Ondernemerschap & Marketing keuzemodule 4 havo en 5 atheneum periode 3 en 4
Opbouw programma – optie 1 ‘Hoorcolleges’ over de belangrijkste marketingtheorieën (periode 3). Excursie? ‘Werkcolleges’ waarin jullie (in twee- of drietallen) een marketingplan maken (periode 4).
Opbouw programma – optie 2 ‘Hoorcolleges’ over de belangrijkste marketingtheorieën. Excursie?
Afronding programma – optie 1 Tentamen met (gedeeltelijk) meerkeuzevragen over de stof van de hoorcolleges (eind periode 3 / begin periode 4). Presentatie marketingplan (een-na-laatste of laatste les periode 4). Inleveren marketingplan (eind periode 4).
Afronding programma – optie 1 Tentamen: – minimaal een 5,5 – één herkansing Marketingplan: – beoordeling presentatie minimaal voldoende – beoordeling ingeleverd marketingplan minimaal een 5,5
Afronding programma – optie 2 Tentamen met (gedeeltelijk) meerkeuzevragen over de stof van de hoorcolleges (eind periode 4).
Afronding programma – optie 2 Tentamen: – minimaal een 5,5 – één herkansing
Literatuur Uitgedeeld materiaal (kopieën) Lesbrief – havo: Marketing – atheneum: Marketing & Logistiek Aantekeningen / Powerpoints
Beloning (‘Wat is je winst?’) Kennis van de belangrijkste marketingtheorieën. (Nuttig in iedere commerciële en/of leidinggevende functie!) Voorsprong op andere leerlingen wat betreft (een deel van) de inhoud van de lesbrief Marketing / Marketing & Logistiek. Betere aansluiting op iedere vervolgopleiding op het gebied van bedrijfseconomie / management. Een heus BRC-certificaat.
Vragen?
Week 1 Marketing – een introductie
Week 1 Wat is het doel van marketing? Het bieden van meerwaarde aan klanten.
Week 1 Met het bieden van meerwaarde aan klanten: trek je nieuwe klanten aan en behouden we bestaande klanten.
Week 1 Hoe bereiken marketeers dat doel (het bieden van meerwaarde)? Stel de klant centraal! ‘Creëer klantwaarde en bouw profijtelijke klantrelaties op.’
Week 1 Dus… Wat is marketing nu eigenlijk? Het beheren van winstgevende relaties met klanten met als doel het creëren van waarde voor klanten en in ruil daarvoor waarde terugkrijgen.
Week 1 En dus ook: Het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier.
Week 1 Het marketingproces:
Einde