Prototypes Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER
PROTOTYPES 3 Prototype: concrete en testbare voorstelling van een designidee Verschillende niveau’s van uitwerking: -low fidelity: schetsen op papier; lage kost; geen interacties; wijzigingen aanbrengen eenvoudig; bedoeld als instrument voor het ontwerpen -medium fidelity: elektronisch model; meer details; beperkte interacties; wijzigingen aanbrengen betaalbaar; is meer bedoeld om te demonstreren; niet geschikt als ontwerpinstrument -high fidelity: gedeeltelijk uitgewerkt product; alle interacties mogelijk; duur, wijzigingen moeilijk; bedoeld om het product te kunnen uitproberen FOCUS IN DEZE CURSUS
PROTOTYPES 4 Verwar papieren prototypes niet met wireframes! Een wireframe is een mogelijke tool in de ontwikkeling van (sowieso al minder nuttige) medium fidelity prototypes.
PROTOTYPES 5 Verwar het ook niet met een mockup! Een mockup is een grafische weergave van een pagina, vroeger typisch een PSD of Illustrator, nu steeds vaker een HTML/CSS prototype i.v.m. responsive
PROTOTYPES 6 Verwar het ook niet met een schets! Een prototype moet testbaar zijn, en de grafische kwaliteit is irrelevant. Dit is wel op papier, maar geen prototype (niet testbaar)
PAPER PROTOTYPES 7
8
9 Papieren prototypes: -accentueren grote lijnen en concepten van het design -helpt begrijpen wat je baas, klant of gebruikers willen -zijn snel te maken en dus goedkoop -je kunt er zoveel maken als je wil -bevordert creativiteit -zijn getekend; het is dus duidelijk dat het maar een ontwerp is -betrokkenen voelen zich minder geremd kritiek te geven -je hebt er geen enkele codeerskills voor nodig -laten toe je ontwerpen aan gebruikerstesten te onderwerpen voor je begint te coderen
HOWTO 10 Achtergrond templates Te vinden op sites als Voor websites is het nut beperkt: wit A4 blad volstaat. Voor devices waar breedte belangrijk is: maak een kopie en knip een gat.
HOWTO 11
HOWTO 12
HOWTO 13
HOWTO 14
HOWTO 15
HOWTO 16
HOWTO 17
HOWTO 18
HOWTO 19
HOWTO 20
HOWTO 21
FAIL CHEAP, FAIL FAST, FALL FORWARD 22 Maak meerdere snelle schetsen van het belangrijkste of meest typsiche onderdeel, en stem voor de beste; je hoeft nu niet alles te schetsen, enkel de belangrijkste onderdelen
FAIL CHEAP, FAIL FAST, FALL FORWARD 23 Werk het beste startidee vervolgens in detail uit.
FAIL CHEAP, FAIL FAST, FALL FORWARD 24
FAIL CHEAP, FAIL FAST, FALL FORWARD 25 “It’s a process where they discover the product through constantly creating new iterations. A lot of companies will do six or seven prototypes of a product because each one takes time and money. Apple will do a hundred—that’s how many they did of the MacBook. Steve Jobs doesn’t wake up one morning and there’s a vision of an iPhone floating in front of his face. He and his team discovered it through this exhaustive process of building prototype after prototype.”