1 Nietzsche: wantrouwen en de Leer van de Übermensch. Machiel Keestra, IIS, 23 maart 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rot sind die Rosen.
Advertisements

Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid
Burgermaatschappij en hoofs verdeelmechanisme. Komplexiteit Der Fürstenhof des Ancien régime war ein ganz eigenes soziales Gebilde: Am »Hofe« waren oft.
Leven in de kracht van de Heilige Geest
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
de genezing te Bethesda
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
WAT BEDREIGT ONS ? Over geestelijke verleidingen in de eindtijd
Gezonde Relaties
VvA Ledenvergadering Bethaniënklooster, 07/02/2014 Bewerkingsrecht – Europees geharmoniseerd? Prof. dr. Martin Senftleben Vrije Universiteit Amsterdam.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Zondag 19 mei 2013 Den Haag 1. Op welke dag ontvingen de discipelen de heilige Geest? op de dag van Christus' opstanding op de Pinksterdag andere dag.
zielig & geestig sluit aan op de inleiding - rups - vlinder
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
FILOSOFIE VAN DE 19e EEUW: INTELLECTUELE HELDEN & CRUCIALE KWESTIES
Je gedrag verbeteren geeft je geen overwinning in je christenleven…!
Vanuit Gods drie-eenheid naar een nieuwe mensheid.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Das Versprechen Kapitel 3: Seite
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De Rijn Warum ist es am Rhein so schön? Warum ist es am Rhein so schön, Am Rhein so schön? Weil die Mädel so lustig Und die Burschen so durstig, Darum.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Kommunikative Grammatik
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
Beamish,is een open lucht museum dat zich bevindt in Beamish, Engeland. Het voornaamste principe in het museum is een voorbeeld.
8. Leg Nathans woorden uit: ‘ Wie kann ich meinen Vätern weniger als du den deinen glauben? Kann ich von dir verlangen, dass du deine Vorfahren Lügen strafst,
Abenteuer Literatur Seite Jonathan, Martijn en Ruben.
bijvoeglijk naamwoord gecombineerd met trappen van vergelijking
ABENTEUER LITERATUR SEITE 24,25 Door Floor en Nathalie.
Jugend ohne Got CARLIJN CLAASSEN JOHN GESON MERLIJN ZUIDERWIJK.
EEN BIJZONDERE BOEDDHISTISCHE EIN BESONDERER BUDDHISTISCHER
In mit durch von zu zwischen aus bei an seit neben für unter.
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Ps. 4: 3 Na de zegen Ps. 31: 1, 2, 14 Schriftlezing: Openbaring 22: Tekst:
Deltion College Duits B1 Lezen [Edu/002] thema: Privatzimmervermittlung can-do : kan twee produkten vergelijken.
Wat Pha Luang Ta Bua De tijgertempel In 1999 vonden de inwoners van een klein dorpje van de provincie Kanchanaburi in Thailand in het bos twee gewonde.
DUITSE TAALQUIZ Aangeboden door de Actiegroep Duits ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen 2015.
Je gaat de dialoog voorstellen oefenen. Per dia zie je steeds twee zinnen. De ene zin is voor Peter, de andere voor Heiner. Door op het luidsprekertje.
Waar kantelen we vandaan en waar gaan we naar toe? (en is dat eigenlijk wel een goed idee?) Margo Trappenburg AOG Overheidsevenement 30 september Amersfoort.
Persoonlijk voornaamwoord
De betrekkelijk voornaamwoorden
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets 14 Dec H3c.
Vaste voorzetsels en keuzevoorzetsels
Voorzetsels, met altijd de 4e naamval 131TB
Stof voor Proefwerk Trabitour C – Kapitel 9 Je moet kennen en kunnen: Woordjes AB Zinnen TB Bezittelijke voornaamwoorden - TB 48 Werkwoorden.
Duits Klassen 2 alle gramm info boek A. einundzwanzig hunderteins ! dreißig ! vierzig fünfzig sechzig ! siebzig ! achtzig neunzig hundert tausend 109.
"Energie-Effizienz – bestehende Strukturen sinnvoll nutzen!" Peter Schouwstra Provincie Groningen Dr. Jan Amelsbarg IHK Ostfriesland und Papenburg.
Ein informeller Brief Gute Tipps. Formuleringen Hoe gaat het met je? = Wie geht es (geht’s) dir? Ik heb het druk = Ich habe viel zu tun. in de vakantie.
Duits -1 Grammatica.
Grammatik C + I Redemittel D + J
PERIODE 3: KAPITEL 3 Grammatik C + J Redemittel D + J.
PERIODE 4: KAPITEL 4 + 5C + 6C Grammatik 4: C +I Grammatik 5: C Grammatik 6: C Redemittel D + J.
Die deutsche Satzbau Welche Reihenfolge, in Beziehung auf die Verben, muss man beachten, wenn man einen deutschen Satz schreibt?
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets
Sierra Madre Ga hier eens lekker achteruit in je stoel zitten, en laat
Te leren voor Schreibfähigkeits Toets
Rot sind die Rosen.
Deelname Polen aan UN vredesmissies
bijvoeglijk naamwoord gecombineerd met trappen van vergelijking
De betrekkelijk voornaamwoorden
Het bezittelijk voornaamwoord
Het persoonlijk voornaamwoord
Klassen 2 alle gramm info boek A
Meine Schüler und ich sprechen Deutsch!
Leugenspel/ Lügenspiel.
J. van Os Maurick College Tweede klas
Transcript van de presentatie:

