Wat moet je weten aan het einde van de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Advertisements

Koninkrijk Bingo. KONINKRIJK BINGO Wie was de eerste Nederlandse koning? VRAAG.
Tijd van burgers en stoommachines
4.3 Politieke stromingen.
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Het Vierde Huwelijk.
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Hoofdstuk 6 Democratisering
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Vrouwenemancipatie in de 19e en 20e eeuw (1)
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
V AN H UNEBED TOT HEDEN Nederland wordt een parlementaire democratie – les 9.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Historisch overzicht Nederland
Geen vrouwen in de politiek
11 Feminisme.
Aletta Jacobs 5.5.
Opdracht 12 (H1) Liberaal VOOR censuskiesrecht
De Eerste Wereldoorlog
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
‘Lange 19de eeuw’ en ‘korte 20ste eeuw’
Geschiedenis hoofdstuk 1
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van burgers en stoommachines
H8 Burgers en stoommachines §8.4 De emancipatiebewegingen Wat moet je weten aan het eind van de les Wat emanciperen is Waarom emancipatie mogelijk was.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
-Wat moet je weten aan het einde van de les?
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Wetenschappelijke revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Karel De Grote door Yorick en Jarno..
Feminisme.
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
Politiek – maatschappelijke stromingen:
H10.2 Feminisme en socialisme
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Paragraaf 10.2 Emancipatie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Vrouwen eisen gelijke behandeling
de tijd van burgers en stoommachines
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
Hier de titel van de presentatie invoegen
Hier de titel van de presentatie invoegen
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Nederland als industriële samenleving
§3.4 Politieke stromingen
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wat feminisme is -Wat de positie van vrouwen was tijdens de Industriële Revolutie -Wat de doelen waren van het feminisme -Hoe de feministen hun doelen probeerden te behalen -Of de doelen van de feministen op de korte of op de lange termijn werden behaald H5 Het koninkrijk de Nederlanden §5.5 Strijdbare vrouwen

In de 19de eeuw waren vrouwen niet gelijk aan de man -Geen kiesrecht -Ongelijkheid in het huwelijk -Ongelijkheid op het werk H5 Het koninkrijk de Nederlanden §5.5 Strijdbare vrouwen

Vrouwen probeerden te emanciperen door: -stemrecht te eisen -bijeenkomsten -Demonstraties -Lobbyen H5 Het koninkrijk de Nederlanden §5.5 Strijdbare vrouwen

-1914 mannenkiesrecht -1917 vrouwenkiesrecht -1966 gelijk voor de wet H5 Het koninkrijk de Nederlanden §5.5 Strijdbare vrouwen

Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wat feminisme is -Wat de positie van vrouwen was tijdens de Industriële Revolutie -Wat de doelen waren van het feminisme -Hoe de feministen hun doelen probeerden te behalen -Of de doelen van de feministen op de korte of op de lange termijn werden behaald H5 Het koninkrijk de Nederlanden §5.5 Strijdbare vrouwen

H5 Het koninkrijk de Nederlanden §5.5 Strijdbare vrouwen