Representatie & Zoeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
zoeken met opponent-modellen
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
1 ScoringSystem Voetbal Customer Service Customer Commitment Customer Satisfaction.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
1 verschillen met het veld zaalregels
Onderwerpen van deze presentatie
Presenteren voor starters
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
WISKUNDIGE FORMULES.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Datastructuren Onderwerp 10
1 Datastructuren Zoekbomen II Invoegen en weglaten.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Gebalanceerde bomen Zoekbomen: weglaten in rood-zwart-bomen.
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
IJspakketten Annette Ficker Tim Oosterwijk
IJspakketten Annette Ficker Tim Oosterwijk
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
AI21  Deel I: Terminologie Voorbeelden Zoekrichting (forward, backward)  Deel II: Zoekmethoden depth-first breadth-first iterative-deepening eigenschappen.
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Optuigen van datastructuren
1 Datastructuren Heapsort (2e deel) College 5. 2 Vandaag  Heaps en Heapsort  (eind)  Nog sneller sorteren:  Ondergrenzen  Linair sorteren.
Hogeschool van Utrecht1 LEERPLAN V2GDSY3 Februari 2010 – August 2010
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
De FFT spectrumanalyzer
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Tweedegraadsfuncties
Optuigen van datastructuren Datastructuren Onderwerp 11.
Java Game Toolkit Jeroen Donkers. Doelstelling Class Game –Chess –Kalah –FourRow –Loa Class Player –Minimax –AlphaBeta –MTD(f) –OM Search –PrOM Search.
verschillen met het veld
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verband In Bijbel geen onderscheid tussen 'gewone' en 'bijzondere' verschijnselen van de Geest.
POL (MO)-methode  Dit is de kapstok waar je de rest van de zin aan op kunt hangen.  Vervolgens kijk je of er eventueel een meewerkend voorwerp in.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
Verder met Bridge Hoofdstuk 15 Het redbod versie DEEL 3
Visie & Strategie.
1 Jeroen de Vries Topologie. 2  Historische basis  Belangrijkste concepten  Topologie in de praktijk Inhoud:
AI111  Algemeen  Voorbeeld  Concept Learning (Version Space)  Bias Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 11: Machinaal.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Intermezzo: Queries op zoekbomen Datastructuren. Queries: hoe op te lossen We hebben: – Een zoekboom (gewoon, rood-zwart, AVL,…) – Een vraag / querie.
Evidence-Based Medicine
Representatie & Zoeken
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 6 Cees Witteveen.
Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders
De toekomst van jouw onderneming Arjen Kamphuis
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
Doorzoeken van grafen Algoritmiek. Algoritmiek: Divide & Conquer2 Vandaag Methoden om door grafen te wandelen –Depth First Search –Breadth First Search.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Transcript van de presentatie:

Representatie & Zoeken College 4: Zoeken met heuristieken 2-speler bomen mini-max zoeken a-b pruning Leeswijzer: Hoofdstuk 4.4 AI4 1 1 1 1 1 1 1

Verschillende typen bomen (1) a b c d e 5 4 3 2 1 Verschillende typen bomen (1) Single player or-bomen c3 e1 b4 a4 b5 c4 e5 d4 e2 d3 a2 a1 c1 AI4

Verschillende typen bomen (2) Single player and/or-bomen = AND onderwerp actie zin werkw. voorwerp werkw. naam anoniem lidw. woord johan wodan speelt bijt houdt van johan wodan de een man hond AI4

Verschillende typen bomen (3) Multi-player bomen wit zwart wit zwart AI4

Heuristiek voor 2-speler bomen Aanname: tegenstander zelfde kennis als ik MINiMAX-algorithme 2 spelers, MIN en MAX heuristiek h: hoog = goed voor MAX laag = goed voor MIN Simpele methode: genereer hele zoekboom bereken h(n) voor alle bladeren herhaal vanaf bladeren tot wortel: Als ouder = MIN dan h(ouder)=min (h(kinderen)) Als ouder = MAX dan h(ouder)=max (h(kinderen)) AI4

Vb. van MINiMAX op totale zoekboom 1 1 1 1 1 AI4

Verbetering van MINiMAX (1) Doorzoek boom slechts tot cut-off depth n Gevaar: horizon-effect 3 MAX MIN 3 2 3 9 7 2 6 2 3 5 9 7 4 6 1 AI4

Verbetering van MINiMAX (1) Doorzoek niet de hele boom tot diepte n 3 MAX MIN 3 £2 3 ³5 ³0 2 2 3 5 2 1 AI4

Algorithme: a-b-pruning a (bij MAX knopen) = ondergrens voor MAX = ondergrens voor h (a kan alleen groeien) b (bij MIN knopen) = bovengrens voor MIN Algorithme Onderzoek één tak tot cut-off diepte Bereken h van alle broers Als MIN: h(ouder) = maximimum van broers b-grens(groutouder)=h(ouder) Bekijk neefjes (= kinderen van ooms) Stop met oom+kinderen zodra h(n) ³ b-grens(grootouder) Ž-‘: omgekeerd bij MAX knopen AI4

Analyse van a-b-pruning Beste gedrag als kinderen van MAX knopen met hoogste h eerst gegenereerd worden Ditto voor MIN knopen Bij optimale ordening: b daalt tot Ö b (schaak: 35 ® 6) Bij willekeurige ordening: b daalt tot b/log b (schaak: 35 ® 22) In praktijk: b daalt tot b3/4 (schaak: 35 ® 14) AI4

Geschiedenis & state-of-the-art (schaken) Herbert Simon (1957): voorspelling van machine-wereldkampioen in 10 jaar... Belle (1982), speciale hardware, meester nivo HITECH (1985), grootmeesternivo, 106 posities/zet Deep Thought, 0.5´1012 posities/zet Deep Blue, 1024 parallele computers, 100-200 ´1012 posities/zet, kijkt 14 zetten vooruit AI4

Geschiedenis & state-of-the-art (schaken) Nu: snelschaak (5-25 min): machine verslaat Kasparov toernooischaak: machine bij top 100 (10?) machine verslaat Kasparov incidenteel AI4

Mens versus Machine Schaken: top 100 January 18, 2005. We have achieved a milestone in our quest to solve the game of checkers. We have a tentative proof that the White Doctor opening (10-14 22-18 12-16) is a draw. This means that our program when playing Black (the weak side) will never lose. When playing White, our program will never lose and may win (if the opponent makes a mistake). Schaken: top 100 Dammen: TRUUS, Stef Keetman, top 30 Checkers: CHINOOK, Schaeffer, top 2 (1994) Othello: > WK Go: beginner nivo, b>360(!!) $ 2.000.000 prijs AI4