HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Wat is een Wiki Web 2.0
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Syb Groeneveld | Stichting Nederland Kennisland E: | T: Creative Commons Nederland
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
Verborgen vormen van pesten
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Democratie en dictatuur
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
DE ONDERWIJSDAGEN, WOENSDAG 14 NOVEMBER Trends in open educational resources in binnen- en buitenland Ria Jacobi (Hogeschool van Amsterdam), Hester Jelgerhuis.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Op Sint-Montfort.
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Website maken met WordPress
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
C-DSD: Curating the Dutch Song Database (Nederlandse Liederenbank) C-DSD Martine de Bruin.
Wat maakt het leven zinvol?
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
12 april 2005Workshop Auteursrechten en institutional repositories DARC-2 Workshop Inleiding over auteursrechten en institutionele repositories door Marijke.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Workshop contentstrategie
Linked Open Data – Een inleiding Raf Guns
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1998 Celmar Music 1/5 Heer, U bent altijd bij mij (Marcel Zimmer) 1. Heer, U doorgrondt.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Mijn hobby: counterstrike-cource
college Informatie zoeken
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Fontys Hogeschool Eindhoven IE voor ICT studenten Bas Bloemsaat.
Websites publiceren Niko Witvrouwen. Inhoud Publiceren… Wat & Hoe? Wat is FTP? Welke FTP Client? Hoe werkt een FTP Client?  FTP Client starten  Opties.

Lifehacking – slimmer werken en slimmer leven. Frank Meeuwsen.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
AV-collecties voor het hoger onderwijs Workshop Academia.
Auteursrecht in het onderwijs
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Tijd van pruiken en revoluties,
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Online filmpjes maken. (
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Online filmpjes maken. (
AUTEURSRECHT voor beeldmakers. COPYRIGHT BRON WIKEPEDIA CREATIVE COMMONS BRON PICTORIGHT BRON
Legal Commercial Wim Germonpré 22 december Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik werk online zet? Vanaf wanneer is een werk beschermd en kan.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Kernwaarden in beeld De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Vrije Technologie Onderwijsprogramma (VTO) Bijeenkomst Onderwijsveld MBO/HBO - 24 april 2009.
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.
OPEN brainstorm.
Zoekt en gij zult vinden! Open leermaterialen
ONTWERP EEN APP-WET TECHNOFILOSOFIE FRAMEWORK
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Test van hoogte-breedte-
Transcript van de presentatie:

HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs bij SURF Foto: Justin op Flickr, CC BY

Waar hebben we het eigenlijk over? Het brede spectrum, waaronder: online onderwijs open onderwijs MOOC’s open courseware open educational resources (OER)

Wat zijn Open Educational Resources (OER)?

Kenmerken van Open Educational Resources Leermaterialen Vrij beschikbaar voor (her)gebruik Kopiëren, bewerken en verspreiden van het materiaal is onder voorwaarden toegestaan door het gebruik van een open licentie (zoals Creative Commons) resources/

Leuk! Doe mij maar zo’n OER. Kan ik wel gebruiken in mijn les.

Welk zoekwoord? Waar zoek je? Kwaliteit materiaal? -Naam instelling/bron; inhoud/vorm? -Autoriteit bron/auteur Past het bij mijn doel en vorm van gebruik? Mag ik het gebruiken? -Auteursrecht vs cc licentie Zoeken en vinden van OER: waar let je op?

Creative commons, wat is dat? Creative Commons laat zien welke mogelijkheden er bestaan tussen het volledige auteursrecht (copyright: alle rechten voorbehouden) en het publieke domein (geen rechten voorbehouden). Creative Commons licenties helpen je je creatieve werk met anderen te delen, terwijl het intellectueel eigendom bij jou blijft liggen. Iedere Creative Commons licentie staat toe dat anderen jouw werk mogen publiceren, kopiëren en verspreiden, mits men zich houdt aan de voorwaarden die jij zelf stelt.

Creative Commons Creative Commons biedt licenties die zijn gebaseerd op vier bouwstenen: naamsvermelding geen commercieel gebruik geen afgeleid werk gelijk delen

De zes combinaties Naamsvermelding Naamsvermelding – Niet commercieel Naamsvermelding – Gelijk delen Naamsvermelding – Geen afgeleid werk Naamsvermelding – Niet commercieel – Gelijk delen Naamsvermelding – Niet commercieel – Geen afgeleid werk

Van geen tot alle rechten voorbehouden 10

Trouwens… Zowel voor de Auteurswet als de Creative Commons licenties geldt dat citeren geen inbreuk is op het auteursrecht. Mits je je houdt aan de eisen voor een geldig citaat: bronvermelding en niet meer dan nodig voor het doel van het citaat. Zowel voor de Auteurswet als de Creative Commons licenties geldt dat het maken van een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik is toegestaan. Een eenmaal gekozen CC-licentie blijft ‘eeuwig geldig’, ook al ben je vrij je werk later onder een andere CC-licentie te publiceren. Meer info op de site van Creative Commons. Bijvoorbeeld: content/uploads/2008/03/Open_content_high.pdf content/uploads/2008/03/Open_content_high.pdf

OER vinden: Audio-visueel materiaal

Academia

Open Leermiddelen vinden College Open Textbooks Lumen Learning Merlot MIT OpenCourseWare & Online Textbooks OER Commons Open Course Library Open Education Consortium Open Learning Initiative Open Textbook Library Open Stax CNX Open Stax iTunesU Khan Academy Wikiwijs Etc.

Stappenplan van Robert Schuwer, maart 2014 Bepaal welke leermaterialen open gepubliceerd gaan worden Bepaal welke open licentie gebruikt gaat worden Pas het leermateriaal aan Regel de rechten Maak het leermateriaal vindbaar door te metadateren Publiceer het leermateriaal en zorg voor vindbaarheid via Edurep innovatie/kennisbank/2014/stappenplan-open- publiceren-van-leermaterialen.htmlhttp:// innovatie/kennisbank/2014/stappenplan-open- publiceren-van-leermaterialen.html Zelf OER ontwikkelen?

In discussie Zou je ook iets van jouw leermateriaal willen delen? Welk materiaal? Welke licentie zou je kiezen? Hoe zou je dit vanuit VHL ontsluiten? Bespreek dit met een collega, evt. aan de hand van het stappenplan.

Innovatieprogramma SURF: Special interest group Open Education: Trendrapport Open Education 2014: Meer weten?

W Janina van Janina van Hees Janina.van.hees Janina van Hees beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland.