Welke veranderbaarheids requirements kan je distilleren uit de Literatuur voor veranderbaarheid van Elearning systemen? Peter van Vorstenbosch 29 januari.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Centre of Innovation and Services (CIS)
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Informatietechnologie (IT)
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
17 april 2008 WAB*info De digitale bron van de Nederlandse waterbodems Gaston Lamaitre Data-ICT-Dienst, Delft Uitvoerders: Atlis (hoofdaannemer), CSO (functioneel.
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Gokverslaving.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Oriëntatie Databases en Hypermedia prof. dr. P.M.E. De Bra dr. A.T.M. Aerts.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
Applicatiegericht optimaliseren van telecommunicatienetwerken Architectuur Principes voor Programmeerbare Netwerk Optimalisatie Rudolf Strijkers.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Online Leren Bart Kindt Februari Web based training Alcatel-Lucent  >60K werknemers, 130 landen  Telecom sector  Alcatel-Lucent University :
Deel XXI 1 Internetapplicaties Internetprogrammeren Capita Selecta.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Backup scripting met robocopy
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
De kracht van OES2 op Linux!. Agenda Sterke punten van OES2 Beheer OES2, hoe ziet dit er uit? Producten in OES2 Nieuw in OES2 SP1 (nov/dec 2008) Migratie.
Technische Architectuur
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Portal Solution. IVS Portal solution 100 % developed by IVS Created in Microsoft.Net environment Based on SQL back-end server Single Sign-on to multiple.
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Content Management Systeem. Maart 2000Case: World Online International2 Klantprofiel I World Online International BV is een beursgenoteerde Pan-Europese.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
Adapter voor industriële wireless sensor netwerken Student: Glen Vanroelen Interne promotor: Tim Dams Externe promotor: Kevin Heylen (Intation)
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij 10 do’s en dont’s Windkracht62 1 WINDKRACHT (0) Ian Muller.
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 GBIF IPT Vereisten Kyle Braak Developer GBIF Secretariaat.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 De GBIF Integrated Publishing Toolkit Alberto GONZÁLEZ-TALAVÁN Programme Officer for.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
BizTalk bij Estro Groep Hugo Brouwer
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
What is the meaning of? Student centered learning
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Innovate-IT Enkele toepassingen
Big Data.
Big Data.
LOREnet feb
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Gebruikersdag 2017 Welkom.
– Software development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Welke veranderbaarheids requirements kan je distilleren uit de Literatuur voor veranderbaarheid van Elearning systemen? Peter van Vorstenbosch 29 januari 2005 Opdracht in het kader van Capita Selecta Specialisatie, onderwerp: E-Learning

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005 Aanpak! n Gekozen is om de opdracht in de vorm van een (uiterst kleine) literatuurstudie te verrichten. n Hiervoor zijn de documenten welke Johan aangereikt heeft bij het toesturen van de opdracht geselecteerd (efficiency). n Verslag geeft een samenvatting van de bestudeerde documenten met daarna de conclusie

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari ) Claus Pahl, Managing evolution and change in web-based teaching and learning environments n Content: het onderwerp georiënteerde perspectief. u Subject evoution (externe factor), content improvement. n Formaat: het organisatorische perspectief. u Staff, studenten, timetabling, syllabus, curriculum, environment veranderen. n Infrastructuur: het technische perspectief. u Hardware, systems en languague technologie, learning devices ontwikkelen zich snel. n Pedagogie: het educatieve perspectief. u Knowledge modeling, active learning, collaboration, autonoom leren, evolving instructional design zijn sterk in opkomst.

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005 n Curriculum sequencing. n Problem solving support. n Adaptive presentation. n Adaptive navigation support. Het is duidelijk dat personalisatie van educatieve software een veelbelovende eigenschap is welke nog volop in onderzoek is. Een prototype is geïmplementeerd door middel van.NET technologie zoals Active Server Pages (ASP) en gebruik makend van Microsofts Internet Information Services (IIS) webserver. 2) Kyparisia A. et al, Towards new forms of knowledge communication: the adaptive dimension of a web-based learning environment.

