gekozen bij “gebrek aan beter”.

Leren van Rotterdam Bij het invoeren van het BSA heeft men gelijktijdig het studentinformatiesysteem verbeterd en het systeem van studiebegeleiding geïntensiveerd en verbeterd. Het feit dat alles in een keer is ingevoerd, maakt het onmogelijk het effect van de verschillende activiteiten te onderzoeken.  Doorlopend mentoraat (TN) laat zien dat intensieve begeleiding een zelfde effect scoort;  Propedeusediploma in de bachelor (TG) stimuleert studenten in B1;

Leren van Rotterdam BSA als selectiemiddel in de bachelor.  Zowel bij TG als TN is het onderwijs zelf selecterend (moeilijk) genoeg. Studenten die het niet kunnen, halen de studie ook niet door er iets langer over te doen en haken dus tijdig af.  Het OER biedt de mogelijkheid om eindeloos studeren in te perken door aanvullende regelgeving (Doorstoomregels en beperkte geldigheid tentamens).

First things first Onderzoek de openstaande vragen per opleiding en ontwikkel inzicht in de verschillende vertragingsfactoren; Afweging kosten baten BSA (mug-olifant) Investeer in onderzoek van onderwijs, studiebegeleiding en een adequaat studentinformatiesysteem ;