Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
VTB Technasium Vakcollege
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
SLB-ankervergadering AGENDA zie uitnodiging Uitwisseling info studiedagen + vraag lokale SLB-info Thema 1: Werken met de PVQ (Portrait Value.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Later als ik groot ben.
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Theoretische modellen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Voorstelling 6de leerjaar
Onderwijsconferentie
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
SID-IN als keuzeactiviteit
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding naar het Hoger Onderwijs de praktijk.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studieloopbaanbegeleiding
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Transcript van de presentatie:

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014

Op zoek naar perspectieven voor… 2

Situatieschets School & CLB - leerlingSchool & CLB - - leerling 3

Wat zoeken we juist?  Een digitale keuzetool op maat van de leerling zou de overgang van SO naar HO, vanuit de zelfverantwoordelijkheid van de laatstejaars leerling, kunnen verbeteren.  Aan de hand van het beantwoorden van een aantal vragen (eventueel ondersteund door filmpjes) wordt de student geholpen en uitgedaagd om onderdelen van zijn keuzeproces op te nemen en/of in gesprek te gaan met een keuzebegeleider/CLB. 4

 3 doelstellingen voor het project : 1. een voor laatstejaars leerlingen aantrekkelijke en laagdrempelige tool 2. een duidelijke signalisatiefunctie met interventiemogelijkheden voor school en CLB 3. inhoud gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over keuzeproces en -taken 5

Ons OLB-doel: 6 We willen onze begeleiding structureren volgens een model dat aantoonbaar werkt om leerlingen en hun ouders te ondersteunen in het maken van een goede studiekeuze en bij het verwerven van loopbaancompetenties

Studiekeuze-modellen Twee wetenschappelijk getoetste modellen in Vlaanderen.  Dynamisch keuzeontwikkelingsmodel. Van Esbroeck & Zaman (V.U.B.)……………………….CLB-GO!  Studiekeuzetaken-model van Verschueren & Germeijs (K.U.Leuven)………………VCLB 7

Doel: bevorderen van het keuzeproces van de leerling 8 Zelfsturing Een goede studiekeuze

1. Sensibiliseren - oriënteren 9 Je bent je bewust van het feit dat er een studie- keuze aankomt en je bent bereid om je hier zo goed mogelijk op voor te bereiden.

Sensibiliseren - oriënteren Weten: cognitief - structuur van het onderwijs - bijkomende reglementering Attitude: affectief – dynamischaffectief – dynamisch Keuze = crisis - gevoelens - waarderingen - inzichten 10

Sensibiliseren - oriënteren Een stapje dichter bij…. Career adaptability:  Betrokkenheid op de loopbaan: bewust zijn van hoe heden, verleden en toekomst samen- hangen; leren plannen  Zelfbepaling: zelf verantwoordelijk voelen voor uitbouw eigen loopbaan  Leergierigheid: zelf initiatief nemen  Zelfvertrouwen m.b.t. het maken van succesvolle loopbaankeuzes 11

2. Exploreren in de breedte… 12 Je verkent het aanbod aan opleidings- en beroepsmogelijkheden

Exploreren in de breedte…  Horizonverruiming - Gender - SES  Objectieve, volledige informatie op neutrale wijze … ? - school – scholengemeenschap – regio - leerkracht - kassenraad - leerling -ouders 13

3. Exploreren in de diepte… Je gaat gericht op zoek naar gedetailleerde informatie en je vergelijkt alternatieven 14

Exploreren in de diepte…  Informatie versus voor-oordelen.  Wat wil ik vinden in de diepte ? Checklist…  Engagement – binden  Uit onverwachte hoek… 15

4.Zelfconceptverhelderen… Je staat stil bij kenmerken van jezelf. Belangstelling, waarden, vaardigheden, persoonlijkheid en motivatie…zijn relevante aspecten van je zelfbeeld en bepalen mee je keuze. 16

Zelfconceptverhelderen… Dromenbedrog ?bedrog ? Persoonlijkheidvorming Belangstelling Studiehouding 17

Zelfconcept verhelderen Capaciteiten Schoolse vorderingenrapportanalyse Competentiesook buiten school Talentenportfolio Cognitieve vaardighedenchc-proof Gezondheidfunctiebeperking Kapitaalkosten-baten Financieel Cultureel Sociaal 18

Kiezen… Het moment van kiezen komt dichterbij. Op basis van de informatie die je hebt verzameld maak je een keuze 19

Kiezen…  Keuzestijlen  Keuzecontext  Klassenraad  Overheid 20

Binden Je identificeert je met je gekozen studierichting, beroep of instelling zodat je meer zekerheid en vertrouwen krijgt 21

Binden…  Kiezen stopt niet bij een keuze.  Identificeren voor en na … 22

Bronnen  Onderwijskiezer.be  Op stap naar.be  VCLB-koepel.be 23

24

contact  25