Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aikido Door: Kyra Eggels 7a.
Advertisements

4.3 De cultuur van het Rijk.
Samenleving en cultuur
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Burgers regelen het zelf
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Machtige heren, halfvrije boeren
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Het Romeinse Rijk was een agrarisch-urbane samenleving
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
De Romeinse geschiedenis
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
6.2 Zelfstandige burgers.
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Machtige heren, halfvrije boeren
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
De IndustriËle revolutie
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Het bestuur van de republiek
De tijd van regenten en vorsten
Hoofdstuk V: Rome Les 3: Het Bestuur
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Hoofdstuk 3.
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Imperialisme en romaniseren
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Geschiedenis Proefwerk oefenen.
Een door de Romeinen gebouwde stad in het huidige Nederland.
Wat is een Hanze?.
Paragraaf 2 Er komen weer steden.
VredesverdragenVredesverdragen Genoemd naar een buitenwijk van Parijs net als Sèvres (Turkije) en St. Germain (Oostenrijk-Hongarije) Frankrijk, Engeland.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Het verhaal Casper Vermeeren. Hoofdstuk Er was eens Jan. En er was ook Mi. En de papa Tom, Ze woonden in een huis die je eigenlijk een krot kon noemen.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
De Atheense Democratie
Koning: 3 functies Legerbevelhebber Opperpriester Opperrechter 6.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Par 3: Oorzaken van de Franse Revolutie
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk

Een stad van veel culturen Rome werd niet alleen militair machtig en het economische hart van de wereld, maar was ook het bruisend middelpunt van de wereld. Met meer dan 1 miljoen mensen!! Op het forum troffen mensen uit alle windstreken elkaar aan om Te handelen Naar toespraken te luisteren Naar de tempels te gaan Over het bestuur van de stad en rijk te praten Het was een echte multiculturele samenleving

Forum Romana

Regels in de chaos Hoe functioneerde de multiculturele stad eigenlijk. Voor het goed functioneren moesten haar inwoners en bezoekers zich aan bepaalden spelregelen houden Zo was de voertaal het Latijn Er golden allerlei wetten en regels, waaronder de Twaalf Tafelen Iedere burger van het Rijk had duidelijke rechten én plichten. Let op! Iedere Romeinse Burger was inwoner en het Rijk, maar niet iedere inwoner van het Rijk was Romeins burger Deze wetten en regels waren allen opgeschreven en golden in het hele rijk Er waren twee soorten wetten I: Wetten die met het bestuur te maken hadden II: Wetten voor de burger; het zogenaamde burgerrecht.

De Twaalf Tafelen Reconstructie en stukje archeologica

Het Burgerrecht Het burgerrecht kende plichten en rechten. Zo kon je bij een geschil tussen burgers naar een rechtbank stappen. Als je de wet overtrad moest je ook voor een rechtbank verschijnen voor de rechter. Je mocht nooit veroordeeld worden zonder een proces. Daar mocht je je laten verdedigingen door een advocaat (vb. JC) Waar lijkt dit op [klas]?

Huiswerk Lees: par 3A Maak par 3: 1 & 2