De huisarts vanuit patiëntenperspectief Margo Trappenburg iBMG/ErasmusMCUSBO/UU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meritocratie in de zorg NVBE, Margo Trappenburg.
Advertisements

MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Vrouwen kijken in de spiegel..
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
WRR symposium 13 maart Margo Trappenburg
Terug naar de jaren vijftig Althans een beetje Margo Trappenburg.
De kringloop van het leven
Elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Loting bij geneeskunde: uitwas van de jaren 60? Margo Trappenburg Bronnen: benwilbrink.nl; parlement.com; medisch contactbenwilbrink.n.
De patiënt en de staaroperatie
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
Ouder-enquête 2011 Oostvaarderscollege thema-avond 18 april 2012.
De vasculaire patiënt Wiens zorg is het?.
Frequent gestelde vragen
De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR.
De Cirkel des Levens Wat is succes ? Als je 3 bent is succes : Niet in je broek kakken.
Universiteit Maastricht en Leids Universitair Medisch Centrum
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
De toekomst van de patiëntenbeweging 9 april 2011 Margo Trappenburg.
Iatrogenese bestrijden Kan best. Maar willen we het ook? Margo Trappenburg 15 oktober 2012.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
Lezing voor Divosa 12 juni 2009 Margo Trappenburg
De kern van solidariteit NTvG lezing 2 november 2013 Margo Trappenburg.
Nieuwe tijden, oude waarden
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Patiëntenorganisaties: heden en toekomst Margo Trappenburg Universiteit Utrecht/Erasmus MC.
Patiëntenemancipatie: de schaduwzijden Margo Trappenburg Lelystad, 19 maart 2009.
Maatschappelijke ontwikkelingen en de zorgprofessie
De kosten van de zorg Margo Trappenburg De staat van Nederland, 10 september 2012.
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
Keuzen in de zorg anno 2011 VGR jaarveradering 15 april Margo Trappenburg.
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Opt In Verslag werkgroep en plan
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Afwachten als methodiek om een ziekteproces te “behandelen”.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Knelpunten en oplossingen
Baarmoederhalskanker
Gezondheidscentrum ‘t weeshuis. Samen beter…
glycemiebeleid bij type 2 diabetes : “treat to target”
Zorg vernieuwen met uw architect
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
De tijger Door Tim en Brecht.
loodgieter met de vraag of hij direct wil komen, want hij heeft
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Dr. Wim Verhoeven, huisarts V AST DOSSIERHOUDENDE PRAKTIJK.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Opheffen van vitamine D deficiëntie bij ouderen (55+) in Overvecht (Utrecht) t/m Margot Tuijp Inleiding In september 2009 is een project.
Zelfredzaamheid en een keten van lege zondagen Evelien Tonkens Hoogleraar burgerschap en humanisering van de publieke sector Universiteit voor Humanistiek.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
GH de Bock Department of Epidemiology University Medical Center Groningen The Netherlands Nazorg voor patiënten met borstkanker in de huisartsenpraktijk.
Afdeling Huisartsgeneeskunde/Sociale Geneeskunde 1 Van een effectieve interventie naar reguliere eerstelijnszorg: Lessen uit het SMS-project NHG-wetenschapsdag.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Disclosure belangen NHG spreker
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
WRR symposium 13 maart Margo Trappenburg
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
De ethiek van de publieke sector
Liever bekwaam dan aardig?
Transcript van de presentatie:

De huisarts vanuit patiëntenperspectief Margo Trappenburg iBMG/ErasmusMCUSBO/UU

Patiënt uit de jaren '50 en '60  Wil bij de huisarts terecht kunnen met medische problemen, maar ook met levens- en gezinsvragen.  Huisarts leeft mee met de patiënt en kent hem.  Oordeel van huisarts wordt geaccepteerd.

De jaren zestig en zeventig One flew over the cuckoo’s nest Democratisering in de zorg

Over de Nederlandse politieke, culturele en religieuze elites in de jaren zestig en zeventig.

Patiënt uit de jaren ’70 en ’80  Mondig, onafhankelijk, beducht voor medicalisering. Zuinig met de tijd van de dokter.  Deze patiënt is voor een groot deel gecreëerd en opgevoed door de huisarts (diss. Mol en Van Lieshout, 1989; Kennedy, Nieuw Babylon in aanbouw).

De patiënt van de jaren '90 tot heden.  Is een mengeling van de twee vorige types.  Uit type 1: patiënt wil nog steeds langdurig dezelfde huisarts, waardeert betrokkenheid, accepteert ook ongevraagde adviezen over leefstijl (diss. Schers 2004, NIPO enquête). Laagdrempelig en generalistisch wordt gewaardeerd.

De patiënt van de jaren '90 tot heden.  Is een mengeling van de twee vorige types.  Uit type 2: de patiënt probeert zo min mogelijk naar de dokter te gaan, zuinig met zorg als publiek goed (diss. Schers 2004, NIPO enquête).

De patiënt van nu …  Accepteert dat de huisarts is veranderd en probeert daar de voordelen van in te zien.  Praktijkverpleegkundigen, part time artsen, huisartsenposten.

De patiënt van de toekomst …  Staat op zijn strepen en eist maatwerk.  Wil gemotiveerd kiezen voor zorgaanbieders op basis van kwaliteitsrankings.  Accepteert dat dit leidt tot ongelijkheid in de zorg, beschouwt zorg minder als een publieke voorziening.

De patiënt van de toekomst …  Is een nieuw, lopend opvoedproject van de overheid.  Huisartsen kunnen daar wel of niet in mee gaan.  U hoeft er niet in mee te gaan. U kunt ook loyaal zijn aan de patiënt van vroeger en die van nu.