Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Menselijk kapitaal van uw onderneming
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Marketingmanagement in een Europese KMO
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Het maken van een PR/Marketingplan
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
strategie als een proces
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing voor verkeerskunde
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Business Marketing Management
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Doelen Soorten vormgeving.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Onthaal en service.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
International Business Adviser
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Clerkx Britt Knops Montilla Peeters Dimitri 1BM8Quintens Sofie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele (toekomstbeeld in brede zin) *Kader waarbinnen je aangeeft wat je als organisatie wil en vooral wat je NIET wil. Is in feite je doelstelling over meerdere jaren. Missie Analyse fase *Invloeden van buitenaf, niet beïnvloedbaar. Voorbeeld: groei / daling economie, wetgeving etc. *Aspecten van de organisatie, zelf, wel beïnvloedbaar. Voorbeeld: goed geolied Productiesysteem, imago etc. Externe analyse Interne analyse SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Oportunities & Threats) Kernprobleem *Doelstellingen: stel deze voor een korte periode (1 jaar). Voorbeeld: binnen 1 jaar 5 nieuwe vestigingen Doelstellingen Strategische fase Opties Keuze Uitwerken Operationele fase Uitvoeren Business- planningsmodel Evalueren

Tabel van Abel Hoe Wie Wat Industrie Bouw Automotive (middelen) (bijv. afnemers) Wat (bijv. wensen afnemers) Installatiebedrijven Onderhoudsbedrijven Technische Diensten Aannemers Bouwbedrijven Autodealers Schadebedrijven Industrie Bouw Automotive - Goede informatievoorziening - Bestellen via internet - 24 uur bereikbaar - Goed imago - Mooi pand - Kwalitatief personeel - 1 aanspreekpunt - Goede service - Snelle levering - Leverbetrouwbaarheid - Ruime keus - Goede prijs / kwaliteit verhouding Goede telefonische bereikbaarheid Snelle levering Bestelgemak Compleet assortiment Enthousiast en kundig team Onderhoudsservice Geen marktonderzoek Geen website Landelijke dekking Tabel van Abel

Sterkte Sterkte Zwakte Zwakte Kans Opties Verbeterpunten Kans Bedreiging Verdedigpunten Kernprobleem Bedreiging SWOT-matrix

BCG-matrix De markt groeit, je bent er bij maar je weet niet of dit positief of negatief voor jouw product kan uitpakken ? Question mark (Ideale positie: marktleider in een groeiende markt)  Star Marktleider in een groeiende markt Weinig of geen marktgroei of zelfs achteruitgang. Kan ook laatste station zijn voordat het product van de markt verdwijnt.  Dog  (marktleider in een bestaande /niet groeiende markt) Cash-cow Relatieve marktaandeel (mijn positie in de markt) Absolute marktgroei Bepaal hier de waarde: stel de markt voor chocolademelk groeit jaarlijks met 5 procent 5 2,5 Ik ben producent van een nieuw soort chocolademelk. Dit is mijn positie. Ik ben zeker geen marktleider in deze markt, maar ik zie wel een groei van 3,2%  3,2

    € € € € 5-krachtenmodel van Porter Potentiële toetreders (Poolse arbeiders, Thaise textiel = Veel goedkoper)  € Kost marge!  € Kost marge! Leveranciers: kunnen i.g.v. schaarste machtig zijn (denk aan papier- Leveranciers)  € Afnemers: bepalen of het product op de markt verkocht wordt Pure concurrenten (productieniveau) Kost marge!  € Kost marge! (oppassen) Substituten: vervangen jouw product (denk aan mail vs. post) 5-krachtenmodel van Porter

GEMEENTE TILGAARDEN