3.2 Hoe beslis je wat je koopt?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

FUNCTIES IN EXCEL Voorjaar Wat is een functie in Excel?  Een functie in Excel is een soort fabriekje  Je stopt er wat materiaal in  En komt een.
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Geldzaken in de praktijk Gerjoke Wilmink Rob Goedhart 20 april 2011.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
H1 wikken en wegen Paragraaf
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
HOOFDSTUK 12 Media.
Van Experience naar Challenge Economy © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Schoolgruiten Hannie Poletiek, GGD Groningen 13 september 2010.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Seksuele voorlichting aan jongeren
24 april 2007 Klantervaring telt ANBO voor 50-plussers.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Voorstelling Juridische Dienst
= Integraal klachtenmanagement & klantervaring 8 februari 2012.
Groep Colruyt en ‘participatie’
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
5.3 Werk aan de winkel? Iedere werknemer heeft recht op het wettelijk minimumloon.  … … De betekenis van wettelijk minimumloon is: © Noordhoff Uitgevers.
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
§1.2 Waar blijft je geld? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
§2.4 Wat doet de bank voor jou?
Zeggenschap voor zorgvragers
7.1 Wie is toch die overheid?
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
4.3 Waar werk jij? Hoe een bedrijf georganiseerd is kun je zien in een organigram. Bovenaan staat wie leiding geeft en onderaan staan de personen die het.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Als consument breng je schade toe aan het milieu. Dat is niet te voorkomen. Maar je kunt de schade wel beperken door verantwoord gedrag. © Noordhoff Uitgevers.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Welkom havo 4..
Procentuele afname berekenen
Voorstelling Juridische Dienst
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
7.4 Kwadratische vergelijkingen Het rechterlid nul maken
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
2.1 Oplossen met grafieken Snijpunt grafieken
Grafiek van lineaire formule
3.5 Vergelijkingen oplossen Vergelijkingen met haakjes
Vmbo 2 economie Goede producten?
Consumenten-gedrag Mondige consument
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Transcript van de presentatie:

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Wat je koopt hoef je niet alleen te beslissen. Consumentenorganisaties kunnen je helpen. © Noordhoff Uitgevers 2011 1

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Consumentenorganisaties komen op voor de belangen van consumenten. Dit doen ze door: Voorlichting te geven over de rechten die je als consument hebt. Informatie te geven over producten die ze hebben onderzocht. Juridisch advies te geven als er onenigheid is over consumentenzaken. © Noordhoff Uitgevers 2011 2

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Voorbeelden van consumentenorganisaties: Consumentenbond: Zorgt dat consumenten sneller en makkelijker keuzes kunnen maken. Goed Waar & Co: Consumentenorganisatie voor mens, dier en milieuvriendelijkheid. Keurmerkinstituut: Voor verbetering van kwaliteit en veiligheid van producten. © Noordhoff Uitgevers 2011 3

3.2 Hoe beslis je wat je koopt Nationaal instituut voor budget voorlichting (NIBUD): Geeft informatie over geldzaken en doet onderzoek naar geldzaken van consumenten. Stichting de ombudsman: Helpt individuele burgers en doet samen met universiteiten onderzoek naar de uitvoering van wetgeving. Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC): Zorgt dat geschillen tussen consumenten en ondernemers snel, goedkoop en simpel opgelost worden. © Noordhoff Uitgevers 2011 4

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Stichting Consument en Veiligheid: De stichting is het kenniscentrum voor ongevallenpreventie. Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF): Belangenbehartiger van iedereen die met gezondheidszorg in aanraking komt. © Noordhoff Uitgevers 2011 5

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Televisieprogramma's waarin men het opneemt voor de belangen van de consument zijn: Kassa Radar © Noordhoff Uitgevers 2011 6

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Een belangrijke bezigheid van consumentenorganisaties en de televisieprogramma's is het vergelijken van producten. Gelijksoortige producten van verschillende merken worden met elkaar vergeleken, dit heet een vergelijkend warenonderzoek. © Noordhoff Uitgevers 2011 7

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Berekening: gemiddelde Uitleg: Tel alle waarden bij elkaar op en deel dit vervolgens door het aantal waarden. Voorbeeld: Je berekent het gemiddelde van de waarden 12, 15, 27 en 21. 12 + 15 + 27 + 21 = 75 75 / 4 = 18,75 © Noordhoff Uitgevers 2011 8

3.2 Hoe beslis je wat je koopt? Formule: gemiddelde in Excel Als de waarden waarvan je het gemiddelde wilt berekenen beginnen in cel A1 en eindigen in cel A20 is de formule: =GEMIDDELDE(A1:A20) Als de waarden waarvan je het gemiddelde wil berekenen beginnen in cel A1 en eindigen in cel N1 is de formule: =GEMIDDELDE(A1:N1) © Noordhoff Uitgevers 2011 9