Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe ontwikkelingen binnen begeleiding - Gevolgen voor het onderwijs - Vertraging uitgewerkt
Stand van zaken studenten begonnen 10 negatief pre-advies, waarvan 7 eerste jaar vertrokken, 1 herstelt, 1 psychisch, 1 moeizaam vooruit Na twee jaar 6 nieuwe vertragers
Alternatief voor Rendement verhogen: Begeleiding optimaliseren Bij welke groep levert inzet begeleiding meeste resultaat ? Welke signalen zijn veelzeggend ? Welke actie is wanneer het meest zinvol ?
Inrichting studiebegeleiding TN Vanaf 2000 doorlopend mentoraat in bachelor Per mentor (= 1e/2e jaars docent) ca. 15 studenten Standaard twee mentorgesprekken per jaar Afsluiting jaar met studieadvies en studieplanning Coördinatie mentoren door studieadviseur -voorbespreking: informatie (onderwijs, begeleiding) -nabespreking: per student langslopen (mentor komt niet onder gesprekken uit, signalering probleemstudenten) Bijzondere studenten (tijdelijk) naar studieadviseur Informatievoorziening door BOZ / studieadviseur
Nieuwe ontwikkelingen begeleiding Studentenvolgsysteem: Overzicht SP per te kiezen periode Overzicht per generatie, mentor,… Onder de norm signaleren Sorteren op eigen labels Studieresultaten, vakken bij eigen maar ook bij andere opleidingen
NB. Om privacy redenen zijn de studentnummers en –namen onherkenbaar gemaakt.
Nieuwe ontwikkelingen begeleiding Adviezen en studieplanning: Ieder jaar een advies en studieplanning Afspraken formeel vastleggen Terugblikken jaar, inzicht geven, doelen stellen Student steeds zelfstandiger Uit te breiden naar ontwikkelingsplan
Nieuwe ontwikkelingen begeleiding Proffesionalisering begeleiding: Voor- en nagesprek met mentoren: proffesionalisering mentoren ‘on the job’ Proffesionalisering studieadviseur Totaalbeeld vertraging en problematiek, mogelijke aanpak en signalering
Gevolgen voor het onderwijs Informatieverspreiding verbeterd Grotere betrokkenheid docenten (inzicht problematiek studenten, vakken verbeteren, ook probleemstudenten ervaren)
Opvallende punten Grote verschillen begeleiding per studiefase (Informatie, Problematiek) Signalering problematiek, vertraging niet alleen op basis van EC Grote diversiteit instroom, doorstroom
Vertraging uitgewerkt Niveau (vakken Ca, E&M, pract) Werkhouding (Practicum, Project, Maple/Matlab) Verkeerd gekozen Speciaal (topsport, pers.stoornissen, pers. problemen/ziekte, 2 studies)
Vertraging uitgewerkt 1 e jaar –Niveau: weg –Verkeerd gekozen: weg –Werkhouding: niet alleen SP, herstellen –Speciaal: hoe norm leggen 2e jaar –Niveau gevorderd: hier veel winst te halen –Verkeerd gekozen gevorderd: veel winst te halen –Werkhouding: echte vertragers, maken wel af, geen versnelling mogelijk –Speciaal: kost veel tijd, weinig winst