DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuis leren en studeren.
Advertisements

Sprint Jabbla.
ICT zonder beperkingen Softwareprogramma’s. 1. Software op maat • Zelf oefeningen maken • 2 programma’s: 1 voor de leerling om de oefeningen te maken,
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
ICT zonder beperkingen Hoofdstuk 3: educatieve mogelijkheden
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Ict - beleidsplan
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Werkwijze groep
Schoolpartnerschappen in Europa
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kan de pc het remediëren overnemen?
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Hulpmiddelen.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Titelpagina.
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
College O.-L.-V.-ten-Doorn Eeklo
Informatieavond groep 7b
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Welkom in het vijfde leerjaar!
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
5DE LEERJAAR Praktische info.
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Op de informatieavond van de groepen 5
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
informatieavond groep 6
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Woordjes leren.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Meester Ruben (6A) / Juf Eva en Juf Tine (6B). Uurrooster:  Definitief vanaf 19/09  Uren: Taal = 5u Spelling = 2u Wiskunde = 5u Frans = 3u WO = 5u MV.
Zo min mogelijk op de fiets en lopen op het schoolplein Graag een briefje bij verzuim (huisarts/tandarts/gym Gebruik van medicijnen graag doorgeven.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Welkom.
Vaco’s
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Informatieavond Schooljaar
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Welkom in het 2e leerjaar !
Transcript van de presentatie:

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag tips op schoolniveau, klasniveau en individueel niveau

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT (leerondersteunend) inzetten… schoolniveau klasniveau individueel niveau = leerwinst ‘for all’ ‘Overhoor’ in 1e graad secundair alle vakken tafels oefenen op computer, in 2e leerjaar, spelling met woordkasteel betere leerkansen bij lichtere problemen + spraak in alle klassen basis ‘Word ‘in 5e en 6e leerjaar + oefenen In tabel voor verschillende vakken agenda en planning op computer bij structuur problemen compenseert lees- schrijf- en studeerproblemen bij ernstige stoornissen voorleessoftware in alle klassen ( remediërend in 1, 2 en 3, compenserend voor 4, 5 en 6 6 e leerjaar ook voor andere doel-groepen SC + voorlees- software bij leerlingen met dyslexie 1e graad secundair

De computer, ‘mijn surfplank bij het leren’ enkele voorbeelden van degelijke programma’s en tips voor de klaspraktijk

‘De computer, mijn surfplank bij het leren’ STI CO R DI stimuleren en motiveren compenseren remediëren differentiëren + preventie & pre – en reteaching

stimuleren en ondersteunen van het leren waarmee? met software bij de methode met software los van methode (er bestaan goede gratis programma’s) hoe? pre- en reteaching en oefenen (in en buiten klas) zelfstandig oefenen (thuis)

criteria software voor zorgleerlingen aansluiting bij de klasmethode? (zelfde regels – strategieën) tijd instelbaar? uit te schakelen? zelfstandig werken vormgeving (niet te) druk? registreren van resultaten?+ laten voorlezen mogelijk?

enkele gratis programma’s spelling en woordenschat woordkasteel (www.woordkasteel.com) rekenen rekenweb (www.rekenweb.nl) Frans http://lexiquefle.free.fr Engels http://www.interactica.com/school/

woordkasteel oefenstof ‘spelling’ op maat (6 jaar tot 12 jaar) 14 oefenvormen woordenlijsten per spellingcategorie en klas adaptief (+ toetsen en analyse) feedback variatie en aantrekkelijkheid zelfstandig werken tijd instelbaar voorleesmogelijkheid niet bij alle spellen

woordkasteel

woordkasteel tips voor de praktijk preventief inzetten bij kleuters, ook nog te gebruiken begin secundair inoefenen tijdens les, zelfstandig werk, hoekenwerk, contractwerk (didactische tips: http://www.ictheek.be/woordkasteel.htm) voorstellen aan ouders (digitale presentatie: www.eduprax.nl) en op cd-rom meegeven naar huis

rekenmaar - rekenweb doelgerichte, didactisch goed onderbouwde rekenspellen (4 jaar tot 14 jaar) overzicht per domein (rekenen/schatten, getalbegrip, meten en meetkunde) en per leerjaar bij elk spel de doelgroep, doel en uitleg variatie en aantrekkelijkheid zelfstandig werken geen registratie alleen online werken (internetverbinding nodig)

rekenmaar - rekenweb tips voor de praktijk preventief inzetten bij kleuters, ook nog te gebruiken begin secundair inoefenen tijdens les, zelfstandig werk, hoekenwerk, contractwerk werken in tweetallen, waarbij leerlingen van elkaar leren

ondersteunen van memoriseren en herhalen waarmee? overhoorsoftware (vanaf 7 jaar tot …) (meeste programma’s zijn gratis) vraagt woorden, data, tafels, formules op traint en oefent ‘slim’ (‘fouten’ opnieuw) registreert resultaten werkt ook met (gratis) voorleessoftware (voordeel bij vreemde talen) hoe? leerling oefent zelfstandig en overhoort zichzelf (thuis en in de klas)

