4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance, T-Mobile Netherlands (tot ) 4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007
Page 2 Introductie van T-Mobile Customer Finance: Best Service in Receivables Management Agenda Resultaten Profit Based Offering bij T-Mobile Netherlands Ontwikkelingen op de Nederlandse debt buyers and sellers markt Inzichten: Debiteurenverkoop bij T-Mobile Netherlands B.V. Samenvatting Paneldiscussie
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 3 Best Service in Receivables Management Introductie van T-Mobile Customer Finance: We will be the most highly regarded Service Company
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 4 Best Service in Receivables Management Introduction to T-Mobile Customer Finance. Application Scoring ID check in de POS Controle aanvraagdata via on-line aanvraagsysteem Blocklist Blacklist Preventel B K R B K R V I S Acceptatieproces:
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 5 Best Service in Receivables Management Introduction to T-Mobile Customer Finance. Billing & Revenue Assurance Application Scoring Eerste rekening binnen 5 dagen na ondertekening van de overeenkomst op de deurmat van de klant Billing & Revenue Assurance: Betalingstermijn is 10 dagen 76% automatische incasso
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 6 Best Service in Receivables Management Introduction to T-Mobile Customer Finance Accounts Receivable Billing & Revenue Assurance Application Scoring 99 % automatische matching Verwerking betalingen ook op zaterdag Automatische blokkadeplaatsing en verwijdering Accounts Receivable:
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 7 Best Service in Receivables Management Introduction to T-Mobile Customer Finance. Collections Accounts Receivable Billing & Revenue Assurance Application Scoring Incassoproces op basis van risicoprofiel klant BKR & Preventel brochure SMS Diverse blokkades mogelijk (RIP; BOIH; outbound) Brief incassopartner en Preventel-brief Iron Lady 1202 Collections:
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 8 Best Service in Receivables Management Introduction to T-Mobile Customer Finance. Exit customer Collections Accounts Receivable Billing & Revenue Assurance Application Scoring Exit Customer: Post2Prepaid Afschrijving Verkoop Feedback over incasso- resultaten
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 9 Introductie van T-Mobile Customer Finance: Credit-2-Cash Cycle. Customer Finance Application Scoring Billing & Revenue Assurance Accounts Receivable Collections Exit customer *
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 10 Resultaten Profit Based Offering bij T-Mobile Nederland Commerciële Introductie september 2006 Segmentatie investeringsbedrag (subsidie) op basis van risicoprofiel contractaanvrager Investering per contract is 80% lager dan gebruikelijk 12% van de aanvragers valt in het PBO segment Deze aanvragers kiezen binnen de geboden mogelijkheden een18% hoger prijsplan dan gemiddeld en de rekening is 95% hoger dan gemiddeld Deze aanvragers tekenen voor een 6% langer dan gemiddelde contractduur Hoog stornopercentage (30%) en 20% betaalt de eerste rekening niet Ondanks dit: terugverdientijd investering 4x sneller dan bij gebruikelijke contracten, door lagere investering en hogere rekeningen!
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 11 Ontwikkelingen op de nederlandse debt buyers and sellers markt: 2002 : T-Mobile Netherlands biedt debiteurenportefeuille aan op basis van forward flow Slechts twee betrouwbare partijen dingen mee naar de deal Voorfinanciering van de koopprijs is problematisch 2006: T-Mobile Netherlands initieert nieuw aanbestedingstraject verkoop forward flow Zes NVI-leden bieden mee naar de deal Voorfinanciering door sterke financiële partners geen enkel probleem Offertes lopen in waarde sterk uiteen Eerste bijeenkomst Dutch Debt Buyers & Sellers Group (initiatief T-Mobile) op 14 november 2006
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 12 0% 20% 40% 60% 80% 100% 120% ABCDEF Source: T-Mobile bid receiving Verschil in aanbiedingen Company Inzichten 28 %
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 13 Ontwikkelingen op de nederlandse debt buyers and sellers markt Onderzoeksresultaten van EDR Credit Services over verkoop van debiteurenportefeuilles in Nederland (gepubliceerd op 9 november 2006): 76% van de respondenten* verkopen in het geheel niet 100% van de respondenten die verkopen zijn tevreden met het resultaat 31% van de verkochte portefeuilles betreft zgn. ‘fresh debt’ (<150 dagen gerekend vanaf oudste factuurdatum) 3 van de 4 mobiele operators verkopen debiteurenportefeuilles 36% van de bevraagde financieringsondernemingen verkopen debiteurenportefeuilles 50% van de respondenten overwegen in het geheel geen verkoop. 46% van de hiervoor genoemde 50% verkopen niet vanwege angst voor reputatierisico’s 78% van de respondenten oordeelt positief over het initiatief voor een nederlands platform van kopers en verkopers van debiteurenportefeuilles *= 175 bedrijven t.w. financieringsmaatschappijen, postorderbedrijven, mobiele telefonie bedrijven, nutsbedrijven, credit cardmaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 14 Samenvatting Introductie van T-Mobile Customer Finance: Best Service in Receivables Management Marktontwikkelingen: Nederlandse debt buyers and sellers markt is sterk in ontwikkeling Inzichten: Verkoop van debiteurenportefeuilles in een zo vroeg mogelijk stadium is de toekomst van credit management binnen B2C bedrijven Binnen 10 jaar is de credit management functie bij B2C bedrijven uitgestorven Profit Based Offering: Nieuwe kansen in de consumentenmarkt
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 15 Bedankt voor uw aandacht