Object geOrienteerd Software-ontwerp - 6

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie voor coaches en aanvoerders Versie september 2013.
Advertisements

KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Sequence Diagrammen & Toestandsdiagrammen
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Meer over de semantiek van basiselementen van TM en AD van UML (er zijn elementen en aspecten die niet door deze slides gedekt zijn) Meer over Toestandmachine.
Objecten en Volgordediagrammen
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 3
Leren over de grenzen ”You must be the change you wish to see in the world” Mahatma Gandhi Ervaringen uit Kigoma, Tanzania.
Klassen en objecten.
Deel I Hoofdstuk 5: Modelleren van toestand -- gevorderd
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opdracht 6 Procesmodel Domeinmodel Regels.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
ZombieNation Sam Vanderstraeten Sibrand Staessens Bernard Spitz
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Project Dream Methods of Development Thinking of Development.
Java en BlueJ Een goed idee?.
Sprint 3 SuperPC JEF 02 Corbin van Amelsfoort Geoffrey Hofstede
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 2
Object georiënteerd programmeren in Alice
Informatie-avond MAVO-3. Programma van Toetsing en Afsluiting  bovenbouw  PTA.
Tweede wereldoorlog.
Overerving Inheritance Overerving l Inleiding l Type-extensie l Compatibiliteit van een basistype met zijn extensie l Statisch en dynamisch type l Run.
Programmastructuurdiagrammen
Kikker en de stoelendans!
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Uitleg van de Mobiele App van het spel Golddigers.
Encapsulatie: Every man is an island upon himself.
Casper het spookje..
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Wat zie je hier? Welke kleuren zie je? Is dit realistisch? Herken je dingen ? Wat voor gevoelens roept dit bij je op? Wat vind je van dit (schilderij)?
De Moderne Onderwijsmedia
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Lesbrief Jongerenprogramma
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
2e17 v2.0 1 Etappe 17 Op weg naar slem met Blackwood Etappe 17 Op weg naar slem met Blackwood.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
TRENDS 2014 Hafida
TirPrs06: Wachttijdtheorie & simulatietechniek
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Bespreking testpracticum.  Javaconventies! ◦ KlasseNamen beginnen met Hoofdletter ◦ objectNamen/methodeNamen met kleine letter  Aanspreken GUI ◦ Zie.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Arjan Egges & Paul Bergervoet
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Het 24 spel.
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Les 1 WAT IS PROGRAMMEREN?
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Opdracht PowerPoint Maak een PowerPoint over jezelf.
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Object geOrienteerd Software-ontwerp - 6 Toestandsdiagram To do

Toestandsdiagram Voor één enkel object Bij een klasse waarvan de objecten in verschillende toestanden kunnen verkeren! OOS: zoek 1 geschikte klasse in jullie package en teken een toestandsdiagram. Zoek info en voeg toe aan ‘bewijsmateriaal’

Voorbeeld: telefoon

Notatie begintoestand eindtoestand (algemene) toestand event: gebeurtenis transition: overgang guards: [boolean] automatische overgang acties: / overgang, entry, exit activiteit toestandsnaam event [voorwaarde] event [voorwaarde] event / actie toestandsnaam do/activiteit

Ontwerp van toestandsdiagram Mogelijke events Mogelijke toestanden Wat is de invloed van elk event op elke toestand Guards en automatische transities

Opdracht 1 Toilet met een spoel- en spaarknop. Het indrukken van de spoelknop heeft tot effect dat het waterreservoir leegloopt. Het indrukken van de spaarknop breekt het leeglopen van het reservoir af. Zodra de uitloop vanuit het reservoir stopt wordt hij aangevuld totdat hij weer vol zit. Ontwerp een toestandsdiagram voor dit toilet.

Overgangsmatrix ↓van naar→ vollopend leeglopend vol spoelen [isVol] [isLeeg] of afbreken -

Opdracht 2 Op een veiling worden kavels bij opbod verkocht. Elke veiling kent een minimumbod. Een veiling eindigt zodra er na een vooraf vastgestelde tijd geen voldoende hoger bod is uitgebracht. Ontwerp een toestandsdiagram voor een veiling.

Opdracht 3 Bij een internetspel kunnen ingelogde spelers in de lobby chatten, óf aan maximaal een spel deelnemen, óf naar maximaal een spel kijken. Ontwerp een toestandsdiagram voor een speler.

Analyseresultaten toestandsdiagram events  methoden guards  precondities activiteiten  threads entry-actie  constructor subtype versus toestand

Dynamische classificatie Exemplaar leenUit(Lid) komtTerug() legApart() Aanwezig Uitgeleend Beschikbaar

<<abstract>> State Pattern <<abstract>> ToestandVan Exemplaar Exemplaar leenUit(Lid) komtTerug() legApart() 1 state leenUit(Lid) komtTerug() legApart() Beschikbaar Uitgeleend Aanwezig

To do Toestandsdiagram voor 1 klasse Voltooien View- en andere GUI-klassen Week 7 demo Week 8 individuele beoordeling Inleveren op papier: Klassendiagram Broncode domeinmodel Broncode van jouw GUI-deel Jouw sequencediagram