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari ) Peter van Rosmalen et al, Towards an open framework for adaptive, agent-supported e-learning. n Agents: Een software-based computer systeem met de volgende eigenschappen: Autonoom, Sociaal vaardig., Reactief, Pro-actief gedrag. n Standaards:SCORM, IMS, Content Packaging en IMS Simple Sequencing, IMS LD gebaseerd op EML n User data: achtergrond, ervaring en persoonlijke voorkeur, interactie met het systeem. Een open-framework (aLFanet) is ontwikkeld waarmee het mogelijk is de adaptieve educatieve software te implementeren. Vermeld wordt dat de ontwikkelkosten voor adaptieve software erg hoog zijn! Openheid wordt onder andere bereikt door gebruik te maken van Java en J2EE waardoor de applicatie platform onafhankelijk geworden is.

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari ) P. Lopez, A. Comez Skarmeta, ANTS Framework for Co- operative Work Environments Computer supported co-operative working environments (CSCW). n Tekortkomingen: u.geen krachtige monitoring en awareness diensten u.Op architectonisch niveau ontbreekt het aan een consistent componenten model. u.Op technisch niveau ontbreekt het aan horizontale middleware integratie. Om deze tekortkomingen weg te nemen worden generieke multiuser collaborative frameworks ontwikkeld zoals ANTS-CSCW. n JavaBeans! n Generieke interfaces (XML) !

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari ) Markus Won et al, Three Pillars for Congenial Web Searching De ontwikkeling van zoek methodieken welke geoptimaliseerd zijn voor iemands persoonlijke voorkeur en de voorkeur van bepaalde groepen. n Het individuele aspect kan ingevuld worden door een gebruiker van een zoekmachine aan te laten geven wat voor hem de meest en minst relevante resultaten van een bepaalde zoekopdracht zijn. n Het gemeenschappelijke element wordt ingevuld om naast de individuele databank ook de databanken van een groep gebruikers van de zoekmachine mee te laten wegen. n Socialisatie vindt plaatst door afhankelijk van interesses, manier van werken etc, gebruikers van zoek machines groepen (communities) te laten vormen

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari ) Markus Won, Sharing Knowledge on Knowledge – The eXact Peripheral Expertise Awareness system De ontwikkeling van methodieken voor het zichtbare maken van competenties binnen een virtuele organisatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het feit dat in de meeste virtuele organisaties, gebruik gemaakt wordt van groupware systemen voor het verzenden van s, het houden van video conferenties etc. Door middel van een Expertise Awareness Managers is het mogelijk om een privacy filter te onderhouden en de informatie te optimaliseren voor een specifieke organisatie en de interesses van bepaalde gebruikers van het systeem. Door dit systeem is het tot in zekere mate mogelijk om competenties in een organisatie zichtbaar te maken.

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005 Conclusies 1/4 Voornaamste conclusie is dat e-learning systemen nog volop in ontwikkeling zijn en waarschijnlijk nog wel een lange tijd (> 10 jaar) zullen blijven. n Een belangrijk probleem vormt het feit dat het nog in grote mate onduidelijk is op wat voor wijze mensen leren en hoe dit proces geoptimaliseerd kan worden. n Ook de manier waarop interactie plaatsvindt tussen een computergebruiker en een educatieve applicatie is nog niet volledig begrepen

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005 Conclusies 2/4 Afgezien van de bij “a” genoemde fundamentele problemen zijn er op een aantal terreinen binnen de Informatie technologie ontwikkelingen gaande welke hun effect zullen hebben op educatieve applicaties. Denk hierbij onder meer aan: n de ontwikkeling van adaptieve software n gepersonaliseerde zoekmachines n de ontwikkeling van collaboratieve systemen n Nieuwe applicaties zullen zich steeds bewuster worden van hun omgeving n applicaties zullen steeds meer actief gaan zoeken naar domein specifieke informatie (ontologie).

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005 Conclusies 3/4 Het zal het duidelijk zijn dat educatieve systemen de komende jaren nog behoorlijk zullen veranderen. Applicaties zullen waarschijnlijk binnen een aantal jaren ingrijpend aangepast moeten worden om up-to-date te blijven. Bij investeringen in e-learning applicaties moet rekening gehouden worden met een relatief korte levensduur.

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005 Conclusies 4/4 Voor het verlengen van de levensduur van een architectuur is het advies om gebruik te maken van: n Geaccepteerde standaarden zoals XML en EML n Web technologie / open source code n Platform onafhankelijke architecturen zoals IEEE ITSA n Components / agents

Peter van Vorstenbosch, Utrecht, 29 Januari 2005