Http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eugfvBj29ko http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Studiekiezers-bachelor/Iets-studeren-met/Biologie.htm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Via wortelhaartjes en microscopisch kleine buisjes tot in de bladeren
Advertisements

Planten hebben licht nodig om te groeien en om bladgroen aan te maken.
Invloed van licht op planten.
Wortel – stengel – bladeren - bloemen
fotosynthese Invloed van licht op planten
B5 Fotosynthese en Verbranding
Thema: Voedselrelaties
In cyanobacteriën en planten
Producenten doen aan fotosynthese
Classificeren van planten
Producenten doen aan fotosynthese
Producenten doen aan fotosynthese
Relaties in de natuur Planten produceren zuurstofgas
Fotosynthese.
FOTOSYNTHESE.
LEVENSKENMERKEN.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
We hebben dit onderwerp gekozen omdat we willekeurig om ons heen keken en we bomen zagen, waardoor we ons gingen afvragen waarom bomen zo groot zijn en.
STOF-EN ENERGIE-OMZETTINGEN BIJ AUTOTROFE ORGANISMEN
Fotosynthese.
Glucose als grondstof. Glucose ontstaat d.m.v. fotosynthese
Voedselrelaties.
Les 4 Fotosynthese en Ademhaling
12.3 Koolstofassimilatie In de koolstofassimilatie:
12.3 Koolstofassimilatie In de koolstofassimilatie:
Wortels, stengels en bladeren
Planten.
Stikstofkringloop Koolstofkringloop
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Hoe overleven bomen de winter?
Hoofdstuk 2 De cel.
Basisstof 4 Koolstofassimilatie In de koolstofassimilatie: Wordt koolstofdioxide met de waterstof uit water vastgelegd in glucose De energie die hierbij.
Stofwisseling Thema 1.
Moleculen veranderen niet van samenstelling.
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
Scheikunde H4 + structuurformules. Fossiele brandstoffen paragraaf 1 Fossiele brandstoffen: ontstaan uit resten van planten en dieren die miljarden jaren.
Fotosynthese en verbranding lichtenergie ↓ Fotosynthese …………………………………………………. Verbranding ↓ Verbrandingse nergie.
Thema planten - Les Fotosynthese -
Vandaag Samenvatting fotosynthese
Thema 2 Planten.
Basisstof 4 Koolstofassimilatie
Herkansingen Fotosynthese Theorie Toepassen
Vandaag Terugblik Fotosynthese
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Trailer 'dansen op de vulkaan'
Voeding Bij zaadplanten.
Hoofdstuk 2 Paragraaf
Koolstofkringloop CO2 → ↑ ↓ ←.
Groeifactoren.
Ecologie Hoofdstuk 6.
Koolstofkringloop Lucht Planten fotosynthese Plantaardige
Ecologie Hoofdstuk 6.
Planten Hoofdstuk 2.
Voorbereiding op de biologie toets
Plantenfysiologie Fotosynthese 2
Eiwitten op je bordje Context 2.
Fotosynthese Koolstofdioxide uit de lucht komt het blad binnen via de huidmondjes Er valt zonlicht op de bladgroenkorrels in de bladeren GLUCOSE Tijdens.
Bladeren Paragraaf 4.
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Transcript van de presentatie:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eugfvBj29ko http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Studiekiezers-bachelor/Iets-studeren-met/Biologie.htm http://www.youtube.com/watch?v=TU52FApln9s

Voedingsstoffen per 100g sla http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=855

Hoe komen energierijke stoffen in planten? 1 DE SCHEEMAEKER,K., EVENS,L., ROMBOUTS, J., VAN NEVEL, C., VAN WYNSBERGHE, H., NW voor jou 2 (ONTDEK editie) Levensgemeenschappen en voortplanting bij bloemplanten, Van In, Wommelgem, 2011 (p.43) 2 DE SCHEEMAEKER,K., EVENS,L., ROMBOUTS, J., VAN NEVEL, C., VAN WYNSBERGHE, H., NW voor jou 2 (ONTDEK editie) Levensgemeenschappen en voortplanting bij bloemplanten, Van In, Wommelgem, 2011 (p.43)

2 hypothesen (= veronderstellingen) die we testen door 2 proeven

Veronderstelling 1 en 2 1 2

Veronderstelling 1 “Planten halen energierijke stoffen, samen met water, uit de bodem.” PROEF 3 p. 34

Veronderstelling 2 “Planten zijn groene fabriekjes en maken zelf energierijke stoffen.” 1 2 DE SCHEEMAEKER,K., EVENS,L., ROMBOUTS, J., VAN NEVEL, C., VAN WYNSBERGHE, H., NW voor jou 2 (ONTDEK editie) Levensgemeenschappen en voortplanting bij bloemplanten, Van In, Wommelgem, 2011 (p.43)

PROEF 4 elektrische kookplaat p. 35

Veronderstelling 2 “Planten zijn groene fabriekjes en maken zelf energierijke stoffen.” KHLeuven, departement lerarenopleiding PROEF 4 geelbruin geelbruin op plaats van het karton paars groene

3. ‘Planten’ maken hun energierijke stoffen zelf (Aanduiden in leerwerkboek) p. 36

3. ‘Planten’ maken hun energierijke stoffen zelf water lichtenergie druivensuiker

3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf 3. ‘Planten’ maken hun energierijke stoffen zelf 3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf zonlicht blad plantencel glucose

3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf ! p. 36

3. Producenten maken hun energierijke stoffen zelf x p. 36

4. Belang van stoffen uit de lucht http://eoswetenschap.eu/artikel/bomen-groeien-sneller-dankzij-broeikasgas http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2010/februari/Bomen-groeien-harder-door-broeikaseffect.html

Onderzoeksproef Wat is het belang van koolstofdioxide voor de producenten?

4. Belang van stoffen uit de lucht PROEF 5 p. 37-38 koolstofdioxide

4. Belang van stoffen uit de lucht druiven Diaruimte! p. 38

4. Belang van stoffen uit de lucht x p. 38

5. Vorming van zuurstofgas (O2-gas) Proef 6 p. 39

5. Vorming van zuurstofgas (O2-gas) druiven p. 39

5. Vorming van zuurstofgas (O2-gas) Blauwe tekst moet starten zonder hoofdletters, want is een vervolg van een zin. Diaruimte! er voldoende licht, koolstofdioxide en water is. er weinig koolstofidoxide aanwezig is. p. 39 er geen licht is.

6. Het fotosyntheseproces 1 6 2 5 3 4 p. 40

6. Het fotosyntheseproces water koolstofdioxide druivensuiker lichtenergie p. 40 zuurstofgas

6. Het fotosyntheseproces Kwaliteit? p. 40

6. Het fotosyntheseproces

6. Het fotosyntheseproces x x p. 41

6. Het fotosyntheseproces http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/bedreigde-regio-s/de-bossen-borneo/722 http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/bedreigde-regio-s/de-bossen-borneo/722

6. Het fotosyntheseproces Koolstofdioxide is een broeikasgas. Hoe meer koolstofdioxide ronde de aarde, hoe meer warmte er op aarde blijft. De bomen in het regenwoud verbruiken heel veel koolstofdioxide tijdens de fotosynthese. p. 41

Bronnen VANOPRÉ, B., D’HAENINCK, L., DEKEERSMAEKER, L., HELLEMANS, J. en JANSSENS, G., Biogenie+ 2 – leerwerkboek, Uitgeverij De Boeck nv, Antwerpen, 2011, 175 pagina’s (p.34-41)