http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eugfvBj29ko http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Studiekiezers-bachelor/Iets-studeren-met/Biologie.htm http://www.youtube.com/watch?v=TU52FApln9s
Voedingsstoffen per 100g sla http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=855
Hoe komen energierijke stoffen in planten? 1 DE SCHEEMAEKER,K., EVENS,L., ROMBOUTS, J., VAN NEVEL, C., VAN WYNSBERGHE, H., NW voor jou 2 (ONTDEK editie) Levensgemeenschappen en voortplanting bij bloemplanten, Van In, Wommelgem, 2011 (p.43) 2 DE SCHEEMAEKER,K., EVENS,L., ROMBOUTS, J., VAN NEVEL, C., VAN WYNSBERGHE, H., NW voor jou 2 (ONTDEK editie) Levensgemeenschappen en voortplanting bij bloemplanten, Van In, Wommelgem, 2011 (p.43)
2 hypothesen (= veronderstellingen) die we testen door 2 proeven
Veronderstelling 1 en 2 1 2
Veronderstelling 1 “Planten halen energierijke stoffen, samen met water, uit de bodem.” PROEF 3 p. 34
Veronderstelling 2 “Planten zijn groene fabriekjes en maken zelf energierijke stoffen.” 1 2 DE SCHEEMAEKER,K., EVENS,L., ROMBOUTS, J., VAN NEVEL, C., VAN WYNSBERGHE, H., NW voor jou 2 (ONTDEK editie) Levensgemeenschappen en voortplanting bij bloemplanten, Van In, Wommelgem, 2011 (p.43)
PROEF 4 elektrische kookplaat p. 35
Veronderstelling 2 “Planten zijn groene fabriekjes en maken zelf energierijke stoffen.” KHLeuven, departement lerarenopleiding PROEF 4 geelbruin geelbruin op plaats van het karton paars groene
3. ‘Planten’ maken hun energierijke stoffen zelf (Aanduiden in leerwerkboek) p. 36
3. ‘Planten’ maken hun energierijke stoffen zelf water lichtenergie druivensuiker
3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf 3. ‘Planten’ maken hun energierijke stoffen zelf 3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf zonlicht blad plantencel glucose
3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf ! p. 36
3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf x p. 36
4. Belang van stoffen uit de lucht http://eoswetenschap.eu/artikel/bomen-groeien-sneller-dankzij-broeikasgas http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2010/februari/Bomen-groeien-harder-door-broeikaseffect.html
Onderzoeksproef Wat is het belang van koolstofdioxide voor de producenten?
4. Belang van stoffen uit de lucht PROEF 5 p. 37-38 koolstofdioxide
4. Belang van stoffen uit de lucht druiven Diaruimte! p. 38
4. Belang van stoffen uit de lucht x p. 38
5. Vorming van zuurstofgas (O2-gas) Proef 6 p. 39
5. Vorming van zuurstofgas (O2-gas) druiven p. 39
5. Vorming van zuurstofgas (O2-gas) Blauwe tekst moet starten zonder hoofdletters, want is een vervolg van een zin. Diaruimte! er voldoende licht, koolstofdioxide en water is. er weinig koolstofidoxide aanwezig is. p. 39 er geen licht is.
6. Het fotosyntheseproces 1 6 2 5 3 4 p. 40
6. Het fotosyntheseproces water koolstofdioxide druivensuiker lichtenergie p. 40 zuurstofgas
6. Het fotosyntheseproces Kwaliteit? p. 40
6. Het fotosyntheseproces
6. Het fotosyntheseproces x x p. 41
6. Het fotosyntheseproces http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/bedreigde-regio-s/de-bossen-borneo/722 http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/bedreigde-regio-s/de-bossen-borneo/722
6. Het fotosyntheseproces Koolstofdioxide is een broeikasgas. Hoe meer koolstofdioxide ronde de aarde, hoe meer warmte er op aarde blijft. De bomen in het regenwoud verbruiken heel veel koolstofdioxide tijdens de fotosynthese. p. 41
Bronnen VANOPRÉ, B., D’HAENINCK, L., DEKEERSMAEKER, L., HELLEMANS, J. en JANSSENS, G., Biogenie+ 2 – leerwerkboek, Uitgeverij De Boeck nv, Antwerpen, 2011, 175 pagina’s (p.34-41)