Cognitieve Modellen Week 13, CMC, 25/11/03. 25/11/03HC132 Usability Engineering Software Engineering User Interface: principes, richtlijnen Evaluaties,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Advertisements

Use Case Modelling.
Programmeren van een humanoid robot
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
1 Device driver. 2 Hardware Operating Systeem Prog1Prog2 System calls/ API Device drivers Gebruiker afschermen van de hardware.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Human-Computer Interaction
RHODODENDRON.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Modellering, neurale netwerken, en numerieke cognitie
Interaction diagrams: Sequence Diagram
User Centred Development
Intelligentie en cognitiewetenschap: van hoofd naar handen
Kunstmatige Intelligentie
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Informatiesystemen in de Bouw
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Epidemiologie van druggebruik
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
Examentraining wiskunde A Wat gaan we doen ? 1. Voorbereiding examen 2. Hoeveel punten moet ik halen? 3. Korte samenvatting Examen-onderwerpen.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Safety Minute - march 2015 Electricity. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Welkom in deze kerkdienst
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Methods of Development #2: Logistiek. Conceptfase Pre-productiefase Productiefase Post-productiefase.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Minor Project- en Programmamanagement
Internationale samenwerking Handelsregisters Seminar European e-Justice en e-Codex Ministerie van Veiligheid en Justitie Den Haag, 12 maart 2012 Ricco.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
ET Werkoverleg Januari 2016 Jan/2016ET werkoverleg1.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Processing Structured Hypermedia
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
MAKING A BAND.
Dynamic Architecture What about you?
Geluidssterkte Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Geluidssterkte Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Cognitieve Modellen Week 13, CMC, 25/11/03

25/11/03HC132 Usability Engineering Software Engineering User Interface: principes, richtlijnen Evaluaties, usability-testen Achtergrond UI-principes en richtlijnen: Theorieën Interactie Mens-Machine Cognitieve Modellen

25/11/03HC133 Cognitieve Modellen Cognitieve modellen Cognitieve architecturen Cognitiewetenschappen Cognitie

25/11/03HC134 Cognitie (1): de mens als informatieverwerker Opslag Kennis: Tijdelijk/Permanent Manipulatie: Reproductief; Productief; Foutief Input Output Via zintuigenVia reacties

25/11/03HC135 Cognitie (2): Denken DENKEN Redeneren : nieuwe info afleiden uit bestaande info Problemen oplossen : bestaande info aanpassen om met nieuwe situaties om te kunnen gaan

25/11/03HC136 Productieve Manipulatie Redeneren –Deductief –Inductief –Abductief Probleem oplossen –Gestalt –Problem Space –Analogie

25/11/03HC137 Wason's selectietaak Rule: If a card has a vowel on one side, then it has an even number on the other side ET 47

25/11/03HC138 Gestalt theorie

25/11/03HC139 Problem Space theorie

25/11/03HC1310 Reproductieve manipulatie Vaardigheid –reproductie van bestaande kennis –oplossen van bekende problemen

25/11/03HC1311 Foutieve manipulatie Bronnen: –automatismen –verkeerde interpretatie van situatie of systeem (mental model) Mental models: partieel; instabiel; inconsistent; ….

25/11/03HC1312 Cognitieve architecturen Modellen van menselijke cognitie Modellen van intelligent gedrag Voorbeelden: –ACT* (Anderson) –SOAR (State, Operator And Result) (Simon & Newell) –ICS (Interacting Cognitive Subsystems) (Barnard)

25/11/03HC1313 ACT-R

25/11/03HC1314

25/11/03HC1315

25/11/03HC1316 Cognitieve Modellen Hierarchische representatie van taak en doelstructuur –GOMS; CCT Linguistische en grammaticale modellen –BNF; TAG Fysieke en apparatuurmodellen –KLM; 3-state model

25/11/03HC1317 GOMS (1) GOAL: ICONIZE-WINDOW.[selectGOAL: USE-CLOSE-METHOD..MOVE-MOUSE-TO-WIN-HEADER..POP-UP-MENU..CLICK-OVER-CLOSE-OPTION.GOAL: USE-L7-METHOD..PRESS-L7-KEY]

25/11/03HC1318 GOMS (2) GOAL:PHOTOCOPY-PAPER.GOAL:LOCATE-ARTICLE.GOAL:PHOTOCOPY-PAGE repeat until no more pages..GOAL:ORIENT-PAGE...OPEN-COVER...SELECT-PAGE...POSITION-PAGE...CLOSE-COVER..GOAL:PRESS-COPY-BUTTON..GOAL:VERIFY-COPY.GOAL:COLLECT-COPY.GOAL:RETRIEVE-JOURNAL

25/11/03HC1319 KLM (1) OperatorRemarksTime(s) KPress key0.12/0.28/1.20 BMouse button press down or up0.10 click0.20 PPoint with mouse Fitts' law0.1 log 2 (D/S+0.5) average movement1.10 HHome from/to keyboard0.40 MMentally prepare1.35

25/11/03HC1320 KLM (2) L7-METHODH[to keyboard] MK[L7 function key] CLOSE-METHODP[to menu bar] B[LEFT down] MP[to option] B[LEFT up] L7-METHOD= = 2.03 seconds CLOSE-METHOD= = 3.75 seconds or= = 2.1 seconds