S OCIAL S OFTWARE EN SERIOUS GAMING Mogelijkheden van moderne softwaretoepassingen als leermiddel
V ERKENNING S OCIAL S OFTWARE
W EB 2.0 Open Source Informatie nemen èn geven Denkomslag
S OCIAL S OFTWARE Software die het mogelijk maakt om online kennis, informatie, ideeën en ervaringen uit te wisselen. = open source: iedereen heeft onbeperkt toegang en kan ‘plukken en plaatsen’.
T OEPASSINGEN Social Networking (Hyves, Facebook, LinkedIn) Social Bookmarking (Delicious) Blogging (Weblog, Twitter) Swarming Wiki Social Sharing (Bookmooch, Clubvan100) Social Cataloging (Last.fm, Bibster, Flixster) Elearning (games2learn.nl) Virtual Worlds (Second Life, Active Worlds) MMORPG (Worlds of Warcraft)
I MPLICATIES VAN OPEN SOURCE Privacy? Betekenis van kennis: wikipediadiscussie Digital natives vs. Digital immigrants (Prensky)
V OORBEELDEN VOOR ONDERWIJS Wiki Blogging Projectonderwijs Virtual Worlds OVC en Active Worlds/ HU in Second Life MMORPG Stanford University in World of Warcraft Hyves Mentorklas aanmaken binnen Hyves
S OCIAL S OFTWARE EN L EERLINGEN MSN Habbo Hotel Hyves Sugababes (en aanverwanten) Wikipedia Youtube ?
T OEKOMST ? Mobile Learning Podcasts/Vodcasts Avatar based learning Community of learners ?
S ERIOUS G AMING Computergames die toegepast kunnen worden in het onderwijs
A RGUMENTEN VOOR G AMING Aansluiting belevingswereld Ervaringsleren Samenwerkend Leren Boeiende leersituaties die uitdagen
A RGUMENTEN TEGEN G AMING Praktisch: tijd/infrastructuur/geld Positie kerndoelen/leerdoelen Verschillen tussen leerlingen/leerstijlen Zicht op het leerproces
G AMES Internetgames Bestaande commerciële games (RPG, RTS en Simulation Games) Eigen te maken games
I NTERNETGAMES (kennisnet, games2learn.nl) Voorbeeld:
B ESTAANDE G AMES Simcity Sims Tycoongames Rise of Nations/Age of Empires e.d. Black and White/Spore e.d.
Z ELF GAMES MAKEN n=com_content&task=view&id=47&Itemid=45
G AMING EN M AATSCHAPPIJLEER Simcity Verschillende internetgames Andere ideeën? Global Conflicts: Palestine (Denemarken)