1 Nietzsche: wantrouwen en de Leer van de Übermensch. Machiel Keestra, IIS, 23 maart 2005

2 Overzicht Korte terugblik: vertrouwen; cultuurwetten? Nietzsche; waarheid en geschiedenis Zarathustra: Strauss en de Uebermensch

3 Wat betekent ‘Vertrouwen’? Juistheid van onze waarneming & kennis Overeenstemming tussen waargenomen en niet-waargenomen aspecten Verwachting van duurzaamheid van die overeenstemming

4 Natuurwetten in de cultuur? Cultuur kent ook dubbele bodem Dan is ‘zelfbedrog’ mogelijk Onzichtbare dynamische relaties Krachten Wetmatigheden --> Of geen natuurwetten, maar interpretaties?

5 Beknopte bio-bibliografie 1844 Friedrich geboren Hoogleraar Filologie in Basel 1872Geburt der Tragoedie aus dem Geiste der Musik 1878 Wegens ziekte vervroegd pensioen “Der Wille zur Macht. Umwertung aller Werte” (onaf) 1882 Die froehliche Wissenschaft 1883/4 Also sprach Zarathustra 1887 Zur Genealogie der Moral 1889 Götzendämmerung 1888/9 Geestelijke instorting Nietzsche sterft.

6 Systematicus, of niet? Kan systematisch wantrouwen: -zonder een eigen ‘positief’ systeem als norm? -uitgeoefend worden zonder zelf tot een alternatief systeem te leiden?

7 Waarheid als metafoor Waarneming begint bij zintuiglijke prikkel Dan wordt prikkel in beeld gebracht Beeld wordt op begrip overgedragen Begrippen worden in bouwwerk verbonden Oorspronkelijke prikkeling etc. wordt vergeten

8 Perspectivisme van de waarheid Waarheid bevragen: waarom? voor wie? Dus niet zozeer moreel beoordelen: moraal is zelf perspectief-gebonden.

9 Nietzsche als ‘historicus’ “Die Geburt der Tragödie” (1872) “Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben.” (1874) “Zur Genealogie der Moral” (1887) “Götzen-Dämmerung, oder: Wie man mit dem Hammer philosophiert.” (1889)

10 Genealogie en ontmaskering Darwin: mens is product van gestaag evolutieproces – zonder vooruitgang? Marx: sociale geschiedenis = voortdurende klassenstrijd – zonder einde?

11 Van verleden naar toekomst: Zarathustra’s Leer van de Übermensch

12 Opening Strauss’ ‘Zarathustra’

13 Also sprach Zarathustra Geschreven tussen Drie centrale thema’s: –Ewige Wiederkehr des Gleichen –Übermensch –Wille zur Macht

14 Wie is de Übermensch? Als Zarathustra in die Nächste Stadt kam, die an den Wäldern liegt, fand er daselbst viel Volk versammelt auf dem Markte: denn es war verheissen worden, das man einen Seiltänzer sehen solle. Und Zarathustra sprach also zum Volke: “Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas, das überwunden werden soll. Was habt ihr gethan, ihn zu überwinden?

15 Evolutie en ontwikkeling tot Overmens? Was ist der Affe für den Menschen? Ein Gelächter oder eine schmerzliche Scham. Und ebendas soll der Mensch für den Übermenschen sein: ein Gelächter oder eine schmerzliche Scham.

16 Overmens en de zin van de aarde. Der Übermensch ist der Sinn der Erde. Euer Wille sage: der Übermensch sei der Sinn der Erde! Ich beschwöre euch, meine Brüder, bleibt der Erde treu und glaubt denen nicht, welche euch von überirdischen Hoffnungen reden! Giftmischer sind es, ob sie es wissen oder nicht.

17 Geen god meer, geen ascese meer. Einst war der Frevel an Gott der grösste Frevel, aber Gott starb, und damit auch diese Frevelhaften. An der Erde zu freveln ist jetzt das Furchtbarste und die Eingeweide des Unerforschlichen höher zu achten, als der Sinn der Erde! Einst blickte die Seele verächtlich auf den Leib: und damals war diese Verachtung das Höchste: - sie wollte ihn mager, grässlich, verhungert. So dachte sie ihm und der Erde zu entschlüpfen.

18 Walging van geluk, rede en deugd. Was ist das Grösste, das ihr erleben könnt? Das ist die Stunde der grossen Verachtung. Die Stunde, in der euch auch euer Glück zum Ekel wird und ebenso eure Vernunft und eure Tugend.

19 Übermensch als bliksem en waanzin. Wo ist doch der Blitz, der euch mit seiner Zunge lecke? Wo ist der Wahnsinn, mit dem ihr geimpft werden müsstet? Seht, ich lehre euch den Übermenschen: der ist dieser Blitz, der ist dieser Wahnsinn! “