overhoor tips voor de praktijk leer alle leerlingen er handig mee werken altijd ingegeven woorden (laten) nakijken voor woordenschat (vraag en antwoord omkeren) laten voorlezen woordjes Frans, Engels… voorzie ‘memoriseermomenten’ tijdens les toon programma aan ouders en geef hen praktische tips + handleiding

remediëren hoe? waarmee? adaptieve - remediërende software betalend (woef, leeshulp, leesladder, woordenhaai, cijferhaai…) voorleessoftware ondersteunt remediërende oefeningen (Sprint, Kurzweil) hoe? expliciete instructie en remediërende oefeningen (school) gerichte oefening thuis

preventie en preteaching voorbeeld preteaching Frans (4e leerjaar) waarmee? met voorleessoftware (verhaaltjes beluisteren+ eerste lessen van de methode, tekst meelezen) met cd-rom bij de methode met educatieve software hoe? vanaf midden 4e leerjaar op school (met tutor of leesouder) en/of thuis

lexiquefle http://lexiquefle.free.fr/ Franse woordenschat uitbreiden combinatie woordbeeld, tekening en luisteren uitspraak van woordjes oefenen keuze uit verschillende thema’s uitspraak van woord meermaals beluisteren oefenen en toets Frans programma (geen Nederlandse uitleg)

differentiëren aangepaste taken en toetsen op eigen leertempo en eigen leerniveau met of zonder extra software ‘De ene leerling maakt dictee op papier, een andere op de computer in word, nog een ander met behulp van spellingcontrole en voorleessoftware.’

tips voor de praktijk overhoor leer alle leerlingen er handig mee werken voor alle vakken altijd ingegeven woorden (laten) nakijken voor woordenschat (vraag en antwoord omkeren) laten voorlezen woordjes Frans, Engels… voorzie ‘memoriseermomenten’ tijdens les toon programma aan ouders en geef hen praktische tips + handleiding

woordkasteel

woordkasteel tips voor de praktijk preventief inzetten bij kleuters, ook nog te gebruiken begin secundair inoefenen tijdens les, zelfstandig werk, hoekenwerk, contractwerk (didactische tips: http://www.ictheek.be/woordkasteel.htm) voorstellen aan ouders (digitale presentatie: www.eduprax.nl) en op cd-rom meegeven naar huis

rekenmaar - rekenweb doelgerichte, didactisch goed onderbouwde rekenspellen (4 jaar tot 14 jaar) overzicht per domein (rekenen/schatten, getalbegrip, meten en meetkunde) en per leerjaar bij elk spel de doelgroep, doel en uitleg variatie en aantrekkelijkheid zelfstandig werken geen registratie alleen online werken (internetverbinding nodig)

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  weinig geld, middelen  gratis programma’s: Word, Overhoor, Woordkasteel, gratis voorleessoftware hefboom? Bv. ICT-vaardige leerkracht/‘ouder’ demonstreert en installeert ‘Overhoor’ op alle computers. Surfplank  Deel 2 (Word, mijn maatje in de klas): 2 basisfiches Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches + Wegwijzer ‘Overhoor’ Deel 4, Fiches ‘Deskbot’

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  weinig ICT-expertise op school  eenvoudige programma’s, direct toepasbaar in de klaspraktijk hefboom? Stel een ICT-zorgteam samen. Maak gebruik van sites als Klascement en de letop-nieuwsbrief. Werk met een eenvoudige ICT-tip of Surfplank-fiche per maand. Zorg dat de nodige programma’s op de klascomputers staan. Surfplank  Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  weinig ICT-expertise op school  de kracht en vele mogelijkheden van voorleessoftware hefboom? Laat de ouder van een leerling die met voorleessoftware start een demo geven en getuigen over de ‘kracht’ van het ICT-hulpmiddel. En/of vraag een demo door de verdeler voor het team+CLB. Surfplank  Deel 4, ICT als brug tussen capaciteit en beperking: Hoofdstuk 12: laten voorlezen met voorleessoftware, Hoofdstuk 14: Sneller en beter een tekst schrijven, Fiches ‘Sprint’, ‘Kurzweil’ en ‘Deskbot’.

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  Ict-vaardigheden leerkrachten  start met Overhoor + eenvoudige direct in de klaspraktijk toepasbare oefenprogramma’s zoals Woordkasteel + basisvaardigheden Word hefboom? ICT-vaardige leerkracht/‘ouder’ geeft minicursus basisvaardigheden + tips voor de klaspraktijk aan minder ICT-vaardige leerkrachten. Surfplank  Deel 2 , Word, mijn maatje in de klas: fiches en minicursus Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  geen tijd  start met ‘Overhoor’ in alle klassen, voor alle vakken hefboom? ICT-vrijwilligers (studenten, ouders, leerkrachten) die installeren, demonstreren, toepassingen maken voor de klassen, bestanden beschikbaar maken op cd of een elektronisch leerplatform Surfplank Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches voor verschillende vakken met ‘Overhoor’, wegwijzer ‘Overhoor’ Deel 4, ICT als brug tussen capaciteit en beperking, Hoofdstuk 17

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN alle fiches te downloaden op www.letop.be Tip! Mail de link door naar collega’s!

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag Website Nieuwsbrief Project DIGIBIB

www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN Schrijf in op de letop-nieuwsbrief!