Hoofdstuk V: Rome Les 4: Veroveringen en Caesar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het oude Rome.
Advertisements

4.3 De cultuur van het Rijk.
Samenleving en cultuur
Romeinse tijd De Romeinen.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinse klassenmaatschappij.
Gaius Julius Caesar v. C. MODELLOOPBAAN.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
De opkomst van het christendom
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Romeinen, Germanen en Kelten
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Uit: Trouw 16 september 2009.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 1: De Romeinen en hun imperium.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 4: Octavianus a.k.a. Augustus.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Kenmerk 5: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
Romeinen en Germanen.
Gevolgen van de revolutie
Hoofdstuk 2.
Rome!.
Het ontstaan en bestuur van het keizerrijk
De Romeinen en hun staatsvorm
De Romeinen § 2.
Kenmerk 5 De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 12: Het Bestuur.
Hoofdstuk V: Rome Les 3: Het Bestuur
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 4: Phoeniciërs.
Romeinse stad en platteland
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Hoofdstuk 3.
De Romeinen, Van stad tot wereldrijk
Historisch overzicht bij Cicero (H2)
Zelfs Romeinen hebben BV’s.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk V: Rome Les 2 - par 1B Het bestuur
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
De tijd van Grieken en Romeinen
Imperium Romanum.
Romeinen, Germanen en Kelten
Mare nostrum ’onze zee’
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
De Romeinse tijd Ave Caesar Ave Legionair.
Tijd van Grieken en Romeinen 4.2 De Romeinse samenleving.
Koning: 3 functies Legerbevelhebber Opperpriester Opperrechter 6.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
4.1 van stad tot wereldrijk
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 11: De Romeinse klassenmaatschappij.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
Kenmerk 5 De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 12: Het Bestuur.
Antwoorden H2: § 3.
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Romulus sticht Rome in 754 v. Chr.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk V: Rome Les 4: Veroveringen en Caesar

H5:§ 3-4:p76-7 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Strijd in Rome De Republiek breidde haar grondgebied steeds verder uit. Intern raakte de Senaat steeds verder verdeeld Senatoren willen de machtigste zijn Beconcurreren elkaar (b.v. om consul te worden) Willen niet hervormen Daardoor bleek de Republiek zwak

Het uitdijende imperium

Gevolgen van de veroveringen Instelling provincies Aan het hoofd stond de proconsul (ex-consul, later werd de term gouverneur gebruikt) Het besturen van een rijke provincie werd populair onder de senatoren. Waarom denk je? Vanuit de provincies vloeiden inkomsten naar Rome Goud en zilver Slaven Graan Olijfolie Grote Griekse invloed. In 146 v Chr. werd Griekenland door de Romeinen veroverd. Grieks-Romeinse cultuur ontstaat Griekse goden werden gelijkgesteld met de Romeinse goden (Zeus = Jupiter) Griekse slaven waren populair, o.a. als pedagoog  onderwijzer Senatoren lieten Griekse tempels leegroven en plaatsten de beelden bij hun villa’s

Provincies

Strijd in Rome - grote armoede Er was een kleine rijke bevolkingsgroep, de patriciërs. Zij lieten slaven werken op hun grote boerderijen buiten Rome, de latifunda. De vrije boeren konden daartegen niet concurreren. Gevolg: Konden hun schulden niet betalen en werden zelf slaaf Trokken naar de stad op zoek naar werk  proletariërs Het Romeinse leger raakte zijn basis kwijt omdat steeds minder boeren hun wapenrusting konden betalen.

Hervormingen onder Gaius Marius Geen patriciër, maar carrière-militair Hervormde het leger Proletariërs in dienst – staat betaalde wapenrusting Land als betaalmiddel (pensioen) Carrièremogelijkheden ‘gewone’ man Maar ook: leger als pressiemiddel. Soldaten loyaal aan generaals  explosief Marius was een voorbeeld voor Julius Caesar

Julius Caesar Kwam uit een ambitieuze familie – wel afstamming van goden, maar weinig ‘daden’ om voor ‘vol’ te worden aangezien Romeinse Republiek tijdens zijn leven: Burgeroorlogen - interne machtsstrijd tussen bevelhebbers onderling en bevolkingsgroepen (plebejers tegen patriciërs) Oorlogen tegen bondgenoten Corruptie Kortom: Senaat is druk bezig eigen graf te graven Caesar zag de potentie van de gewone Romein en steunde hen in de machtstrijd tegen de patriciërs. Werd daardoor al erg populair en handige bondgenoot voor senatoren. Door groeiende populariteit belangrijke bondgenoten: Pompeius en Crassus Triumviraat  bestuurden met z’n drieën de Republiek Caesar consul (60/59 v. Chr.)

Caesar als consul Maakte carrière in Gallië vanaf 58 v Chr. Veroverde Gallië en voegde het als provincie bij het Romeinse Rijk. Was een populair bevelhebber Vocht in de frontlinie mee Zorgde goed voor zijn soldaten  hoe succesvoller Caesar, hoe meer buit voor de soldaten: “wij zijn geen burgers van Rome, maar soldaten van Caesar”. Probleem voor de Senaat: de legers waren trouw aan hun bevelhebber, niet aan de senatoren.

Groei van het Imperium

Caesar en Rome Caesar wilde opnieuw consul worden. De Senaat wilde zijn leger niet bij Rome hebben en wilde hem alleen mee laten doen als ambtloos burger. Caesars concurrent Pompeius mocht zijn soldaten blijven aanvoeren, dus besloot Caesar hetzelfde te doen. Door met zijn leger de Rubicon (de grens tussen Italië en Gallië) over te steken startte Caesar eigenlijk een burgeroorlog. Na vier jaar had hij zijn vijanden verslagen, zijn invloed in Egypte uitgebreid (graanschuur!) en liet hij zich tot dictator voor het leven benoemen

Caesars dood en opvolging Caesar wist tijdens zijn korte regeerperiode hervormingen door te voeren: Veteranen konden een boerderij krijgen in de provincies  Vaak bij de grenzen. Waarom was dat handig? Inwoners van het Romeins Rijk konden het burgerrecht krijgen Paste de Romeinse kalender aan. Een groep senatoren besloot hem op 15 maart 44 v Chr. te vermoorden. Gevolgen: Burgeroorlog tussen tegenstanders van Caesar en zijn toekomstige opvolger Octavianus (de latere keizer Augustus) Burgeroorlog tussen Octavianus en Marcus Antonius (die zichzelf als opvolger van Caesar zag) Stichting van het Romeinse keizerrijk De Senaat bleef bestaan, maar de macht was in handen van de keizer.

De samenleving

Huiswerk Beeldvorming over Caesar (HB: p. 77) Beeldvorming over Obama In de VS zijn duidelijke voorstanders én tegenstanders van President Obama. Ga naar het web en zoek uit wat de voornaamste argumenten voor en tegen. Neem kort het argument over; kort citaat Geef er drie voor beide. Geef ook aan van welke site je de info hebt. Geef je eigen mening (kort, 30 woorden) over Obama Dit alles in je schrift. SO par 1-4 op vrijdag 15 maart